AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Hei, Unnskyld.. Må bare få ut litt frustrasjon og litt sinne her. Jeg er høflig, har en fin telefon tone og er veldig serviceoritentert. --> Men jeg blir seriøst satt ut av folk som ringer og tror den første personen de snakker til kan alt, har svar på alt! Hvor har det blitt av folkeskikk og respekt ovenfor andre? Hvor blir det av sunn fornuft og ikke drive å skjelle ut damen på resepsjonen fordi hun dessverre ikke kan besvare "dine"spørsmål fordi hennes oppgave er å svare enkelt og en budbringer? Makan til frekkhet! Fikk nettopp en telefon, hilser fint..Og før jeg rekker å spørre hva jeg kan hjelpe han med, fyrer han helt løs på meg! - Kundebehandling er viktig, men så må "kundene" også forstå at den de møter på er også et menneske, en person som ikke er en robot som takler få alt på trynet sitt! Joda, jeg sier at jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, jeg må sette deg over til en rett person som kan besvare dine spørsmål. Nei, det ville han ikke finne seg i og kaklet i vei på en veldig frekk tone. Da ble jeg bare nødt til å si ; "Du, fint om du kan bruke en litt mer høfligere tone så jeg kan hjelpe deg." Han svarer: "Jeg er en kunde!" Mitt svar til han: "Og jeg sitter i resepsjonen. Du får ringe tilbake når du har roet deg ned litt." Takket for meg å la på Jeg forstår at det er mange der ute, som har mange spørsmål i forhold til det ene og det andre. Men vær så snill, ikke skjell ut en resepsjonist fordi hun ikke kan svare på dine spørsmål, og vil heller gi deg en bedre service å sette deg over til en mer rett person! 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Ikke for noen måte prøve å forsvare de idiotene som ikke klarer å holde seg høflige og saklige. Men noe jeg har opplevd en del ganger, når jeg har feks leita etter et tlf nummer til et eller annet sted, så har det skjedd flere ganger at jeg har fått inntrykk av at det nummeret leder direkte til den jeg skal snakke med, og ikke sentralbord. andre ganger så ringer jeg et direktenummer, men siden den telefonen er sperret for innkommende samtaler der og da så går jeg til sentralbord. og når de da svarer så legger jeg jo frem min sak som jeg ville gjort til eksperten, siden jeg tror jeg prater med eksperten.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Jeg fikk en fra en ligningskontor på tlf. da jeg jobbet i resepsjonen i et stort internasjonalt firma (Jobbet vanligvis ettermiddag/kveld, men dette var da jeg jobbet om sommeren.) Han ble rasende da jeg ikke kunne svare han på hvilken person som hadde et firma som kunde. (stedet jeg jobbet driver bl.a. med skatterådgivning). Jeg prøvde å forklare han at firmaet hadde over 700 ansatte, men at jeg kunne undersøke nærmere dersom han holdt linjen. Hjalp ikke gitt. Fikk satt han over til en av de myndige damene på kontoret og hun fikk satt han på plass 1
Glitnir Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Skjønner din frustrasjon, TS, og selvfølgelig skal folk oppføre seg. Men når de ikke gjør det synes jeg likevel ikke det er greit at du bare legger på - DET er dårlig service det. 2
Måndagsbarn Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 Jeg jobbet også både med kundeservice over telefon og som resepsjonist i en statlig eid bedrift en periode - til jeg ble såpass ødelagt at jeg bare måtte finne meg et annet sted å jobbe. Det krever mye å være i den mottagende enden av menneskers frustrasjoner og dårlige folkeskikk dag ut og dag inn -uten- å bli et ræva menneske selv, faktisk. Synes du utifra det du sier håndterer ting veldig bra:) Jeg var nok altfor tålmodig og fant meg i at folk sa ting som jeg i ettertid ikke synes er greit. Kollegene mine kunne iblant komme bort (om folk var på plass og ikke i telefonen) og regelrett be de som var tilstede om å roe seg ned eller gå sin vei, da jeg tydelig og på hyggelig måte prøvde å være så høflig og grei jeg kunne men bare fikk spydigheter tilbake. Det toppet seg for meg etter to episoder der jeg ble truet og til slutt fysisk dyttet/kastet ting på av kunder. Den ene gangen var jeg tilogmed alene i bygget og måtte tilkalle politi. Etter dette begynte jeg å få mageproblemer og sa til slutt opp og begynte i en mye dårligere betalt stilling bare for å slippe. Å være serviceytende i et serviceyrke er faktisk en kunst, ikke alle kan den, men de som kan bør absolutt passe på å ikke slite seg ut:) Og at det ikke finnes "dårlige kunder" er bare bullshit. Om vi alle fokuserte litt mer på det vi ønsker å oppnå uten å opptre som bortskjemte snørrunger, istedetfor å "ta" den vi møter i andre enden helt vilkårlig, ville kanskje noen hatt en bedre dag på jobb og kunnet yte litt ekstra når nestemann ringer/dukker opp også. Litt godt humør og et smil kommer man ALLTID lenger med, spesielt som kunde hos en som er vant til å få høre mye rart:) 1
Gjest Varpunen Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Jeg ville også ha lagt på om noen absolutt ikke kunne oppføre seg over telefonen. Når man kan kaste ut folk av butikker og nekte de inngang igjen pga dårlig oppførsel, da kan man også legge på røret om noen oppfører seg veldig dårlig på telefonen. Om dette tilfellet var dårlig nok oppførsel til at jeg ville lagt på, vet jeg derimot ikke, for jeg var ikke der.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 Hehe.. jeg sitter i resepsjon selv, og min "favoritt" er folk som kommer og stiller seg foran resepsjonsdisken og bare glor på meg. Jeg glor tilbake, smiler og sier: Jaaaaa? Og plutselig går det opp for dem at de må forklare hvorfor de er der, og at jeg ikke kan vite hvem de er og hvem de skal til En av de verste episodene nylig var en tydelig frustrert mann som ventet på et brev i posten fra noen på bygget. Og så står han bare og himler med øynene og ler hånlig av meg når jeg ber ham oppgi navnet på saksbehandleren sin. HVORDAN i heiteste skal jeg liksom vite det?? Han nektet å gi meg noe navn, så han snudde ryggen til og gikk.. Å så synd....
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Har jobbet som sekretær/resepsjonist i mange år, og selv om kundene har vært vanskelige har jeg ikke lagt på, det anser jeg som å være uhøflig tilbake. Jeg holder linjen og ber vedkommende roe seg så vi kan snakke videre. Om noen skal legge på er det kunden.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 Skjønner din frustrasjon, TS, og selvfølgelig skal folk oppføre seg. Men når de ikke gjør det synes jeg likevel ikke det er greit at du bare legger på - DET er dårlig service det. Glitnir: Jeg er forresten ikke TS Ja, det er en dårlig service og legge på- Derfor er jeg så flink og sier ifra om hendelsen til min avdelingsleder med en gang også. Men det går bare ikke ann å ikke eie folkeskikk og skjelle en person som sitter på sentralbordet og fortsatt forvente en service. Den mister du som en kunde når du atter fortsetter tross du sier, jeg beklager at du måtte finne deg i dette, men skal prøve å finne en ny løsning. Neida! Da eksploderte det Men for å legge til, så er jeg som regel veldig tålmodig av meg og veldig høflig. Selv om jeg har dem kun på tråden, sitter jeg med et smil. Det er MANGE som er vanskelige og jeg klarer å håndtere dem- og fortsatt yte service. Men forrige dagens hendelse var helt umulig å håndtere Har kunden et direkte nummer og blir det viderekoblet, blir det fortalt og spurt om å legge igjen beskjed eller bli satt over til noen andre. Jeg forstår jo DEN frustrasjonen at dem er ute etter en "ekspert" og har ringt direkte, men blitt viderekoblet. Du spør jo om vi kan finne en annen løsning som å sette over til en annen som kanskje har omtrent noe kompetanse i det det er forespørsel om? Den som sitter pår esepsjonen/sentralbordet må jo ikke nødvendigvis kunne ALT! Det sier jo litt i seg selv, hvorfor sitter som resepsjonist og heller ikke med andre oppgaver, hvis du skal sitte der og besvare alle spørsmål? Hjmm.. rare greier dette gitt! Tidligere jobbet jeg som kassamedarbeider og der opplevde jeg en kunde som var rimlig frekk. Jo, hva gjorde jeg? Beklaget på en fin måte at han følte sånn, men jeg har ingen interesse av å betjene han i kassen om han fortsatte å bruke den tonen. Tilkalte låsansvarlig og snakket med kunden, men han bare fortsatte.. Da ble det bare sagt ;"Da trenger du ikke handle her "
Gjest bazibaz Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Skjønner din frustrasjon, TS, og selvfølgelig skal folk oppføre seg. Men når de ikke gjør det synes jeg likevel ikke det er greit at du bare legger på - DET er dårlig service det. Har jobbet som sekretær/resepsjonist i mange år, og selv om kundene har vært vanskelige har jeg ikke lagt på, det anser jeg som å være uhøflig tilbake. Jeg holder linjen og ber vedkommende roe seg så vi kan snakke videre. Om noen skal legge på er det kunden. Ærlig talt. Ja, å bare legge på uten å si noe er uhøflig, men hun gav han faktisk en advarsel. Mennesker i servicestillinger er ikke søplebøtter for folks frustrasjon og aggresjon. Og det er legitimt å legge på innimellom. Nå har jeg aldri jobbet som resepsjonist eller sentralbordoperatør, men jeg har jobbet i andre servicestillinger. Vi hadde en kunde en gang som alltid trengte noen minutter å roe seg på. Hver gang han hadde problemer av noe slag som vi skulle rette opp, så ringte han og skjelte ut vedkommende som svarte. Og hver gang fikk han beskjed om å telle til ti og ringe opp igjen. Dette var den beste løsningen for alle parter. Det er lettere å forstå problemet og/eller hensikten til en kunde som ringer om samtalen ikke blir krydret med skjellsord, kjefting og roping. Kunder har en plikt til å oppføre seg som folk de òg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå