Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet ut at jeg har veldig sansen for naturfag.

Biologi og kjemi er noe jeg fant ut at jeg hadde sansen for i løpet av de siste årene jeg gikk videregående. Nå tenker jeg å skaffe meg studiekompetanse og hive meg inn på univeritet.

Har gått helse og sosial siden jeg er opptatt av helse og livsstil, også lærte jeg jo en god del om hvordan kroppen fungerer og ser ut inni. Elsker å studere hvordan ting henger sammen.

Har enda god tid å tenke på siden jeg skal ta påbygg.

Tenker veldig på Biologi og kjemi, men hvilke yrker finnes det egentlig innenfor disse feltene? Noen som vet? På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styr unna biologi hvis du vil ha en jobb etter studiene :filer: Kanskje med unntak av bioingeniør, og forøvrig alle andre titler som ender på -ingeniør

Folk med kjemiutdanning er det mye bruk for i oljenæringen bla :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også ganske glad i naturfag på vgs. Jeg er ferdig med fem år på UMB, studieretning miljø og naturressurser. Det er en god blanding av kjemi, biologi og du kan velge mye selv. Ikke vanskelig å få jobb om du ikke får alt for dårlige resultater. Det positive med dette studiet er at man kan velge mye selv de siste tre årene. Ellers er det mye annet bra på Ås:)

• Liker 1
Skrevet

Styr unna biologi hvis du vil ha en jobb etter studiene :filer: Kanskje med unntak av bioingeniør, og forøvrig alle andre titler som ender på -ingeniør

hmm. liker ikke å være så tett på mennesker, så bioingenjør blir det neppe

Skrevet

Definitivt kjemi!

Skrevet

Hva jeg ender opp med er jo opp til meg selv, men jeg skulle gjerne ha visst mer om hvilke typer yrker som finnes innom de fagene.

Skrevet

Hva jeg ender opp med er jo opp til meg selv, men jeg skulle gjerne ha visst mer om hvilke typer yrker som finnes innom de fagene.

Ja men biologi er så mangt, det er kjemi også.. Det finnes mange ulike retninger innenfor begge realfagene. Kjemi betyr ofte at man jobber med maskiner, mens biologer jobber med natur, evt DNA og medisinsk forskning (molekylærbiologer).

Skrevet

Hva med farmasi? Det er en blanding av biologi og kjemi..

Skrevet

Ja men biologi er så mangt, det er kjemi også.. Det finnes mange ulike retninger innenfor begge realfagene. Kjemi betyr ofte at man jobber med maskiner, mens biologer jobber med natur, evt DNA og medisinsk forskning (molekylærbiologer).

Ja. Det er nettop det. Det er så mangt at det er vanskelig. Takk for svar. Kom gjerne med flere :)

Skrevet

Hva med farmasi? Det er en blanding av biologi og kjemi..

:)

Skrevet

hmm. men da jobber man vel mye offshore? gjør man ikke?

Skrevet

hmm. men da jobber man vel mye offshore? gjør man ikke?

Ikke nødvendigvis, men slike jobber er det mest av i Stavanger uansett. men det finnes mange andre jobber hvor man kan jobbe innenfor analytisk kjemi, og disse befinner seg andre steder også. Et tips er prosessingeniør, hvis du tenker på penger.

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men slike jobber er det mest av i Stavanger uansett. men det finnes mange andre jobber hvor man kan jobbe innenfor analytisk kjemi, og disse befinner seg andre steder også. Et tips er prosessingeniør, hvis du tenker på penger.

Så lenge jeg har det jeg trenger, betyr det ikke så mye med penger, men det er jo ikke feil heller.

Vil heller ha en jobb jeg liker og tjene mindre, enn å tjene flest i en jobb jeg hater da. :)

Skrevet

Så lenge jeg har det jeg trenger, betyr det ikke så mye med penger, men det er jo ikke feil heller.

Vil heller ha en jobb jeg liker og tjene mindre, enn å tjene flest i en jobb jeg hater da. :)

Flesk skulle det stå :-p

Gjest Wolfmoon
Skrevet

hmm. liker ikke å være så tett på mennesker, så bioingenjør blir det neppe

De bioinginørene jeg kjenner til jobber på lab og analyserer prøver, og har såvidt meg bekjent ikke kontakt med pasienter. De eneste man har kontakt med er altså sine kollegaer, og hvis det blir for tett på mennesker så tror jeg det vil begrense valgmulighetene dine kraftig ;)

Nå vet jeg ikke hvor stor andel av bioinginører som jobber sånn da, men bare til info :)

Skrevet

De bioinginørene jeg kjenner til jobber på lab og analyserer prøver, og har såvidt meg bekjent ikke kontakt med pasienter. De eneste man har kontakt med er altså sine kollegaer, og hvis det blir for tett på mennesker så tror jeg det vil begrense valgmulighetene dine kraftig ;)

Nå vet jeg ikke hvor stor andel av bioinginører som jobber sånn da, men bare til info :)

Sikker på det?

Trodde det var de som tok blodprøver jeg.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

:jepp:

Fra HiO sine sider:

JOBBMULIGHETER

Bioingeniører arbeider oftest i laboratorier i offentlig eller privat helsevesen, men det er også en del som underviser, forsker eller arbeider innen veterinærmedisin, næringsmiddelkontroll, farmasøytisk industri eller i firmaer som selger laboratorieutstyr.

Skrevet

Som andre har svar: det er så mangfoldig at det er svært vanskelig å gi greie forumssvar på dette.

Klikker du deg inn på de ulike retningene i denne lenken får du en idé om ulike arbeidsområder for en biolog.

Her er samme liste for kjemiker.

Jeg har biologvenner som jobber i avfallsselskaper, som forskere, som rådgivere i offentlig sektor, innen undervisning, i miljøorganisasjoner og mye annet. Jeg har kjemikervenner som jobber i Statoil, i videregående skoler, som bedriftsledere, i offentlig forvaltning, i miljøorganisasjoner, som laboratorieansatte (og ledere) +++

Skrevet

:jepp:

Fra HiO sine sider:

Det visste jeg ikke.

Trodde bare de tok blodprøver og analyserte disse. Derfor har jeg ikke sett på det en gang. Grunnen til at jeg har utelukket dette er at jeg ikke liker å ta på folk (spesielt syke mennesker). Liker ikke at noen tar på meg heller.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Det visste jeg ikke.

Trodde bare de tok blodprøver og analyserte disse. Derfor har jeg ikke sett på det en gang. Grunnen til at jeg har utelukket dette er at jeg ikke liker å ta på folk (spesielt syke mennesker). Liker ikke at noen tar på meg heller.

De analyserer jo prøvene, men såvidt jeg vet tar de ikke prøvene selv. De som jeg kjenner til jobber på sykehus og da blir prøvene sendt fra avdelingene til dem for analyse.

Edit: Her er forøvrig siden for Bioinginør på HiO

Endret av Wolfmoon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...