Gå til innhold

Hvordan klippe meg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Langt hår, ikke klippet på nesten 2 år. Vet ikke hvordan man ser at hår er slitt eller ikke, men litt slitt er det hvertfall, er noen hårstrå som deler seg i tuppene. Håret er i ulike lengder, så er vel tvilsomt at jeg får til å klippe tuppene i alle lengdene.

Hvordan er den beste måten å stå/sitte på når man klipper seg selv, og hvordan bør jeg ha hodet, bøyd til sides? Forover? Rett opp?

Jeg har klippet det selv før to ganger, da har jeg stått forover bøyd slik at alt hår har kommet frem og klippet litt og litt, men da har det ikke blitt helt beint.

Så hva er ditt beste tips til hvordan jeg skal klippe håret på mg selv?

Frisør er uaktuelt, siden det er så dyrt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger jo ikke være så dyrt, disse billig-frisørene (som regel utlendinger) tar jo gjerne 150kr for en klipp :) Hvis du bare skal stusse, kan de jo ikke gjøre så mye galt? :)

• Liker 2
Skrevet

Trenger jo ikke være så dyrt, disse billig-frisørene (som regel utlendinger) tar jo gjerne 150kr for en klipp :) Hvis du bare skal stusse, kan de jo ikke gjøre så mye galt? :)

Det er jo sant, klippet meg hos en slik en gang, jeg sa jeg ville klippe tuppene og klippe det noe opp, det ble gjort også det, men ikke så mye opp som jeg hadde tenkt. Men 150,- er 150,- altså 150,- spart som kan brukes til noe annet.

Nå som det nærmer seg jul er det helt uaktuelt å bruke penger hos frisør, trenger hver eneste krone selv nå.

Så da blir det å klippe seg selv, skulle gjort det for lenge siden, bryr meg jo egentlig ikke, men siden noen av hårstråene har nærmere en halv cm deling, vil jeg ikke vente noe særlig. Så da vil jeg ta det før jul.

TS

Skrevet

Gratisklipp er fine dyr. Jeg har langt hår selv og har til tider droppa frisør fordi tuppe-stussing ikke krever fagbrev.

Men har ikke gjort det selv, har gitt en søster/venninne/mamma og på et tidspunkt også mannen en saks og en bedende blikk.

Noen som kan hjelpe seg å klippe deg når du står oppreist, så blir det beinere?

• Liker 2
Skrevet

jeg legger håret på sidene, deler det opp liksom, så klipper jeg det jeg skal (bare stusser). men jeg har veldig rett hår fra før av, og det blir rett når jeg gjør det slik, så her er det ikke noe problem. :) vet jo ikke om det fungerer for alle.

du har ikke en i familien eller venner som tør å ta sjangsen da?

forøvrig kommer du nok så og si bare til å få svar her om at du må til frisøren, er omtrendt bare å vaske håret en bør gjøre selv, i følge mange. :fnise: (selv om selvfølgelig langt i fra alle bør rote saks og farger selv) :gjeiper:

Skrevet

Har du langt hår kan du prøve denne metoden, hun sier det er viktig å holde hodet helt rett mens man drar strikken ned - ser iallefall veldig enkelt og greit ut.

Skrevet

På engelsk jo :(

Mye enklere med noe på norsk, så er jeg sikker på at jeg forstår alt som står evt blir sagt.

TS

om du har gått grunnskole, skjønner du den første videoen som kom opp, det var ikke veldig avansert engelsk. ;)

• Liker 5
Skrevet

Jeg har spurt flere, men ingen som helt tør, så da er det å gjøre det selv som er alternativet. Kan jo være jeg kunne spurt enda flere, men da blir det folk jeg bare er bekjent med og ikke har noe særlig med å gjøre, og jeg spør ikke hvem som helst heller.

Tenker å klippe 5-10 centimeter. Å gjøre slik som i videoen du "Agathe" postet kan jeg jo, men da er det mye som ikke blir klippet, siden mye ramler ut av strikken før den er nærme tuppen. Så er liksom ikke måten jeg kommer til å gjøre det på det.

Jeg forstod ikke absolutt alt i den første videoen, selvom jeg har engelsk fra både grunnskole, vgs og studier senere.

Noen som har gode tips? Jeg kan jo klippe en side av håret først, så den andre siden, men da er det vel vanskelig å få det i samme lengde på begge sider?

Om ikke noen har gode tips eller forklaring, får jeg bare gjøre som jeg har gjort før, selvom jeg ikke får det helt beint, da har jeg klippet begge sider samtidig, lagt håret på begge sider inntil hverandre og klipt.

Jeg har sett litt videoer, såg bla en der håret ble satt opp i strikk bak 2 ganger, klippet først håret underst, så i midten så det som ligger øverst, men våger ikke helt detjeg vil jo ha samme lenge på begge sider. Ser at man også kan bruke barberhøvel, men våger meg ikke helt på det heller. Det får holde med saks.

TS

Skrevet

Jeg har langt hår og har prøvd å klippe meg selv på 1000 forskjellige måter tror jeg. Eksperimentert mye. Tatt håret frem og klippet begge sider lik = VELDIG ujevnt når håret legges bakover igjen. Tatt håret frem over huet og klippet = ser ut som en V bakfra, ikke helt det jeg ønska meg. Tatt håret i hestehale og klippet = MYE kortere midt i, og langt på sidene.

Vel, alle tilfeller endte opp med at jeg måtte ringe min mor og få henne til å komme og fikse det, for uansett hvor fint det så ut fremme i fra, så det ut som et klorebrett for katter når det hang løst nedover ryggen, i stygge ujevne tjafser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har langt hår og har prøvd å klippe meg selv på 1000 forskjellige måter tror jeg. Eksperimentert mye. Tatt håret frem og klippet begge sider lik = VELDIG ujevnt når håret legges bakover igjen. Tatt håret frem over huet og klippet = ser ut som en V bakfra, ikke helt det jeg ønska meg. Tatt håret i hestehale og klippet = MYE kortere midt i, og langt på sidene.

Vel, alle tilfeller endte opp med at jeg måtte ringe min mor og få henne til å komme og fikse det, for uansett hvor fint det så ut fremme i fra, så det ut som et klorebrett for katter når det hang løst nedover ryggen, i stygge ujevne tjafser.

Hehe ;) Måtte flire nå, men kjipt for deg :( Når jeg har klippet før (2 ganger) har jeg stått fremoverbøyd med alt hår fremme og klippet bare litt og litt, og vært veldig nøye på å få klippet det likt som det ligger/henger, litt vanskelig å forklare uten å fysisk vise det. Jeg husker jeg fikk det best til første gangen, for da brukte jeg mye lengre tid enn andre gangen. Så har jeg hatt håret ganske vått, håret mitt er tykt så å prøve å klippe det når det er tørt tør jeg ikke, da ville nok ikke resultatet blitt noe særlig ok.

TS

Skrevet

Ja, håret mitt er megatykt det også, må alltid væte det ut. Men ja, jeg duger nok ikke som frisør på meg selv med andre ord :)

Kanskje du skal prøve den metoden som fungerte for deg da? Der har du jo en løsning alt :)

Skrevet

Ja, håret mitt er megatykt det også, må alltid væte det ut. Men ja, jeg duger nok ikke som frisør på meg selv med andre ord :)

Kanskje du skal prøve den metoden som fungerte for deg da? Der har du jo en løsning alt :)

Jo, metoden fungerer greit, men det blir ikke helt beint, er alltid litt som må klippes bort når håret har tørket. + alle lenger blir vel ikke klippet ved å gjøre det slik.Så derfor tenkte jeg at jeg ville se om jeg fant flere metoder, før jeg tar saksen fatt.

TS

Skrevet

Min lenke

Sjekk ut denne linken, er rimelig greit å forstå. Har brukt denne metoden selv. Husk å bruke en skarp saks, helst en egen hårklippesaks, kjøpes på Vita.

Lykke til!

Skrevet

Da jeg klipte meg selv, pleide jeg å samle alt håret i en hestehale i pannen. Og så klipte jeg rett av. Funket flott det ;) Men... klipp deg heller hos frisør! Evt. hos lærling :)

Skrevet

Da jeg klipte meg selv, pleide jeg å samle alt håret i en hestehale i pannen. Og så klipte jeg rett av. Funket flott det ;) Men... klipp deg heller hos frisør! Evt. hos lærling :)

Da kan håret umulig ha blitt helt rett og fint om du gjorde det på den måten. ;)

Skrevet

Om du har hår som deler seg i tuppene så er altså dette "åd", å bør klippes bort..

De slitte tuppene som deler seg vil forsette å dele seg til hår rota di, helt til hårstrået ramler av. Derfor er det viktig å få bort alt som heter åd! Du kan også ha det andre plasser enn i tuppene. men det meste ligger som regel i tuppene. :)

Skrevet

Fukt det, bruk en veldig fin kam til å børste det helt ordentlig og hold kammen der du vil klippe av og klipp forsiktig etter den. Hold hodet så godt du kan helt rett og ha håret i den skillen du pleier. Når du klipper bak må du huske at det må være litt "lengre" hvis du trekker det frem for ellers vil det bli kortere.

Gjest Consensio
Skrevet

Henger meg på her for evnt tips :)

Selv har jeg ganske langt og tykt hår at det ikke syns om det blir litt skeivt.

Vasker håret i dusjen (kan ikke bare væte det for da er det umulig å gre). Så deler jeg håret i flere deler med strikker/klyper og tar en del om gangen. Klipper av ønsket antall cm.

Så løsner jeg alt håret og grer det godt og går over der hvor jeg ser det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...