Gå til innhold

Flytte til Holmestrand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vår lille familie vurderer å flytte til Holmestrand om noen år, er det noen her som har kjennskap til stedet som kan anbefale oss det? Evt. noen som vil fraråde oss det?

Vi ønsker at sønnen vår skal vokse opp i et bedre miljø enn det som er i Oslo. Jeg har selv vokst opp ved sjøen, og ønsker at han skal få nærhet til vann og båtliv.

Vi er ikke ute etter et sted hvor mye skjer, men et sted hvor det er fint for familier.

Vi vurderer også å la han gå på den Internationale Montessoriskolen der. Noen som har kjennskap til denne skolen?

Vi tenker at vi kan jobbe i Tønsberg eller Drammen dersom vi ikke får jobb i Holmestrand.

Venter spent på tilbakemeldinger :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei på jobben har barnet sitt på Montessori Skolen i Holmestrand, å er veldig fornøyd med den.

Ellers er Holmestrand ganske Harry m.t.p alle de andre fine plassene i nærheten.

Ang shopping så er Holmestrand en liten, rotete og lite oversiktelig plass. Utelivet i Holmestrand er vel heller ikke noe å juble over.

Pluss ved Holmestrand er vel at det er billigere å bo der enn både Tønsberg og Horten. Tror det t.o.m er dyrere å bo i Re.

Personlig så hadde ikke jeg valgt å flytte til Holmestrand, men noen må jo bo der å.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med AB. Holmestrand er en særdeles usjarmerende by. Dårlig butikkutvalg, rotete bybilde, dårlige parkeringsmuligheter for å nevne noe. De fleste boligområdene i Holmestrand ligger oppe på fjellet, og da er du jo ikke i nærheten av sjøen, men du kan ha flaks å få fin utsikt.

Hvis du ikke er avhengig av å bo i by, så vil jeg anbefale deg enten Sande eller Svelvik. Sande er ei veldig idyllisk bygd ved sjøen, hvor det også er Montessori skole. Sentrum av Sande er lite, men innholdsrikt, og veldig koselig.

Svelvik er en del mer utilgjengelig i beliggenhet, men sjarmerende til tusen! Man får nesten litt Sørlandsfølelse når man går rundt der. Veien derfra og over til Hurumlandet er bare en fergetur unna, og da har du virkelig muligheter for sjøliv.

Jeg vil også anbefale Åsgårdsstrand. Det er temmelig dyrt å bo der, men det er det vel verdt. Hvis du ikke har vært der, så må du ta en tur dit før du tar avgjørelsen.

Ellers så har du jo både Drammen, Horten og Tønsberg å velge mellom. Jeg ville foretrukket Tønsberg foran Drammen, og Drammen foran Horten. Horten kommer nederst på lista etter min mening.

Skrevet

Enig med de to andre, og kan legge til at jeg heller ville latt ungen min vokse opp i Oslo enn i Holmestrand.

• Liker 2
Skrevet

Er enig med dem over, bortsett fra at jeg aldri, aldri ville bodd i Drammen.

Gjest frøken am
Skrevet

Flytt IKKE til Sande eller Svelvik - Svelvik er bl.a Norges fattigste kommune...

Å skulle pendle Holmestrand - Drammen kan bli særdeles drøyt i lengden.

Vi bor nå i drammen og har funnet ut at vi IKKE er bymennesker...

Kanskje det blir Lier eller Skoger. Konnerud blir for tettpakket.

Holmestrand ligger ganske øde slik andre her har påpekt, og det er vel ganske begrenset med hva du kan ta deg til.

Vi velger Lier om det lar seg gjøre da det er kjempegreit å komme seg rett ut i skogen.

Tror som sagt det finnes bedre alternativer enn Holmestrand. Selv om noe der tydeligvis går på skinner ettersom det finnes folk som gledelig bosetter seg der :)

Skrevet

Jeg vokste opp i holmestrand og har bare gode minner derfra! Flyttet vel når jeg var rundt 15-16 tror jeg. Bodde nede i byen og trivdes der. Båtliv, gåavstander, og en rolig by. Var storfornøyd når jeg gikk på gausetangen barneskole! Da jeg begynte på ungdomsskolen likte jeg meg ikke så godt.. Synes skolen ble for stor, mye dårlig miljø, men lærte absolutt noe av det også! Hadde vennegjengen min fra barneskolen som jeg hadde god kontakt med. Montesorriskolen vet jeg ingeting om. Skjønner ikke helt dette med rotete by, men mange år siden jeg var der sist. Er dere ute etter uteliv osv er det kanksje ikke den rette plassen. Men jeg anbefaler å vokse opp i byen hvertfall! :jepp:

Skrevet

Takk for informative svar :)

Jeg ville helst flytta til nøtterøy, tønsberg, sandefjord, men samboer synes det er for langt unna resten av familien, som bor i Oslo. Drammen er en stygg og harry by synes jeg, og Horten er helt uaktuelt... Svelvik og Sande blir for smått for oss, må ha by i nærheten, og dessuten er det viktig med tog/buss, for kun én av oss har lappen. Narkotika får man jo tak i over alt, men lurte på om det er veldig utbredt i Holmestrand.

Alternativet er egentlig å flytte til Holmlia, og der er ikke miljøet så veldig bra.....

Åsgårdsstrand er kanskje en tanke, har aldri vært der så må ta turen, men er avhengig av ok priser på bolig....

Skrevet

Sætre da? Det er jo ikke så stort, men på den andre siden er det jo ikke så langt fra Oslo og det går direktebuss...

Skrevet

Takk for informative svar :)

Jeg ville helst flytta til nøtterøy, tønsberg, sandefjord, men samboer synes det er for langt unna resten av familien, som bor i Oslo. Drammen er en stygg og harry by synes jeg, og Horten er helt uaktuelt... Svelvik og Sande blir for smått for oss, må ha by i nærheten, og dessuten er det viktig med tog/buss, for kun én av oss har lappen. Narkotika får man jo tak i over alt, men lurte på om det er veldig utbredt i Holmestrand.

Alternativet er egentlig å flytte til Holmlia, og der er ikke miljøet så veldig bra.....

Åsgårdsstrand er kanskje en tanke, har aldri vært der så må ta turen, men er avhengig av ok priser på bolig....

Prisene i Åsgårdstrand avhenger om dere skal bo nede ved sjøen eller lenger oppi Åsgårdstrand. Tror at det blir rimeligere fra kjøpesenteret og opp mot Hortensveien.

Hvis dere er redd for narkotika så skjønner jeg ikke hvorfor Holmlia er et alternativ.

Horten hadde fra gammelt av ord på seg til å være en narkoby, men er ikke det nå. Dessuten så finnes narkotika overalt. Jeg synes ihvertfall at det virker som at det er mye subb i Holmestrand, men det er min mening da...

Både Sande og Svelvik har nærhet til Drammen, å i Sande er det togstasjon.

Skrevet

jeg anbefaler nøtterøy utenfor Tønsberg :)

Skrevet

Hva med andre veien? Eidsvoll - Minnesund - Hamar f.eks.?

Der er det veldig billig for boliger og veldig fine veier inn til Oslo :) Godt og landlig miljø. Elver og innsjø i stedet for sjø!

Skrevet

Holmestrand: Kurrant nok det, men for uteliv, butikker osv er det jo ganske labert iforhold til alle andre steder i Vestfold omtrent.

Det som er veldig synd er at byen er så delt når det gjelder butikker. Litt i byen, litt på kleivbrottet (der du kjører av og på e-18) og litt oppå fjellet. Skal du ha det greit kollektivt bør du velge byen. Du skal også være obs på togtidene fra Oslo og Holmestrand mot Tønsberg om morran. Skal du bo i Holmestrand å pendle med tog til Tønsberg bør du ikke begynne på jobb så tidlig.... Første tog er i Tønsberg kvart over sju og begynner du på jobb klokka 8 må du ta toget klokka 06.40. Mye enklere med tog fra tønsberg og nykirke og mot oslo om morran.

Horten: Horten er blitt bra det. Hadde rykte som litt narkoby før, men jeg syns det er blitt fint der, kommet mange butikker, et lite kjøpesenter der du finner det meste osv. Greit med buss til Tønsberg ihvertfall og jeg lurer på om en av timesekspressene går over Horten nå. Dit kunne jeg godt flyttet.

Åsgårdstrand og omegn: Der er nok prisene ganske varierende etter hvor nærme sjøen du vil bo. Men veldig koselig plass. Lite uteliv der. Det ligger en montesorriskole ikke så langt derfra hvor det ihvertfall ser veldig fint ut. http://www.montessori.vf.no/#

Nøtterøy er et tettbefolket sted om sommeren og du må gjennom bomringen hver gang du skal til Tønsberg eller lengre. Har bodd ved Teie, men ville ikke flytta dit igjen nå.

Sandefjord: Liker ikke. Ville aldri flytta dit.

Skrevet

Det er da mye lettere å komme seg ut på E18 (mot Oslo altså) fra Tønsberg enn fra Åsgårdsstrand. Fra Horten er det vel også ganske kronglete/ "langt" å komme seg ut på E18.

Jeg vet ikke noe om å vokse opp i Holmestrand, vil tro det er like greit som de fleste andre steder. Skiller seg nok ikke drastisk ut verken i den ene eller andre retningen. Det er en nydelig sommerby syns jeg, men litt tungvint med at de fleste husene er oppe på fjellet og kollektivtrafikken (toget) går fra nedenfor fjellet. Det er også et litt "rart" sted med at det på en måte bare er en hovedvei tvers gjennom med noen få smågater på hver side, både på fjellet og nede.

Selv elsker jeg Tønsberg, men jeg har ikke bodd andre steder i Vestfold. Horten opplever jeg derimot som veldig harry. Kanskje Holmestrand også.. Nøtterøy ville jeg aldri vurdert hvis nærhet til E18 (Oslo, pendling etc) er viktig. Man MÅ over Kanalbrua og gjennom sentrum uansett hvor man skal. Man burde like å stå i kø isåfall..

Skrevet

jeg anbefaler nøtterøy utenfor Tønsberg :)

Da får man bompenger uansett hvor man skal. Å for pendlere blir det langt og kronglete med masse køkjøring både til og fra.

Ser en annen sier at det er kronglete å komme seg til E18 fra Horten. Skjønner ikke det, er jo bare å kjøre strake veien når man kommer ut fra sentrum.

• Liker 1
Skrevet

Da får man bompenger uansett hvor man skal. Å for pendlere blir det langt og kronglete med masse køkjøring både til og fra.

Ser en annen sier at det er kronglete å komme seg til E18 fra Horten. Skjønner ikke det, er jo bare å kjøre strake veien når man kommer ut fra sentrum.

Helt enig. Nøtterøy er et flott sted, ingen tvil, spesielt om sommeren, men du må igjennom den bomringen hver dag hvis du pendler, og fy fader som det er kø der om morgenen og ettermiddagen!

Skrevet

Jeg er vokst opp i Holmestrand, flyttet hjemmefra så fort jeg fikk mulighet — og jeg flytter nok aldri tilbake! Det er veldig mye dårlig skolemiljø, likte ikke ungdomsskoletiden i det hele tatt. De jeg har gått på skole med, og som fortsatt bor i Holmestrand virker som de er de samme gamle.

Dette er selvfølgelig min subjektive mening, og det er sikkert mange som mener stikk motsatt enn meg.

Nå bor jeg i Drammen, og stortrives! :jepp: Det er blitt en flott by, og ikke lenger harry, slik noen over skriver.

Skrevet

Tusen takk for masse flotte svar, de har vært til god hjelp. Vi har nå lagt Holmestrand litt på hylla etter all negativ tilbakemelding om stedet. Vi vurderer istedet Sande, og jeg lager nå en tilsvarende diskusjon om dette stedet. Feel free to join på overskriften: FLYTTE TIL SANDE?

• 6 måneder senere...
Gjest Anonym
Skrevet

Tusen takk for masse flotte svar, de har vært til god hjelp. Vi har nå lagt Holmestrand litt på hylla etter all negativ tilbakemelding om stedet. Vi vurderer istedet Sande, og jeg lager nå en tilsvarende diskusjon om dette stedet. Feel free to join på overskriften: FLYTTE TIL SANDE?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...