AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Jeg har søkt om aap og fikk beskjed i går om at svar på vedtaket var på vei i posten. I dag fikk jeg brevet, hvor det står at "Vi har vurdert at du har behov for det vi kaller situasjonsbestemt innsats fra NAV. Det betyr at vi mener at du gjennom egen aktivitet og innsats fra nav, vil ha gode muligheter til å komme i arbeid..." Hva betyr dette da? Får jeg aap eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Du får ikke aap. Det burde du jo være glad for.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Du får ikke aap. Det burde du jo være glad for. Hæ? Du har fått det innvilget, TS. Men jeg skulle ønske de kunne skrive det på en måte som gjorde at alle forsto hva de mente...
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Du får ikke aap. Det burde du jo være glad for. Jeg hadde vært glad for det, hadde det ikke vært for at jeg faktisk har nedsatt arbeidsevne og går i behandling (som er grunnen til at jeg søkte i det heletatt). Hæ? Du har fått det innvilget, TS. Men jeg skulle ønske de kunne skrive det på en måte som gjorde at alle forsto hva de mente... Ja, det skulle jeg også ønsket. Forsto virkelig ingenting når jeg leste brevet. Trodde det var noe helt annet jeg hadde fått svar på jeg Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Først må du til samtale med veilder på nav og masse greier med noen flere skjemaer, så vedtak er noe alle får Lurte meg grønn første gangen jeg også
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 Først må du til samtale med veilder på nav og masse greier med noen flere skjemaer, så vedtak er noe alle får Lurte meg grønn første gangen jeg også Enda flere skjemaer? Jeg fikk beskjed da jeg var der for litt over en måned siden om at de skulle kontakte meg uka etter dersom de skulle ha flere skjemaer. Hvor lang tid skal dette ta da? Sendte inn egenvurderingsskjema i starten av September, så hvis jeg ikke har fått svar på om jeg får innvilget aap eller ikke, synes jeg dette tar utrolig lang tid
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 Dette er vel ikke selve aap-vedtaket, men det vedtaket som viser til at behovet ditt er vurdert, altså en behovsvurdering? I et aap-vedtak står det jo at det er innvilget, dagsats osv osv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 Etter en samtale med veilder og du har sendt skjema for egenvudering er det bare og vente, ting tar tid... :gjeiper:
Gjest Nuppdupp Skrevet 24. november 2011 #10 Skrevet 24. november 2011 hvorfor ringer du ikke? vi er ikke klarsynte hehe 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #11 Skrevet 24. november 2011 Hæ? Du har fått det innvilget, TS. Men jeg skulle ønske de kunne skrive det på en måte som gjorde at alle forsto hva de mente... Støtter denne. Jeg fikk vite at jeg hadde fått innvilget aap med denne sms'en "du må ikke krysse av for "syk" på meldekortet for en sykdom du har fått innvilget aap for". Da var det noen som måtte innom navkontoret og høre hva de egentlig mente. Brevet med informasjon om at jeg hadde fått det innvilget kom vel uken etter det igjen. Ts: tror du bare har fått vedtak på at du har rett på hjelp fra nav. Så skal nav forvaltning vedta om du får innvilget aap eller ikke. Jeg anbefaler deg å gå innom nav-kontoret med brevet og spørre, men bare vær obs på at du ikke nødvanligvis får så mye hjelp der og da. Når jeg fikk mitt "du stiller kravene til hjelp fra nav"-brev, dro jeg innom kontoret og spurte hva det betydde, og det var da at de hadde kommet frem til at jeg skulle få hjelp. Om det var i form av aap eller ikke (har en dignose hvor jeg er 100% arbeidsufør for tiden) kunne de ikke svare på. Når jeg spurte damen om hun visste sånn ca hvor lang tid det ville ta før jeg fikk et klart svar, sa hun "Vi kan da ikke trylle" !!!!! Skrev ikke dette for å syte, men bare så du skal være forberedt på at de klare svarene kan sitte langt inne.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #12 Skrevet 24. november 2011 hvorfor ringer du ikke? vi er ikke klarsynte hehe Hvorfor gidder du å svare?
Gjest Nuppdupp Skrevet 24. november 2011 #13 Skrevet 24. november 2011 (endret) Hvorfor gidder du å svare? hvorfor gidder du å svare meg? fordi det skal bare en telefon til, så vet man svaret! istedenfor å gruble over det!! Endret 24. november 2011 av Nuppdupp 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #14 Skrevet 24. november 2011 TS her. Kontaktet saksbehandleren og fikk vite at jeg hadde fått avslag på søknaden om aap og at jeg fikk lese begrunnelsen (veldig enkelt når man ikke forstår brevet). Fikk også bekjed om at jeg kom til å bli kontaktet senere for å få hjelp til å finne praksisplass. Jeg føler jeg er i en litt håpløs situasjon, da jeg jobber såpass lite nå at jeg ikke har råd til å betale husleie en gang. Samboeren står for alt av utgifter for øyeblikket og det er bare så vidt det går rundt her. I tillegg er jeg gravid og venter barn på nyåret, så jeg rekker jo sannsynligvis ikke å få noe praksisplass før jeg skal ut i permisjon. Går også i behandling en gang i uka, og der blir det en del utgifter da jeg må komme meg til og fra behandlingsstedet hver uke. Må vel ta meg en tur på nav og høre om det ikke er noe de kan hjelpe meg med, men har litt dårlige erfaringer med nav, så har ikke store forhåpninger om å få hjelp akkurat uansett, takk for svar alle sammen
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #15 Skrevet 24. november 2011 TS her. Kontaktet saksbehandleren og fikk vite at jeg hadde fått avslag på søknaden om aap og at jeg fikk lese begrunnelsen (veldig enkelt når man ikke forstår brevet). Fikk også bekjed om at jeg kom til å bli kontaktet senere for å få hjelp til å finne praksisplass. Jeg føler jeg er i en litt håpløs situasjon, da jeg jobber såpass lite nå at jeg ikke har råd til å betale husleie en gang. Samboeren står for alt av utgifter for øyeblikket og det er bare så vidt det går rundt her. I tillegg er jeg gravid og venter barn på nyåret, så jeg rekker jo sannsynligvis ikke å få noe praksisplass før jeg skal ut i permisjon. Går også i behandling en gang i uka, og der blir det en del utgifter da jeg må komme meg til og fra behandlingsstedet hver uke. Må vel ta meg en tur på nav og høre om det ikke er noe de kan hjelpe meg med, men har litt dårlige erfaringer med nav, så har ikke store forhåpninger om å få hjelp akkurat uansett, takk for svar alle sammen NAV har dessverre ikke ansvar for om du greier å betale husleie eller ikke. Hadde du fylt vilkårene for AAP, hadde du fått det.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #16 Skrevet 24. november 2011 "Vi har vurdert at du har behov for det vi kaller situasjonsbestemt innsats fra NAV. Det betyr at vi mener at du gjennom egen aktivitet og innsats fra nav, vil ha gode muligheter til å komme i arbeid..." Hva betyr dette da? Får jeg aap eller ikke? Det betyr vel bare at du ikke er "syk" nok til å motta AAP, og at du heller vil komme deg lenger med en søknad til sosialen. Har du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade? Hvis ikke så har du ingenting på AAP og gjøre.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #17 Skrevet 25. november 2011 Det betyr vel bare at du ikke er "syk" nok til å motta AAP, og at du heller vil komme deg lenger med en søknad til sosialen. Har du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade? Hvis ikke så har du ingenting på AAP og gjøre. TS her. Jeg sliter med sosial angst, og har gått til behandling for det siden Mai i år. Psykologen min mente jeg hadde rett på AAP, men i følge nav har jeg tydeligvis ikke sosial angst nok til å motta AAP. På legeerklæringen som ble sendt sammen med søknaden sto det også at jeg ikke skulle stå oppført som arbeidssøker hos nav på grunn av den sosiale angsten min.
Harlekin Skrevet 25. november 2011 #18 Skrevet 25. november 2011 hvorfor gidder du å svare meg? fordi det skal bare en telefon til, så vet man svaret! istedenfor å gruble over det!! Så enkelt er det ikke når det gjelder nav, du ... ----- TS: Søk igjen, og be om forklaring på avslaget. Henvis til legeerklæringen der det står at du er for syk til å jobbe. 2
Gjest Raggy Skrevet 25. november 2011 #19 Skrevet 25. november 2011 Bestill time hos fastlegen din, h*n plikter å hjelpe deg i forhold til nav. Det er en regel som gjelder i forhold til nav å det er å aldri stole på at de har rett eller at de gjør rett. Du selv må dobbeltsjekke at de gjør som de skal. Enn så lenge så må du faktisk bestille en time på sosialen om dere ikke klarer dere økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #20 Skrevet 25. november 2011 Men sosial angst er ikke ensbetydende med at man får aap, kjære vene... Og det er faktisk ikke lege eller psykolog som bestemmer hverken det ene eller andre, det er en vurdering som blir tatt ut fra samtale, legeerklæring og egenvurderingsskjemaet. Det kan faktisk vise seg ut i fra dette at man kan komme seg ut i jobb igjen uten å måtte gå via aapsystemet, og det bør vel strengt tatt være det beste? Er aap kun for å sikre seg økonomisk så blir jo det skammelig feil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå