Gå til innhold

Depositum, utkastelse og lover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet i september inn i ny leilighet.

Depositumet jeg egentlig skulle få tilbake fra forrige huseier gikk tapt (på hvilken måte har ikke betydning for denne saken, det er derfor ikke nødvendig å spekulere i hvorfor), og da jeg forklarte dette for husverten, skrev han en "klausul" i min allerede underskrevede kontrakt om at hvis ikke depositumet ble innbetalt innen 15. oktober måtte jeg flytte ut umiddelbart. Jeg har for ordens skyld to måneders oppsigelsestid.

Jeg har i denne tiden snudd hver eneste stein i forsøket på å få inn de pengene, men har enda ikke klart å få inn en eneste krone til tross for iherdige forsøk. Husverten har blitt informert om de mulighetene jeg har prøvd, samt når de har falt igjennom. Nå ser det ut som om jeg vil klare å få tak i pengene, men det vil ta meg enda 2-3 ukers tid. Huseieren sier derimot at han ikke vil vente lenger enn tirsdag i neste uke, hvis ikke depositumet er betalt innen da må jeg rett ut.

Det jeg lurer på er om han har lov til å kaste meg ut på dagen, når jeg har oppsigelsestid, selv om han har skrevet inn denne klausulen i ettertid?

Leste også på denne nettsiden (ganske langt nede, under overskriften "utkasting") at hvis oppsigelsen gjelder manglende betaling så vil oppsigelsen falle bort hvis det utestående beløpet blir innbetalt.

Betyr det altså at huseieren må gi meg en oppsigelse i henhold til kontrakt, og at hvis jeg betaler depositumet i oppsigelsestiden så kan han ikke kaste meg ut?

Jeg er jo klar over det som står i husleieloven om at det kun er namsmann/lensmann som kan kaste folk ut, men er altså litt i tvil på grunn av denne klausulen.

På forhånd takk for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OM han har satt på den klausulen etter at kontrakten er signert -står den da på deres begges eksemplarer?

Da har jo forsåvidt du brutt kontrakten dersom du ikke innbetaler depositumet til avtalt tid, så da behøver vel egentlig ikke huseier eller å forholde seg til den?

Kan du få tak i noe dokumentasjon på at pengene faktisk kommer?

Skrevet

OM han har satt på den klausulen etter at kontrakten er signert -står den da på deres begges eksemplarer?

Da har jo forsåvidt du brutt kontrakten dersom du ikke innbetaler depositumet til avtalt tid, så da behøver vel egentlig ikke huseier eller å forholde seg til den?

Kan du få tak i noe dokumentasjon på at pengene faktisk kommer?

Nei den står bare på huseiers eksemplar. (hva mener du forresten med "OM han har satt den på?)

Det med å bryte kontrakten, gjelder det også når kontrakten er endret i ettertid? Jeg har ikke skrevet under på kontrakten i den stand den fremstår i dag, det er derfor jeg lurer på dette.

Verken jeg eller huseier har skrevet under på den klausulen heller.

Og jeg kan ikke få noen dokumentasjon, hadde jeg kunnet det så hadde nok saken stilt seg annerledes.

Skrevet

Nei den står bare på huseiers eksemplar. (hva mener du forresten med "OM han har satt den på?)

Det med å bryte kontrakten, gjelder det også når kontrakten er endret i ettertid? Jeg har ikke skrevet under på kontrakten i den stand den fremstår i dag, det er derfor jeg lurer på dette.

Verken jeg eller huseier har skrevet under på den klausulen heller.

Og jeg kan ikke få noen dokumentasjon, hadde jeg kunnet det så hadde nok saken stilt seg annerledes.

Så lenge den kun er på hans eksemplar, kan jo det tyde på at kontrakten er endret på i ettertid (noen den i dette tilfellet er), så om det skulle bli noe sak ut av det, må du jo bare si det som det er, kontrakten er endret på i ettertid, og at dette ikke er det du skrev under på (og vise til din kontrakt)

Vet ikke om kanskje dette kan gå under ddokumentforfalskning om det hadde blitt politisak ut av det?

Var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med en advokat, ringe å spørre spørsmål koster jo ikke noe, for å høre om du har noen rettigheter her. Man kan jo ikke bare endre en kontrakt etter som man vil, det skulle tatt seg ut..

Er du forresten helt sikker på at han har endret sin kontrakt forresten? Har han vist den til deg, eller er det bare noe han sier, for å true med det?

Skrevet (endret)

Edit: dette var jammen meg vanskelig.

Mitt opprinnelige spørsmål, før jeg begynte å knote med redigering;

Står denne klausulen i begge kontraktene, eller bare i huseierens?

Endret av Scaramouche-
Skrevet

TS skrev litt tidligere i tråden at denne klausulen står i huseiers kontrakt. TS har heller ikke skrevet under på denne klausulen.

Skrevet

TS skrev litt tidligere i tråden at denne klausulen står i huseiers kontrakt. TS har heller ikke skrevet under på denne klausulen.

Jeg skal herved slutte å svare på tråder med en gang jeg har kommet hjem fra jobb.

TS, se bort i fra mine innlegg, jeg har ikke noe å komme med uansett. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ta kontakt med JussBuss eller JURK, men jeg må si at du har en ganske dårlig sak her.

Det at man betaler depositum er jo ofte en forutsetning for at man får leie og utleier har i tillegg gitt deg en tilleggsfrist på ihvertfall 1 mnd som du nå har oversittet med over en måned.

Husleieloven er preseptorisk og opererer med en oppsigelsesfrist på 3 måneder. Det er vel det eneste som taler i din favør.

Skrevet

Du leier, da er du forpliktet til å betale husleie. Hvis du ikke betaler må du regne med å bli kastet ut. Gjør opp for deg, ikke forvent at utleier skal ta utgiftene det er med at du ikke betaler.

Skrevet

Så lenge den kun er på hans eksemplar, kan jo det tyde på at kontrakten er endret på i ettertid (noen den i dette tilfellet er), så om det skulle bli noe sak ut av det, må du jo bare si det som det er, kontrakten er endret på i ettertid, og at dette ikke er det du skrev under på (og vise til din kontrakt)

Vet ikke om kanskje dette kan gå under ddokumentforfalskning om det hadde blitt politisak ut av det?

Var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med en advokat, ringe å spørre spørsmål koster jo ikke noe, for å høre om du har noen rettigheter her. Man kan jo ikke bare endre en kontrakt etter som man vil, det skulle tatt seg ut..

Er du forresten helt sikker på at han har endret sin kontrakt forresten? Har han vist den til deg, eller er det bare noe han sier, for å true med det?

Er helt sikker på at den er endret, jeg har sett den.

Jeg skal herved slutte å svare på tråder med en gang jeg har kommet hjem fra jobb.

TS, se bort i fra mine innlegg, jeg har ikke noe å komme med uansett. :fnise:

Hehe, det går bra.

Du kan jo ta kontakt med JussBuss eller JURK, men jeg må si at du har en ganske dårlig sak her.

Det at man betaler depositum er jo ofte en forutsetning for at man får leie og utleier har i tillegg gitt deg en tilleggsfrist på ihvertfall 1 mnd som du nå har oversittet med over en måned.

Husleieloven er preseptorisk og opererer med en oppsigelsesfrist på 3 måneder. Det er vel det eneste som taler i din favør.

I den linken jeg la ved så står det at hvis utestående blir innbetalt før namsmannen kommer (som jo blir da etter oppsigelsestiden?) så faller oppsigelsen bort, stemmer dette da?

Du leier, da er du forpliktet til å betale husleie. Hvis du ikke betaler må du regne med å bli kastet ut. Gjør opp for deg, ikke forvent at utleier skal ta utgiftene det er med at du ikke betaler.

Husleie? Det er snakk om depositum her, all husleie er betalt.

Skrevet

Har Huseier opprettet en depositum konto i ditt navn? Depositum skal IKKE overlevers til hus eier i hånden, ei eller på den sparekonto.

Vil jo tro at dersom det ikke står noe om depositum på ditt eksemplar av kontrakten, og han tar kontakt med namsmannen , så kan du jo bare henvise til ditt eksemplar og hva du faktisk signerte på..

Leierboerforeningen er fin å være medlem i når man er leiertaker. Der får man gratis advokathjelp i slike situasjoner.

Skrevet

Har Huseier opprettet en depositum konto i ditt navn? Depositum skal IKKE overlevers til hus eier i hånden, ei eller på den sparekonto.

Vil jo tro at dersom det ikke står noe om depositum på ditt eksemplar av kontrakten, og han tar kontakt med namsmannen , så kan du jo bare henvise til ditt eksemplar og hva du faktisk signerte på..

Leierboerforeningen er fin å være medlem i når man er leiertaker. Der får man gratis advokathjelp i slike situasjoner.

Det er opprettet depositumskonto ja.

Tar en telefon til forbrukerrådet straks. Har dessverre ikke råd til å melde meg inn i leieboerforeningen tidsnok. :tristbla:

Er det forresten noen som vet hva som regnes som "vesentlig mislighold"? Så langt har jeg bare funnet ut at å ikke betale husleien er vesentlig mislighold.

Skrevet

Det er opprettet depositumskonto ja.

Tar en telefon til forbrukerrådet straks. Har dessverre ikke råd til å melde meg inn i leieboerforeningen tidsnok. :tristbla:

Er det forresten noen som vet hva som regnes som "vesentlig mislighold"? Så langt har jeg bare funnet ut at å ikke betale husleien er vesentlig mislighold.

Nå er det vel i utgangspunktet du som ikke har forholdt deg til kontrakten i.o.m at du ikke har ordnet med depositum enda.

Skjønner derfor ikke hvorfor du skal puche forbrukerrådet eller andre på utleier da.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Men det står vel noe om depositum i den orginale kontrakten også? I de fleste kontrakter jeg har sett står det noe sånt som at "depositumet skal betales i sin helhet før innflytting", og da har jo huseier i grunn gitt deg ekstra tid ved å sette inn klausulen.

Står det ikke noe om depositum, så har nok ikke utleier sitt på det tørre her. Det er nemlig ikke noe krav om at man MÅ kreve depositum når man leier ut.

Skrevet

Har vurdert å snakke med banken om muligheten for å få et lån til depositumet?

Skrevet

Uansett: om du får bli til over tirsdag, tror du virkelig at du får bo der videre mer enn to mnd uansett??? Du har brutt reglene og tatt deg vann over hodet. Sannsynligheten for at huseier har notert tidspunkter for muntlige avtaler er stor, og såvidt jeg forstår er det mer enn hva du har gjort?

I så fall vil en eventuell sak trolig ikke gå i din favør samme hvor mye du måtte lyve...

Konfliktrådet er en aktuell instans for dere, men de har også ventetid.

Jeg ville begynt å pakke, ringt noen å sove hos i mellomtiden, beklaget ydmykt og flyttet ut uten svindlerstempel over hele panna....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...