AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Har en X som ikke har holdt sin del av avtalen som sa at lånet på boligen skulle innfris ved salg av denne. X har både solgt felles bolig og kjøpt seg ny. Den nye boligen ble solgt for en tid tilbake. X er nå død, å i dødsboet skal det være endel penger. Jeg sitter igjen med en gjeld som gjør at jeg må betale på denne i mange år framover. Har fått tips om at jeg kan sette fram krav om å få igjen penger av dødsboet for å dekke opp denne gjelden. Hvordan gjør jeg det, hva må jeg legge ved av dokumentasjoner? Har skifteattest og mange brev fra advokaten som forteller at det var vanskelig å få X til å enten selge boligen eller å overta gjelden på boligen. Takknemlig for svar.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Domstolens-oppgaver/Dodsfall--arv/Proklama/
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Lurer også på om jeg som privatperson kan sette fram krav i dødsboet?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Jeg er ikke en arving, men tidligere ektefelle. Jeg vil vel si at jeg er kreditor. Ts
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 Ja, hvis du har et krav mot avdøde er du kreditor. Som det sto i linken, så er det viktig at du er obs på dette: Proklama er en kunngjøring som rykkes inn i Norsk Lysingsblad og Aftenposten, hvor kreditorene får en frist på 6 uker til å melde krav mot avdøde. Krav som ikke meldes innen fastsatt frist bortfaller
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Ja, hvis du har et krav mot avdøde er du kreditor. Som det sto i linken, så er det viktig at du er obs på dette: Vet at fristen er 6 uker, å jeg har i overkant av 4 uker igjen av den fristen. Ting jeg lurer på er, hvor sender jeg kravet mitt? Til advokat av arvinger, namsmannen eller hvor? Finnes det skjemaer jeg kan bruke for å utforme kravet mitt, å hva skal jeg sende med av dokumentasjon? Ts
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 I et preklusivt proklama står det foruten navn, fødselsdato, dødsdato og siste adresse, opplysninger om hvor kravet om skal meldes. Her kan du se hvordan det ser ut: http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/proklama/resultat.asp?week=37-2011&county=-1 Tror det skal være tilstrekkelig å melde selve kravet og ikke en masse dokumentasjon på grunnlaget for dette, men hvis du har en advokat så er jo dette noe det tar svært kort tid å svare på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå