Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alltid riskrem som dessert julaften.

Men så skal jeg lage en dessert til andre juledag, da samles hele slekta. (Blir en 20-30 stykker tipper jeg). Men er veldig usikker på hva jeg skal lage, noen som har noen bra tips?

Skrevet

Panna Cotta. Supergot og enkelt, ettersom du må lage det dagen i forveien. En ting mindre å tenke på når du skal lage middagen:)

Skrevet

Panna Cotta. Supergot og enkelt, ettersom du må lage det dagen i forveien. En ting mindre å tenke på når du skal lage middagen:)

Pannacotta er jo så lite norsk.. Vi pleier å ha sjokoladepudding eller karamellpudding :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar:) Du har ikke tilfeldigvis link til en god oppskrift på panna cotta? Lagde panna cotta en gang tidligere og den ble ikke noe god.

Skrevet

Karamellpudding! Det er det beste jeg vet. En ordentlig god, hjemmelaget karamellpudding med ekte vaniljestang i. Slurrrrp!

Eller multekrem! Jeg synes egentlig det er best med bare multebær og så kan en ha på så mye krem en vil selv.

• Liker 1
Gjest frøken am
Skrevet

I år blir det mammas pai, godteri og jeg har en haug med hjemmelaget sjokolade og is!

Skrevet

Jeg har riskrempå julaften,og sitronfromasj på første og andre dag.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Karamellpudding er jo "en slager".

Det går helt utmerket å "steke" 3 stk i ovnen samtidig, og etterpå så "står de bare der" i kjøleskap eller på kjølerom, mens de venter på den dagen de skal vendes ut av formene og spises.

En god fromasj er også et bra tips. Kanskje en appelsinformasj kan være cluet for deg ? :)

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Karamellpudding, moltekrem eller Dronning Maud-pudding! Sistnevnte er noe av det aller beste i hele verden.... :sikle:

Skrevet

Til så mange ville jeg servert iskake. Ikke bare fordi det er lettvint og jeg er så langt fra Bree Van Der Kamp som man kan komme, men også fordi jeg elsker å snike meg litt is i jula selv. Ofte så mye tung mat, varm mat, gjerne varm lunsj (matglad familie med aner til middelhavet) at det er digg å kjøle ned hodet.

Mamma fryser alltid ned renskede jordbær med sukker på hver sommer, i litervis. Tiner dem og serverer i sin egen lake med krem eller fløte til. Det er nam, det! (Men litt seint å begynne med nå. Selv om butikkene har mye bær i frysedisken).

Skrevet

Fruktsalat! Høres kanskje litt sommerslig ut, men det er fantastisk til jul også - med masse julekrydder opp i! Er ikke jeg som pleier å lage den, men er i vertfall mye kanel i den :) og så er jeg ikke så god på forskjellige krydderier, men mener vi pleier å ha stjerneanis og nellikspiker i også. La alt krydderet ligge i sukkerlaken og godgjøre seg hele dagen slik at det blir maaaasse smak, og så lukter det helt fantastisk også! Aldri en jul uten :nisse:

• Liker 1
Skrevet

Fruktsalaten hørtes brilliant ut. Der er et tips jeg kommer til å stjele. :)

Skrevet

Jeg brøyt moltekrem-tradisjonen et år og serverte en skikkelig smoothie/hjemmelaget is i krystallglass i stedet! Stor hit! :jepp:

Frosne bær most med fløte, sukker og en dæsj kanel! Superenkelt og diiiiiigg!

Gjest Navifairy
Skrevet

Hadde satset på fruktsalat og vaniljeis ved siden av jeg.

Gjerne så gjestene kan forsyne seg selv.

Av erfaring er man gjerne ganske mett på julemat og mektige desserter 2. juledag. En frisk og lett dessert der man selv kan velge hvor mye man vil ha er perfekt :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid karamellpudding. Fruktsalat høres ut som en god idé, ellers synes jeg tiramisu er veldig godt.

Skrevet

Til så mange så hadde jeg servert iskake. Den kan du lage i stand mange dager i forveien. Alternativt hadde vært en appelsinfromasje og gjerne frisk frukt til.

Skrevet

Vi har alltid hjemmelaget karamellpudding, og fruktsalat. Syns begge deler er super godt!

Skrevet

Jeg ville gått for bærpai med is til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...