AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #1 Del Skrevet 24. november 2011 Har en X som ikke har holdt sin del av avtalen som sa at lånet på boligen skulle innfris ved salg av denne. X har både solgt felles bolig og kjøpt seg ny. Den nye boligen ble solgt for en tid tilbake. X er nå død, å i dødsboet skal det være endel penger. Jeg sitter igjen med en gjeld som gjør at jeg må betale på denne i mange år framover. Har fått tips om at jeg kan sette fram krav om å få igjen penger av dødsboet for å dekke opp denne gjelden. Hvordan gjør jeg det, hva må jeg legge ved av dokumentasjoner? Har skifteattest og mange brev fra advokaten som forteller at det var vanskelig å få X til å enten selge boligen eller å overta gjelden på boligen. Takknemlig for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #2 Del Skrevet 24. november 2011 http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Domstolens-oppgaver/Dodsfall--arv/Proklama/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #3 Del Skrevet 24. november 2011 Lurer også på om jeg som privatperson kan sette fram krav i dødsboet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #4 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg er ikke en arving, men tidligere ektefelle. Jeg vil vel si at jeg er kreditor. Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #5 Del Skrevet 24. november 2011 Ja, hvis du har et krav mot avdøde er du kreditor. Som det sto i linken, så er det viktig at du er obs på dette: Proklama er en kunngjøring som rykkes inn i Norsk Lysingsblad og Aftenposten, hvor kreditorene får en frist på 6 uker til å melde krav mot avdøde. Krav som ikke meldes innen fastsatt frist bortfaller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #6 Del Skrevet 24. november 2011 Ja, hvis du har et krav mot avdøde er du kreditor. Som det sto i linken, så er det viktig at du er obs på dette: Vet at fristen er 6 uker, å jeg har i overkant av 4 uker igjen av den fristen. Ting jeg lurer på er, hvor sender jeg kravet mitt? Til advokat av arvinger, namsmannen eller hvor? Finnes det skjemaer jeg kan bruke for å utforme kravet mitt, å hva skal jeg sende med av dokumentasjon? Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #7 Del Skrevet 24. november 2011 I et preklusivt proklama står det foruten navn, fødselsdato, dødsdato og siste adresse, opplysninger om hvor kravet om skal meldes. Her kan du se hvordan det ser ut: http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/proklama/resultat.asp?week=37-2011&county=-1 Tror det skal være tilstrekkelig å melde selve kravet og ikke en masse dokumentasjon på grunnlaget for dette, men hvis du har en advokat så er jo dette noe det tar svært kort tid å svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå