Gå til innhold

Har ikke hatt EL de to siste månedene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 2 år. Vi startet prøvingen i august, og jeg har vært av p-piller i godt over et år nå. Jeg fikk stabile sykluser i vår. Jeg testa positivt på EL tester i august og september, men ikke i oktober og november. Jeg eg jo ikke sikkra at jeg hadde el de to første månedene heller siden jeg ikke tempet. Jeg har hatt stabile sykluser de månedene jeg ikke har hatt El, og fertilitetsmonitor som jeg starta å bruke denne måneden viser øknong i østrogen, men ikke EL. Jeg har ligget på midium fertilitet.

Jeg ønsker å ta en tur til legen for å diskutere dette, men jeg vet jo også at man skal ha vært prøver i et år før man starter på en utredning. Gjelder dette også dersom man vet at man ikke har EL?

Er det noen som kjenner til hva privat utredning i så fall koster? Det kjennes så lenge ut å vente helt til neste august før jeg får finne ut hva som er galt, når jeg nå vet at jeg ikke har hatt EL de to siste månedene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, 28 år skulle det selvsagt stå.

Skrevet

Jeg ønsker å ta en tur til legen for å diskutere dette, men jeg vet jo også at man skal ha vært prøver i et år før man starter på en utredning. Gjelder dette også dersom man vet at man ikke har EL?

Huff da, 28 år skulle det selvsagt stå.

Jeg er like gammel som deg, har sannsynligvis ikke hatt eggløsning siden i sommer...fikk vite på sykehuset i går at å være 28 er "ingen alder" i denne sammenhengen... Jeg ble faktisk sendt hjem uten annet enn et klapp på skulderen... Men må jo si at de sjekket meg ut om det var noe galt... Det føltes bra! (ps. har vært prøver i 1,5 år...)

Fikk beskjed om å dra hjem og vente og :sengekos: ...

Forstår at dette er til lite trøst om du er så utålmodig som meg.....

Skrevet

Men må jo si at de sjekket meg ut om det var noe galt... Det føltes bra! (ps. har vært prøver i 1,5 år...)

Forstår at dette er til lite trøst om du er så utålmodig som meg.....

Hva lå i at de sjekket ut om noe var galt? Jeg var på en valig gynekologisk undersøktelse for ikke så lenge siden, og fikk vite at alt så normalt ut da i alle fall.

Jeg regna jo med at dette var svarene man ville få, men tenker at om El stopper hadde det jo vært greit om det var noe å gjøre så snart som mulig. Men som du sier, det er vel baer utolmodigheten som snakker. Ser at andre her inne bruker noe fra helsekost, men jeg syntes det høres litt skummelt ut.

Skrevet

Kan du være tom for egg allerede?

Skrevet

Hva lå i at de sjekket ut om noe var galt?

Ser at andre her inne bruker noe fra helsekost, men jeg syntes det høres litt skummelt ut.

Hmm.. Når jeg var der for tre måneder siden tok de flere prøver.. Skulle vel ha skrevet opp hva de gjorde, men de brukte "lege-ord" så jeg fikk det dessverre ikke med meg..og jeg spurte heller ikke denne gangen da de sa at alle prøvene var gode...

Om dette er til hjelp:

- jeg tok (merkelig nok) ingen blodprøver på sykehuset. Men fastlegen min tok blod før jeg var på sykehuset... (dag 1 - fastlegen, dagen etter på sykehuset)

- både fastlegen og sykehuset tok graviditetstest (var positiv hos fastlegen, negativ på sykehuset...passer også bra med 10 dager etter SA.)

På sykehuset tok de:

- "pensel/kost-prøve"

- "skrape-med-dings-prøve"

- "pokkers-vondt-prøve" (etterpå fikk jeg se en liten bit av meg selv på glass..)

...men hva prøvene var godt for vet jeg ikke som sagt ikke...

Ah, i tillegg tok de innvendig ultralyd (både for 3 måneder siden og i går). Der sjekket de eggstokkene, som så vanlige ut. Livmoren...som for tre måneder siden hadde litt tykkere livmorvegger, og denne gangen var vanskelig å lese..men de kom til var ok...

Ang. helsekost...enig med deg...synes det er litt skummelt...

Men går til akupunktur. Har vært på det siden sent august..må innrømme at jeg snart slutter siden jeg ikke merker noen ting... Vurderer å prøve fotsoneterapi... Spurte legen i går om det gjorde noe om jeg testet alternativt.. Hun mente det bare var å prøve..skadet jo ikke... (Men hun anbefalte det heller ikke...)

Skrevet

Jeg er 2 år. Vi startet prøvingen i august, og jeg har vært av p-piller i godt over et år nå. Jeg fikk stabile sykluser i vår. Jeg testa positivt på EL tester i august og september, men ikke i oktober og november. Jeg eg jo ikke sikkra at jeg hadde el de to første månedene heller siden jeg ikke tempet. Jeg har hatt stabile sykluser de månedene jeg ikke har hatt El, og fertilitetsmonitor som jeg starta å bruke denne måneden viser øknong i østrogen, men ikke EL. Jeg har ligget på midium fertilitet.

Er det noen som kjenner til hva privat utredning i så fall koster? Det kjennes så lenge ut å vente helt til neste august før jeg får finne ut hva som er galt, når jeg nå vet at jeg ikke har hatt EL de to siste månedene.

Man trenger ikke å få positiv EL test selvom man faktisk har EL.

Skrevet

Jeg ville ha hørt med fastlegen om h*n kunne ha tatt blodprøver å få sjekket om du faktisk har EL eller ikke. Det skal gjøres på riktige dager i syklusen.

Om legen din ikke vet noe om dette eller ikke vil så kan du kontakte en gynekolog.

En privat gynekolog koster ca 1000 kr pr konsultasjon.

Når du ikke har EL så er det ikke noe vits i å prøve i ett år, du har jo sjekket og mistenker at du ikke har EL.

Skrevet

Det beste er å sjekke ut med en blodprøve. Du ber om progesteronprøve på syklusdag 21-23. Selv en allmennlege bør være i stand til å se som verdien er innenfor referanseverdiene for lutefasen. Er resultatet avvikende sendes henvisning videre til gynekolog.

Jeg anbefaler det også å sette deg inn i temping. På den måten kan du se at eggløsning faktisk skjer, at lutefasen er lang nok og at progesteronnivået er ok frem til blødning.

Skrevet

Man trenger ikke å få positiv EL test selvom man faktisk har EL.

Det er jeg klar over, men i og med at jeg har hatt positive tester tidligere, men nå bare får negatiev blir jeg bekymret.

Dere har halt rett i forhold til temping, og ser at jeg må starte med det nå.

Skrevet

Det er jeg klar over, men i og med at jeg har hatt positive tester tidligere, men nå bare får negatiev blir jeg bekymret.

Dere har halt rett i forhold til temping, og ser at jeg må starte med det nå.

Det er godt mulig du har vært uheldig med tidspunktet du testet på.

Skrevet

Takker forresten for alle tilbakemeldingene, og dere som deler erfaringer.

Jeg tenker at jeg gir det en måned til hvor jeg også temper, om jeg da ikke finner EL tar jeg en tur til lege for å ta blodprøve i alle fall, og en undersøkelse for å sjekke at alt er ok.

Det er selvagt en mulighet for at jeg har hatt EL, og vi har passet på å ha sex gjevnt rundt sikkerhets skyld. Men jeg har brukt monitoren om morningen, og EL-tester på ettermiddagen så jeg tror nok det er liten sannsynlighet for at jeg har klart å bomme i forhld til testingen.

Ikke stort annet å gjøre enn å vente tolmodig (og tempe), men det er veldig greit å få tilabkemeldinger på at det ikke bare er jeg som er overdramatiserende og at det faktisk er verdt å gjekke ut litt mer om jeg er relativt sikker på at jeg har hatt EL.

Skrevet

men det er veldig greit å få tilabkemeldinger på at det ikke bare er jeg som er overdramatiserende

...overdramatiserer?? ...nei...kjenner jeg ikke til.... :sjenert:

Skrevet

Hei!

Hvor lange sykluser har du?

Hvis du skal gå til fastlegen vil han nok ikke gjøre noe før det har gått et år...

Jeg gikk til privat gynekolog (volvat), da fant ut på første time hvorfor jeg ikke hadde eggløsning. Det kostet ca 1000 kr! Du kan bestille time på nettet :)

Kan gi deg mer detaljer om du ønsker..! Bare greit å vite hvor lange syklusene dine har vært den siste tiden først :)

Hilsen meg!

Skrevet

Hei!

Hvor lange sykluser har du?

Hvis du skal gå til fastlegen vil han nok ikke gjøre noe før det har gått et år...

Jeg gikk til privat gynekolog (volvat), da fant ut på første time hvorfor jeg ikke hadde eggløsning. Det kostet ca 1000 kr! Du kan bestille time på nettet :)

Kan gi deg mer detaljer om du ønsker..! Bare greit å vite hvor lange syklusene dine har vært den siste tiden først :)

Hilsen meg!

Jeg har hatt sykluser på 29-33 dager, men som regel på 31 ganske fast.

Jeg tenker jeg hører med fastlege om blodrpøve, men om jeg ikke får noe der står det ikke meg i mot å dra til Volvat for å få et raskere svar.

Fikk du behandling fra Volvat også? Hva måtte du i så fall betale for det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...