Gjest Badabing Skrevet 27. november 2011 #21 Skrevet 27. november 2011 Fruktsalat! Høres kanskje litt sommerslig ut, men det er fantastisk til jul også - med masse julekrydder opp i! Er ikke jeg som pleier å lage den, men er i vertfall mye kanel i den og så er jeg ikke så god på forskjellige krydderier, men mener vi pleier å ha stjerneanis og nellikspiker i også. La alt krydderet ligge i sukkerlaken og godgjøre seg hele dagen slik at det blir maaaasse smak, og så lukter det helt fantastisk også! Aldri en jul uten Jeg er også fan av fruktsalat i julen. Det er så mye sukker og tung mat gjennom hele julefeiringen, at det ikke finnes noe bedre enn en frisk fruktsalat!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #22 Skrevet 27. november 2011 Jeg ville gått for bærpai med is til. Ikke så praktisk til 20-30 stykker! Jeg synes enten karamellpudding eller fruktsalat med is er de beste idéene, litt avhengig av hva middagen er (og hva gjestene har spist til dessert de foregående dagene, om du vet det). Fruksalaten ville jeg i såfall laget med endel sitrus, feks pressede klementiner og lime i sukkerlaken, og så kanelstang, stjerneanis, vaniljestang, noen skiver frisk ingefær, 3-4 nellikspiker. Da får du skikkelig julesmak på den. Og så litt tropisk frukt rett og slett, dvs ting som mango, kiwi, frisk ananas, granateplefrø (fin rødfarge)... Bare å helle laken over når den er avkjølt, og la stå i kjøleskapet minst ett døgn.
Litjmusa Skrevet 19. desember 2014 #23 Skrevet 19. desember 2014 Vi har bestandig fruktgele. Uten sukkerlake. Kun frukt og gele. Genialt etter tung julemat.
Amarone Skrevet 19. desember 2014 #24 Skrevet 19. desember 2014 Fruktsalat høres genialt ut. Min mormor pleide å servere grønn gele med frukt som romjulsdessert: banan, eplebiter, appelsinbiter og rosiner lagt i pene mønstre nede i geleen, med vaniljesaus til. Det er også friskt og godt. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå