AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #1 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg og min samboer har et rom vi ikke bruker til stort mer enn oppbevaring, og jeg kunne gjerne ha tenkt meg å tørke klærne der. MEN samboeren min blir så sur når jeg nevner dette, og sier at vi ikke skal tørke klær inne, for da blir leiligheten fuktskadd. Alternativet er å henge klærne på verandaen, men den er så liten, og så blåser det veldig her. Eventuelt har vi et mørkt og iskaldt loft (sikkert rundt 0 grader om vinteren, og gjerne mindre) vi kan henge klærne. Nå henger vi klærne på loftet, og jeg synes det tar så utrolig lang tid før klærne tørker, selv om vinduet der oppe er åpent. Hvorfor skal det være greit å tørke klær på loftet, men ikke i leiligheten? Om det hadde blitt fuktskader, så gjelder det da vel på begge steder? Husker da jeg bodde alene og tørket klærne foran peisen om vinteren... Om sommeren tørker jeg klærne på loftet uansett, siden det er varmt der da, og klærne tørker raskt. Blir det virkelig så mye fuktskader av å tørke klær inne at man burde la være? Det er snakk om en eller to vask i uka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felia Skrevet 24. november 2011 #2 Del Skrevet 24. november 2011 Spør om han vil ha stive kalde klær om vinteren som han ikke får på seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #3 Del Skrevet 24. november 2011 de blir vel ikke så stive men. Og det lukter jo helt fantastisk om de blir tørket ute eller kaldt. Men jeg merker veldig raskt at kvaliteten på klærne blir dårligere.. Og når det tar over ei uke før klærne tørker, mens det tar en kveld foran peisen... Ja da har jeg veldig lyst til å overkjøre han og tørke klærne på stua eller i det andre rommet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felia Skrevet 24. november 2011 #4 Del Skrevet 24. november 2011 Prøv å trøk det der han vil, så får han se om han syns det var så lurt? Hvis ikke syns jeg du bare skal overkjøre han. Hadde nok jeg gjort Her står tørkestativet nærme varmepumpa så det tørker i løpet av dagen. Veeeldig deilig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #5 Del Skrevet 24. november 2011 Prøv å trøk det der han vil, så får han se om han syns det var så lurt? Hvis ikke syns jeg du bare skal overkjøre han. Hadde nok jeg gjort Her står tørkestativet nærme varmepumpa så det tørker i løpet av dagen. Veeeldig deilig Ja jeg gjør det nå.. Han ble sur i går for at han ikke hadde flere boksere igjen. Klesstativet på loftet er jo fulle av våte og kalde klær, så vi kan ikke vaske mer før de tørker Når jeg tenker på det, så brukte han å tørke klærne sine under varmepumpa i hans tidligere leilighet. Hvordan kan det være bedre enn å tørke foran ovn? :S Takk for at du er enig med meg, det gjorde godt nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 24. november 2011 #6 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg og min samboer har et rom vi ikke bruker til stort mer enn oppbevaring, og jeg kunne gjerne ha tenkt meg å tørke klærne der. MEN samboeren min blir så sur når jeg nevner dette, og sier at vi ikke skal tørke klær inne, for da blir leiligheten fuktskadd. Alternativet er å henge klærne på verandaen, men den er så liten, og så blåser det veldig her. Eventuelt har vi et mørkt og iskaldt loft (sikkert rundt 0 grader om vinteren, og gjerne mindre) vi kan henge klærne. Nå henger vi klærne på loftet, og jeg synes det tar så utrolig lang tid før klærne tørker, selv om vinduet der oppe er åpent. Hvorfor skal det være greit å tørke klær på loftet, men ikke i leiligheten? Om det hadde blitt fuktskader, så gjelder det da vel på begge steder? Husker da jeg bodde alene og tørket klærne foran peisen om vinteren... Om sommeren tørker jeg klærne på loftet uansett, siden det er varmt der da, og klærne tørker raskt. Blir det virkelig så mye fuktskader av å tørke klær inne at man burde la være? Det er snakk om en eller to vask i uka. Du kan kjøpe noe som heter avfukter. Det er en maskin som suger ut fukt i rom. Vi bruker den i kjelleren, funker som fy selv uten varmekablene på. Den har en beholder under som samler opp vann og som du tømmer når den er full. Koster fra 2-4 tusen på f.eks expert:) Bruker du denne blir det ikke fuktskader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest happy_me Skrevet 24. november 2011 #7 Del Skrevet 24. november 2011 jeg har aldri hørt om at man fåt fuktskader i huset av å tørke klærne inne i f.eks stua. Det har jeg gjort hele tiden, min mor har gjort det og også min bestemor, og ingen skader har skjedd. Hvor har samboeren din hørt det? Her står tørkestativet som regel foran varmepumpa, og da tørker det raskt og effektivt. Da vi ikke hadde varmepumpe stod det foran ved-ovnen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #8 Del Skrevet 24. november 2011 jeg har aldri hørt om at man fåt fuktskader i huset av å tørke klærne inne i f.eks stua. Det har jeg gjort hele tiden, min mor har gjort det og også min bestemor, og ingen skader har skjedd. Hvor har samboeren din hørt det? Her står tørkestativet som regel foran varmepumpa, og da tørker det raskt og effektivt. Da vi ikke hadde varmepumpe stod det foran ved-ovnen. Vet ikke hvor han har hørt det, men det er jo ganske logisk. Det er våte klær, og et sted må jo det våte fordampe. Men så tenker jeg jo også at en vedovn hjelper luften i et rom veldig. Så at det kanskje ikke er så farlig så lenge enten det brenner i ovnen eller et vindu står litt åpent? Når vi skal bygge oss hus vil jeg bygge et vaskerom der jeg kan tørke alle klærne. Men vi skal tross alt bo i denne leiligheten bare noen år til, og jeg tviler på at disse få årene kommer til å føre til særlig fuktskader Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 24. november 2011 #9 Del Skrevet 24. november 2011 Så lenge det er greit med ventilasjon så ser ikke jeg noe problem med å tørke klærne på det rommet. Følg med på om det blir dugg på vinduet eller noe sånt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felia Skrevet 24. november 2011 #10 Del Skrevet 24. november 2011 Ja jeg gjør det nå.. Han ble sur i går for at han ikke hadde flere boksere igjen. Klesstativet på loftet er jo fulle av våte og kalde klær, så vi kan ikke vaske mer før de tørker Når jeg tenker på det, så brukte han å tørke klærne sine under varmepumpa i hans tidligere leilighet. Hvordan kan det være bedre enn å tørke foran ovn? :S Takk for at du er enig med meg, det gjorde godt nå kan tenke meg at det ikke er så gøy med kalte våte boksere ! Kanskje han er redd at klærene skal ta fyr? Mannfolk kan være litt sære ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Best Skrevet 24. november 2011 #11 Del Skrevet 24. november 2011 Det bør være varmt i det rommet om du skal tørke klær der. Varm luft tar opp mer luftfuktighet, enn kald luft. Er det kaldt tørker klærne seint, de blir sure, og rommet blir ødelagt av fuktigeten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #12 Del Skrevet 25. november 2011 Er det noen som har kilder på noe av dette? At det faktisk er mer dumt å tørke klær på det kalde loftet enn i den varme stua? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Best Skrevet 25. november 2011 #13 Del Skrevet 25. november 2011 Er det noen som har kilder på noe av dette? At det faktisk er mer dumt å tørke klær på det kalde loftet enn i den varme stua? Kilder? Hva med sunt bondevett? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #14 Del Skrevet 25. november 2011 Kilder? Hva med sunt bondevett? jamen det er jo også logisk at vannet fra klærne må fordampe et sted, og at det kan oppstå fuktskader. så ja, jeg ønsker kilde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. november 2011 #15 Del Skrevet 25. november 2011 Har noen prøvd dette? Jeg vurderer å kjøpe til badet og til gjesterommet hvor vi tørker klær nå. Ja, vi kan ikke bruke balkongen pga kulden ute, så må vi tørke klærne inne. Det er varmt inne, men uansett vil jeg sette et par sånne ting for å unngå fuktskader. Noen som har erfaringer med dette eller et lignende produkt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 25. november 2011 #16 Del Skrevet 25. november 2011 Jeg har hatt 700 liters akvarium i stua i flere år, helt uten fuktskader. Vann fordamper jo konstant. Måtte jo etterfylle vann støtt og stadig, tempen på vannet skulle jo holde en viss varme, og da fordamper det mere. Er jo flere som har akvarium stående. Vann i oppvaskkummen. Blomstervaser. Vann i en skål fordamper og tørker, akkurat som vann i klær. Bare noe saktere, for det kommer an på overflaten til fukten/vannet. Med mindre dere har en gammel vaskemaskin som har max 900 omdreininger på sentrifugen og vasker to maskiner om dagen og rommet du vil tørke på ikke har ventilasjon, så tror jeg ikke det er noen fare. Har et "tørkerom" også, to åpne ventiler, og setter på en vifteovn om det er to fulle stativ der og vi er hjemme. Jeg bor med en elektriker og handyman, og har lekt meg med fuktmåler i hele huset. Det slo ut mer fukt på kjøkkenet enn på "tørkerommet" hos oss etter det jeg husker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #17 Del Skrevet 26. november 2011 Så lenge du sentrifugerer ordentlig, nekter jeg å tro det er noe problem... Jeg har i alle år tørka klær på stua, og ikke merka noe til fukt i rommet. Hadde litt prolemer med fukt i en kjeller-leilighet jeg leide med en gammel vaskemaskin som ikke sentrifugerte mer enn 900 omdreininger, men nå har jeg en som tar 1600 og har ingen problemer... De gangene jeg tørker klær som ikke kan sentrifugeres henger jeg de som regel over dusjen til de får dryppet av seg det verste, så kommer du ut på stua i varmen når de er halvtørre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #18 Del Skrevet 27. november 2011 Hvis dere har det relativt varmt inne, og god ventilasjon, ser jeg ikke det store problemet. Derimot hvis leiligheten er tett og kald kan det bli mye fukt (men da har dere vel et problem uansett). Vann bruker mye energi når det fordamper (over 2000 kJ/kg), noe som bidrar til at strømregningen kanskje vil øke (litt) når dere begynner å tørke klærne i oppholdsrommene framfor ute eller på et uoppvarmet loft - men det er kanskje verdt det... Hvis dere skal tørke klærne på det rommet som ikke er i bruk bør dere ha varme og ventilasjon der. Vi tørker klærne på badet hvor det er varmekabler og vifte som står på hele tiden (felles, kan ikke skrus av), ganske deilig å ha tørre klær innen et døgn, og aldri sur lukt... men betaler sikkert litt for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #19 Del Skrevet 27. november 2011 Kan legge til at jeg har bodd mange steder, og tørket klær på hybel blant annet, uten at det førte til så mye som dogg på rutene. Men i en leilighet rant det av vinduene, der var det veldig tett (mugg på soverommet, blant annet)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #20 Del Skrevet 28. november 2011 Det bør være varmt i det rommet om du skal tørke klær der. Varm luft tar opp mer luftfuktighet, enn kald luft.Er det kaldt tørker klærne seint, de blir sure, og rommet blir ødelagt av fuktigeten. Kilder? Hva med sunt bondevett? Føler bare at jeg må svare på dette. Nei, det trenger ikke å være varmt på rommet man tørker klær. Det går treigere å tørke klær på et kaldt rom, men ellers er det ingen grunn til at man "bør" tørke i et varmt rom, som Best påstår. Så lenge det er bra ventilasjon i rommet spiller det ingen rolle om rommet er varmt eller kaldt. Om det er et oppholdsrom man tørker i, så vær oppmerksom på at det blir kaldere i rommet pga vannet som fordamper. Rom blir ikke ødelagt av fuktighet pga at det er kaldt. Rom blir ødelagt av fuktighet pga dårlig ventilasjon. Fuktigheten skal fordampe et sted uansett om det er kaldt eller varmt. Når det gjelder gamle kalde loft (antakelse av type loft, etter beskrivelsen fra TS), så er disse ofte dårlig isolert og med en del gjennomtrekk. Ventilasjonen er så bra på disse loftene at det ikke er noe problem å tørke klær der. Når det er sagt, så forstår jeg at det er lite fristende å vente lenger enn nødvendig på at klær tørker, og at det ikke er så kjekt med det kalde loftet. Så lenge det er grei ventilasjon i rommet man ønsker å tørke, så burde det gå greit. I alle fall om man har ovn som man fyrer i mens man tørker. Men husk også at fuktskader ikke er lette å oppdage i starten, så vær litt forsiktig og sentrifuger gjerne klærne ekstra lenge. Så jeg vil ikke si at det er dumt å tørke klær på et loft med god gjennomtrekk. Det som blir påstått som sunt bondevett er rett og slett ikke sant 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå