Zoë Castillo Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg og mannen har hatt storopprydding i økonomien vår. Det viser seg at vi får utbetalt 36 000 i mnd, og ut igjen flyr 33 500. Da er følgende betalt: alle lån/forsikringer, alle regninger, (inkludert de som kommer årlig) mat/husholdningsartikler, fondssparing (vi sparer minimumsbeløpet til oss selv og ungene, totalt 1200,-) og drivstoff. Noen måneder jobber mannen litt overtid, og da blir det et par ekstra tusenlapper, men disse må vi putte på hans BSU, ettersom han nærmer seg 34 år med stormskritt. Jeg tar derfor utgangspunkt i at vi sitter igjen med 2500 hver måned. Disse pengene skal gå til klær og utstyr til barna (en nyfødt og en 3-åring), klær til oss (vi kjøper sjelden), gaver +++. Vi har forøvrig en sparekonto på omtrent 160 000 som skal brukes til nødvendig oppussing av huset i løpet av 2012, og vi kan bruke av denne som buffer i tilfelle store uforutsette utgifter. Hvordan skal vi gå fram for å klare å holde oss innenfor dette budsjettet? Jeg synes spesielt at kles-posten er vanskelig, siden dette varierer så veldig ut fra sesong og hvor fort minstemann vokser. Noen tips? Endret 24. november 2011 av anti jante-June
casting Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 (endret) Har du forsøkt å forhandle ned prisen på forsikringer? Dette kan gjøre stor forskjell. Evt bytt bank og få bedre rente? Snakk med kundebehandleren din i banken og hør om de kan gi dere et bedre tilbud på lån/ banktjenester. Det kan også kuttes på utgifter ved å bytte telefon/nett/ stømleverandør. Klær til barn: På Finn og Epla selges mye brukt tøy, ofte veldig penkt brukte barneklær og utstyr. Edit: kom på at hvis dere er medlemmer av fagforeninger får man ofte veldig gunstige tilbud på forsikringer og slik (og ofte også varer og tjenester). Endret 24. november 2011 av casting
Zoë Castillo Skrevet 24. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2011 Takk for svar! Vi har allerede god boliglånsrente, men bilforsikringa er nok relativt dyr. Begge er. LO-medlemmer,så vi har innboforsikring der. Tlf bruker vi allerede lite penger på, men strøm skal jeg sjekke ut. Tror nok det meste av pengene går til Lånekassen,billån osv, altså ting en vanskelig kan gjøre noe med. Virker litt drastisk å selge bilen, liksom. Klespakker på finn skal imidlertid herved letes opp!
Gjest Spinell Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Jeg tenker på om dere har sett på muligheten for å frigjøre noen hundrelapper innen mat/husholdningsbudsjettet. Kjøper dere stort? Planlegger dere ukemenyer slik at dere kan utnytte råvarene best mulig? Kjøper dere rimeligste alternativ, der det rimeligste faktisk er et alternativ, smaks-, kvalitets- og helsemessig? Følger dere med på tilbud? Smører dere matpakke til jobben (ja, jeg ser Luksusfellen )? Jeg er enig i at det er fornuftig å spare, men da må man nesten ha noe å spare av. Er det en riktig vurdering for dere å spare langsiktig i fond nå? 2
Zoë Castillo Skrevet 24. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg tenker på om dere har sett på muligheten for å frigjøre noen hundrelapper innen mat/husholdningsbudsjettet. Kjøper dere stort? Planlegger dere ukemenyer slik at dere kan utnytte råvarene best mulig? Kjøper dere rimeligste alternativ, der det rimeligste faktisk er et alternativ, smaks-, kvalitets- og helsemessig? Følger dere med på tilbud? Smører dere matpakke til jobben (ja, jeg ser Luksusfellen )? Jeg er enig i at det er fornuftig å spare, men da må man nesten ha noe å spare av. Er det en riktig vurdering for dere å spare langsiktig i fond nå? Vi har satt av 5500 til mat; det er kanskje mye til to voksne, en 3-åring og en nyfødt? Vi storhandler ikke, men kjøper aldri tyggis/bolle/cola på tur ut, og jeg føler at vi kaster veldig lite mat. Handler middag ut fra hva vi har i kjøleskapet som må brukes opp, og kjøper tørrvarer/vaskemidler osv på Mega når det er tilbud. Vet vi bruker ganske mye penger på brød og melk, men mannen har hittil ikke likt de hjemmebakte brødene jeg har prøvd meg på... Men vi kan helt sikkert bli flinkere her også. Å ikke spare i fond er jo en mulighet, det frigir jo over en tusenlapp. Vi skal ta en samtale i banken for å høre hva vi evt kan endre. Jeg føler imidlertid at spillerommet vårt er ganske snevert, siden vi har 90 % lånefinansiering (men kun 1,2 mill i boliglån da) og lav bonus ift bil. Vi fikk dessuten bankens laveste rente pga at vi var totalkunder og sparte i fond, og er litt redd for at de kan oppjustere renta hvis vi avventer videre fondsinnskudd? Fortsett gjerne å komme med tips! Og er det forresten mulig å få endene til å møtes med 2500 til diverse-utgifter? Noen som har levd (og overlevd ) på denne summen over lengre tid? Endret 24. november 2011 av anti jante-June
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Dropp melk som tørstedrikk. Barna kan godt få et glass melk om dagen, men dere voksne kan like så godt drikke vann. En del kroner spart der! Ellers kan du jo kjøpe billigste kneipptype til mannen, så kan han velge mellom den og det hjemmebakte brødet ditt.
Zoë Castillo Skrevet 24. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2011 Dropp melk som tørstedrikk. Barna kan godt få et glass melk om dagen, men dere voksne kan like så godt drikke vann. En del kroner spart der! Ellers kan du jo kjøpe billigste kneipptype til mannen, så kan han velge mellom den og det hjemmebakte brødet ditt. Melk drikker vi omtrent en liter av om dagen, så der bør vi nok skjerpe oss. Er jo ikke sunt med for mye melk heller! Vi kommer nok til å fortsette å kjøpe sunt brød, og det koster jo en tyvekroning, men jeg kan iallefall bli flinkere til å spise knekkebrød. Og så spiser vi en del dyr halvfabrikert mat, så det er nok fortsatt en del å gå på på matbudsjettet, når jeg tenker meg om!
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 33.500 i "faste" utgifter høres mye ut. Dyr bosituasjon ? Vanskelig å si så lenge du ikke er mer spesifikk omkring de faste utgiftene. 1
Zoë Castillo Skrevet 25. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2011 33.500 i "faste" utgifter høres mye ut. Dyr bosituasjon ? Vanskelig å si så lenge du ikke er mer spesifikk omkring de faste utgiftene. Jeg har ikke budsjettet foran meg, men her er i allefall et overslag: Huslån: 5600 Billån: 2800 Barnehage: 2600 (inkl måltider) Farsbidrag: 3700 Bilforsikring: 1600 (på 2 biler, dette skal vi forhandle ned) Mobil: 400 (skal få ned til 300) Fondssparing: 1200 Personfors.: 700 Briller: 330 (rentefri oppdeling, snart ferdig) Privat lån: 1000 (til min mor) Mat/hush.: 5500 Drivstoff: 1800 (overslag, vet ikke nøyaktig sum ennå) BSU: 1500 Andrer regn.: 6500 (månedlig gjennomsnitt av strøm, lånekasse, lisens, komm. avg, bompenger, Falck, Canal Digital, LO-medlemsskap, renovasjon, årsavgift+++) SUM: 35230 (alle summene er runda litt oppover, derfor ekstra høy sum)
Rosalie Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Kutt ut/minsk fondssparinga til de har råd til det.
Gjest Koala Skrevet 27. november 2011 #11 Skrevet 27. november 2011 Virker som et normalt budsjett det der. Noen ting jeg lurer på: - 5500 til mat er veldig høyt når dere i tillegg betaler for mat til barna i barnehage. - Dere har to ulike spareordninger BSU/fond. Bør dere kutte den ene ? - Dere bruker mye penger på bil. Bør dere kutte en av de to bilene ? - Trenger dere "Falck" ? - Kan dere gå gjennom diverseposten en gang til. Den virker litt høy.
Redbull Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 Havregrynsgrøt er billig, om mannen din og du kan begynne å spise det en liter melk til dagen er mye. Trenger dere to biler, eller kan dere selge en og kjøpe en sykkel i stede?
Zoë Castillo Skrevet 27. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. november 2011 Virker som et normalt budsjett det der. Noen ting jeg lurer på: - 5500 til mat er veldig høyt når dere i tillegg betaler for mat til barna i barnehage. - Dere har to ulike spareordninger BSU/fond. Bør dere kutte den ene ? - Dere bruker mye penger på bil. Bør dere kutte en av de to bilene ? - Trenger dere "Falck" ? - Kan dere gå gjennom diverseposten en gang til. Den virker litt høy. Ja, matbudsjettet er kanskje litt høyt. Skal innføre ukeshandling asap, og håper på litt innskrenkning. Hva er naturlig forbruk da? SIFO-budsjettet sier 4800, men jeg er usikker på om dette inkluderer vaskemiddel, ammeinnlegg (koster en formue!!!)+++? Fondet bør vi nok la være å putte mer penger på framover ja. Den andre bilen er nylig kjøpt pga endret jobbsituasjon. Vi sparer lite penger på å selge den ene, da det isåfall må bli den billigste. Forsikringa på denne er bare 450 kr i mnd (skal forhandle ned til 300), men den kommende årsavgiften utgjør jo litt. Falck er veldig kjekt å ha når det er 30 minus her, og bilen streiker. Men det er naturligvis ikke livsnødvendig. Diverseposten? Vi har ikke noen diverse-post, det er det som er problemet. Vi går nesten i 0 før "diverse" er kjøpt i løpet av en måned. Hvis du mener "andre regninger"-posten, så består den av følgende (på årsbasis:) Lånekasse 28800 Vann-avg 8280 Canal dig. 7896 Bomvei ca: 4000 Strøm 15000 Idrettslag: 200 LO-medl.: 500 ÅRSAV.x2 5680 Renovasjon: 2550 FALCK: 1620 LISENS: 2480 Her er det kun Falck, idrettslaget (ubetydelig sum), strømnivået og Canal Digital som kan endres. Tror vi har laveste sum hos Canal Digital, så da er jo alternativet å kutte internett eller kabel, og det er ikke et alternativ. (Vet jeg virker veldig negativ til endring her nå, altså. Jeg vil gjerne kutte her og der, men jeg synes det er vanskelig å vite hvor når vi faktisk ikke har verken shopping-, vin- eller hobby-poster som kan skrelles.)
Gjest Wei Wei Skrevet 27. november 2011 #14 Skrevet 27. november 2011 Jeg har ikke budsjettet foran meg, men her er i allefall et overslag: Huslån: 5600 Billån: 2800 Barnehage: 2600 (inkl måltider) Farsbidrag: 3700 Bilforsikring: 1600 (på 2 biler, dette skal vi forhandle ned) Mobil: 400 (skal få ned til 300) Fondssparing: 1200 Personfors.: 700 Briller: 330 (rentefri oppdeling, snart ferdig) Privat lån: 1000 (til min mor) Mat/hush.: 5500 Drivstoff: 1800 (overslag, vet ikke nøyaktig sum ennå) BSU: 1500 Andrer regn.: 6500 (månedlig gjennomsnitt av strøm, lånekasse, lisens, komm. avg, bompenger, Falck, Canal Digital, LO-medlemsskap, renovasjon, årsavgift+++) SUM: 35230 (alle summene er runda litt oppover, derfor ekstra høy sum) Om jeg var i din situasjon, så skulle jeg si opp LOmedlemskapet, blitt bevist på strømbruk, ble kvitt privat lån fortest mulig, nedgradere Internett og TV avtaler, vært bevist på mat og husholdnings budsjetet for at det ikke skulle overstige planen. Og enda viktigere -- fant muligheten til å tjene mer. 1
Zoë Castillo Skrevet 27. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 27. november 2011 Havregrynsgrøt er billig, om mannen din og du kan begynne å spise det en liter melk til dagen er mye. Trenger dere to biler, eller kan dere selge en og kjøpe en sykkel i stede? Havregrynsgrøt spiser vi faktisk en del av, men takk for påminnelse. Jeg tror vi rett og slett har vent oss til å spise mye mat, og at vi sikkert blir litt for mette noen ganger. Og så spiser vi mye kjøtt i forhold til grønnsaker. En liter melk er mye, ja, det har vi allerede begynt å begrense nå. Tusen takk for gode tips, alle sammen, de innlemmes fortløpende i de nye vanene våre!
Redbull Skrevet 27. november 2011 #16 Skrevet 27. november 2011 (endret) Jeg tror vi rett og slett har vent oss til å spise mye mat, og at vi sikkert blir litt for mette noen ganger. Og så spiser vi mye kjøtt i forhold til grønnsaker. En liter melk er mye, ja, det har vi allerede begynt å begrense nå Vi "sliter" med det samme Endret 27. november 2011 av Redbull
Chiquita Skrevet 27. november 2011 #17 Skrevet 27. november 2011 Kjøp månedens brød hos coop. Koster vel 13 kr pr brød, eller noe. (det er jo fremdeles dobbel pris av kneip, men er jo et sunnere alternativ ifht barnet/-a i allefall)
Zoë Castillo Skrevet 27. november 2011 Forfatter #18 Skrevet 27. november 2011 Om jeg var i din situasjon, så skulle jeg si opp LOmedlemskapet, blitt bevist på strømbruk, ble kvitt privat lån fortest mulig, nedgradere Internett og TV avtaler, vært bevist på mat og husholdnings budsjetet for at det ikke skulle overstige planen. Og enda viktigere -- fant muligheten til å tjene mer. LO-medlemsskapet er gull verdt for oss, siden det inkluderer idiot-løsøre-forsikring uten egenandel (som mannen min MÅ ha, ellers blir det dyrt å være klumsete!), innboforsikring og reiseforsikring. Strømbruk skal vi bli flinkere til, og kanskje bytte leverandør. Vi bor imidlertid i Midt-Norge hvor strømprisene ikke er særlig pene i utgangspunktet, så det er kanskje desto mer å tjene på å bytte? Har lokal forhandler nå. Det private lånet er et laaangtidslån fra mine foreldre. Det er vel kanskje 20 000 igjen her, det er rentefritt og de synes at situasjonen er helt uproblematisk. Nedgradere internett og TV er en mulighet, men da må vi isåfall bytte leverandør. Er usikker på om vi tjener særlig mye på dette, da vi allerede har lav hastighet/få kanaler, og ved ny leverandør må vi vel betale for etablering/montering? Mulighet til å tjene mer har vi ikke for øyeblikket, med mindre jeg kan jobbe svart i tillegg til foreldrepermisjon. Dette er ikke en evigvarende situasjon for oss da. Pappan tar over permisjonen i sommer, og da skal jeg jobbe. Fra høsten skal jeg studere igjen, men mottar da kontantstøtte og skal ha deltidsjobb i tillegg, så da håper jeg på litt bedre tider!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #19 Skrevet 27. november 2011 Jeg synes ikke matbudsjettet deres er spesielt stort, og det er kanskje ikke så mye å spare der. Men en tusenlapp i måneden vil jo monne. Vær bevisst på kjøttbruk, kjøp kjøtt på tilbud og/eller billige typer (svin, kylling... av fisk er spesielt sei billig), kjøp grønnsaker etter sesong og lær hva som er dyrt og billig å betale for de enkelte produktene, sånn i store trekk i hvert fall. Kutt ned på porsjonene, bruk rester, ha vegetarmat minst en gang i uka. Supper (hjemmelagde) er stort sett veldig billige Er også skeptisk til å kutte ut sparing, samtidig er jeg enig i at fondssparingen bør dere kanskje kutte mens dere har dårlig råd ( Dere har jo veldig høye faste utgifter da. Vi har ca 1/3 store utgifter som dere, bor billig, men selv med normalt høye boutgifter ville vi ikke vært noe særlig over halvparten av det dere har..
Gjest Tirkes Skrevet 27. november 2011 #20 Skrevet 27. november 2011 (endret) Har dere mulighet for å bake billånet inn i huslånet? Det gjorde at vi kunne ha to biler uten å måtte betale skjorta for dem. Men krever jo at totalgjelden ikke overstiger husprisen.. Blir ofte bedre rente på sånt også, og mulighet for å betale litt mindre totalt i mnd uten å øke gjeldens løpetid for mye. Endret 27. november 2011 av Tirkes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå