Gå til innhold

Påvist PCO og manglende mens.... og div annet:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter 1 års tid som prøvere fikk jeg endelig henvisning til sykehus og mannen fikk fingeren ut, og fikk testet sæd kvaliteten. Bra volum men mulig litt trege svømmere?! var det legen sa:/ Men det var jo liv, så er fornøyd med det:-)

Jeg derimot har mens gjevnlig og fått positivt utslag på el tester de mnd jeg har brukt det. Syklusen har variert noe, alt i fra 32 dager til 38 dager. Men mensen kommer ALLTID....

På sykehuset fikk jeg beskjed av legen om at jeg hadde PCO! Jeg fikk litt sjokk for det trodde jeg ikke!! Å jeg har vært til innvendig ultralyd flere ganger de siste årene, men ingen har nevt noe om det...:/

Uansett, jeg hadde IKM den 18/19 nov,da er det 33 dager i mellom....men jeg har ENDA ikke fått mens, å nå er det den 24. Jeg tok en test den 20, men den va negativ. Jeg har ganske kraftige menssmerter i rygg og mage, hatt det i en uke nå.... men likevel ingen mens.

Gynekologen på sykehuset tok jo innvendig ultralyd, og antok at jeg ikke hadde hatt eggløsning denne mnd?!

Huff, jeg våger ikke å håpe på positivt resultat,men samtidig gjør jeg jo det! Hvorfor skal plutselig mensen utebli nå, når den har vært "stabil" i alle år(jeg er28)!!!

Burde hun ha sett det på innvendig ultralyd i såfall?

Jeg håper jo nesten mensen kommer nååååå, sånn at jeg kan begynne å telle, å komme meg på sykehuset å få tatt blodprøve for å evt bekrefte el.....

bare ett lite nattesukk fra meg.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke godt å si hvorfor, du kan jo ha hatt en litt senere EL.

PCO og PCOS er litt forskjellig, det trenger ikke å være noe problematisk med PCO, kun litt små cyster på en eller begge eggstokkene.

Når det er sagt hvis det er PCO/PCOS så må jo mensen bli sen en eller annen gang. Hos meg skjedde det fra en syklus til en annen. Jeg hadde alltid vært 28 dager presis, du kunne stille klokken etter meg omtrent (ihvertfall kalenderen), plutselig en dag så var mensen borte.

Men noen gynekologer er litt slappe med PCO(S) diagnosen og slenger den litt løst rundt seg. Jeg synes du burde ha kontaktet en annen gyn for å få en second opinion.

Skrevet

Innlegget fra AB over meg er veldig fornuftig.

Det stemmer at mange leger slenger ut PCOS alt for fort. Mange refererer til alle syklusforstyrrelser som dette, det er feil. Du skriver forresten kun PCO i innlegget ditt, og ikke PCOS. PCO vil kun si at han har sett noen cyster på eggstokkene dine, og ikke at man har syndromet.

Om du er gravid nå kan ingen svare deg på. Smerter og for sen mens henger ofte sammen med PCO.

Og få noen til å ta en ekstra titt på mannens sædprøve, første legen (idioten) vi var til mente den var fin fordi volum og konsentrasjon var så bra. Ved nærmere ettersyn viste det seg å være enkelte andre utfordringer.

Positive eggløsningstester betyr ikke nødvendigvis eggløsning, falske positive tester er vanlig hos de med syklusforstyrrelser, da kroppen forsøker å slippe ett egg, men ikke får det til.

Jeg vil anbefale deg å gjøre følgende:

- Kjøp billigtester på nett, så kan du tan en graviditetstest hver gang du tenker at du kanskje er gravid. Det roer nervene litt (for min del i alle fall)

- Kjøp et digitalt termometer og lær deg om temping, da ser du om du har eggløsning av deg selv eller ikke.

- Se nærmere på mannens sædprøve. Viser denne nedslående resultater er det bare å få avgårde en henvisning til prøverør, dere vil da fortsatt ha ett år å prøve på hjemmebane før dere kommer videre i systemet.

- Etter at du har avklart om du har eggløsing, og om mannens svømmere er ok, kan Pergotime forsøkes for at du skal få eggløsning.

Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg følte meg helt ærlig ikke helt truffet av den "poc" diagnosen, da jeg de to siste årene etter p-pille slutt har harr relativt regelmessige sykluser på 30-36 dager. Noe som betyr at jeg i det minste har eggløsning av og til vel?

Jeg ble så lettet av at sæden til mannen min var ok, men det er vel gjerne lurt å sjekke det en gang til?

Jeg har enda ikke fått mens, er nå 7 dager over. Jeg kjenenr at jeg ikke våger å håpe en gang på at jeg er gravid, men ønsker at mensen skal komme slik at jeg kan begynne å telle dager, å få tatt blodprøve på sykehuser rundt dag 20.

Har lest litt på nettet nå å lurer på en ting:

Viss en ikke har eggløsning en mnd, og mens uteblir vil da neste eggløsning kunne komme til slutt? Eller må en vente til en får mens enten det er en uke overtiden eller 2 mnd?

Jeg er helt stresset nå, for jeg ser for meg at alt har stoppet opp:/

Noen ideer om hva en kan gjøre for å få mensen i gang igjen?

argh....at alt skal være så vanskelig!!!!

Skrevet

Du får ikke mensen igang, den må komme av seg selv. (evnt få hormoner for å få deg igang igjen)

Om du ikke har hatt EL så kan det hende kroppen din klarer å få til en blødning etterhvert, det spørs litt på hormonmengder i kroppen din. Du får mest sannsynlig ikke EL før etter du har fått mens igjen. Men ingen regler uten unntak, EL kan plutselig også komme.

Jeg har PCOS og har ikke hatt mensen på 7 mnd, utrolig slitsomt for PMS og murringene er der nesten hele tiden. Jeg har veldig sjelden EL, men kroppen prøver innimellom, men klarer det ikke helt.

Skrevet

Før jeg fikk eldste, hadde jeg regelmessig mens i en syklus på 28 dager, men ingen eggløsning. Fikk den i gang ved å bruke pergo. Dette var ikke lengre noe problem da jeg ble gravid med nr 2. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...