AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Noen som har vært i Danmark for tidlig ultralyd? Hvordan gjør man det når man vil utenlands for ultralyd?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Hvorfor vil du dra til Danmark for tidlig UL? Du kan fint betale for en privat UL her også. Hvis du drar til Danmark så må du gjøre det privat og betale, akkurat som her.
Gjest Nuppa_ Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Du kan vel bare bestille UL her, så skjønner du hva de sier også 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 kanskje hun vil hvite kjønnet.. tror man får det så tidlig i danmark.
Gjest Nuppa_ Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 kanskje hun vil hvite kjønnet.. tror man får det så tidlig i danmark. Man kan ikke se det sikkert så tidlig.
Gjest Dorey Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Du får jo ikke vite det noe tidligere i Danmark? Kjønnet er ikke synlig før tidligst i uke 14-15, og det er ikke sikkert man får sett det da en gang. Herlighet, dette synes jeg er ganske vanvittig. Du skal jo på ordinær UL om max 8 uker...
Gjest Spinell Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 I Danmark er det fullt lovlig å gjøre nakkefoldscanning. Man kan ikke være sikker på å få svar på det man lurer på ved tidlig UL i Norge, fordi man ikke egentlig har lov til slik diagnostikk bortsett fra i gitte tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 Jeg vurderte det. Så etter i Sverige og England også (bor relativt langt nord i landet, så Danmark er ikke bare rett over Skagerrak...). Jeg blir 38 år to mnd etter termin, og er derfor 2 mnd for ung til å ta duotesten i Norge. Men likevel er jo risikoen min i dette svangerskapet omtrent like høy som de som er 2 mnd eldre, og får denne ekstra sjekken. Så jeg bekymret meg MYE. Heldigvis slapp jeg reising, pga at sykehuset godkjente UL + blodprøve selv om det formelt sett manglet 2 mnd. Møtte en snill jordmor på privat klinikk som hjalp meg å søke. Hadde jeg bodd i Oslo eller deromkring, tror jeg nok at det ville blitt en fergetur til København på meg og mannen rundt uke 12, ja. Da jeg googlet, fant jeg i allefall flere klinikker der du kunne bestille time på nett. Husker ikke hva de het nå, dette var en stund siden.
Niennas Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 Jeg tok privat UL i den byen jeg bor i, i uke 13-14. Han målte nakkefolden, og andre ting som kan måles for å se om "alt var normalt", og han prøvde også å se om hvilket kjønn det var, men at det var vanskelig å si. Jeg kan ikke se for meg at du får vite noe mer av å ta UL i Danmark enn hos en ålreit privatlege i Norge.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #10 Skrevet 24. november 2011 I Danmark er det fullt lovlig å gjøre nakkefoldscanning. Man kan ikke være sikker på å få svar på det man lurer på ved tidlig UL i Norge, fordi man ikke egentlig har lov til slik diagnostikk bortsett fra i gitte tilfeller. Helt hysterisk å lese all del ville "sikre" kunnskapen som florerer. DU FÅR MÅLT NAKKEFOLDEN I NORGE OGSÅ! Hvor i alle dager har du det fra at det ikke er lovlig i dette landet? Du ringer en privat klinikk og opplyser om hva du er ute etter - altså i ditt tilfelle få målt nakkefolden med tanke på risikovurdering av downs. Damen/mannen på telefonen kommer til å fortelle deg at dette må da gjøres mellom uke 11 og 13. Du bestiller en time. Voila! du møter opp og får gjort det du skal. De har ikke et magisk røntgensyn i Danmark som gjør at de kan se kjønnet tidligere enn i andre land 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #11 Skrevet 24. november 2011 I Danmark er det fullt lovlig å gjøre nakkefoldscanning. Man kan ikke være sikker på å få svar på det man lurer på ved tidlig UL i Norge, fordi man ikke egentlig har lov til slik diagnostikk bortsett fra i gitte tilfeller. Helt hysterisk å lese all del ville "sikre" kunnskapen som florerer. DU FÅR MÅLT NAKKEFOLDEN I NORGE OGSÅ! Hvor i alle dager har du det fra at det ikke er lovlig i dette landet? Du ringer en privat klinikk og opplyser om hva du er ute etter - altså i ditt tilfelle få målt nakkefolden med tanke på risikovurdering av downs. Damen/mannen på telefonen kommer til å fortelle deg at dette må da gjøres mellom uke 11 og 13. Du bestiller en time. Voila! du møter opp og får gjort det du skal. De har ikke et magisk røntgensyn i Danmark som gjør at de kan se kjønnet tidligere enn i andre land
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #12 Skrevet 24. november 2011 Jeg vurderte det. Så etter i Sverige og England også (bor relativt langt nord i landet, så Danmark er ikke bare rett over Skagerrak...). Jeg blir 38 år to mnd etter termin, og er derfor 2 mnd for ung til å ta duotesten i Norge. Men likevel er jo risikoen min i dette svangerskapet omtrent like høy som de som er 2 mnd eldre, og får denne ekstra sjekken. Så jeg bekymret meg MYE. Heldigvis slapp jeg reising, pga at sykehuset godkjente UL + blodprøve selv om det formelt sett manglet 2 mnd. Møtte en snill jordmor på privat klinikk som hjalp meg å søke. Hadde jeg bodd i Oslo eller deromkring, tror jeg nok at det ville blitt en fergetur til København på meg og mannen rundt uke 12, ja. Da jeg googlet, fant jeg i allefall flere klinikker der du kunne bestille time på nett. Husker ikke hva de het nå, dette var en stund siden. Her også. Galskap. Du er ikke på magisk vis PLUTSELIG i risikogruppen fordi du har rundet 38 år. Den alderen er kun satt av den norske stat ut av det blå. Det har ingen ting medisinsk for seg at de valgte nettopp 38 - ikke noe annet enn økonomiske grunner for det offentlige. - Helt tilfeldig Det van der Hagen og de andre genetikerne på Avdeling for medisinsk genetikk på Ullevål sykehus fortalte helsedirektøren i brevet, formidlet helsedirektør Mork videre i et rundskriv 28. desember 1981. - Det var avskrift av brevet, så i stedet for at alle kvinner som har en bekymring skulle få fosterdiagnostikk, fikk alle gravide over 38 år tilbud. Det er egentlig helt tilfeldig, sier van der Hagen. - Så ressursene dere hadde i 1981 er fortsatt gjeldende for hvem som får tilbud om fosterdiagnostikk i dag? - Ja, det er helt tilfeldig at det ble 38 år. Vi fortalte bare hva vi kunne bidra med utfra våre ressurser, man kunne like gjerne sagt 35 år, sier van der Hagen. http://www.dagbladet.no/2011/09/27/nyheter/fosterdiagnostikk/abort/18318154/ Det finnes imidlertid en rekke unge gravide med høy risiko for å få et barn med Downs syndrom. Vi vet at åtte av 10 barn med Downs syndrom fødes av kvinner under 35 år. Motsatt finnes det også en rekke gravide i «høy» alder med lav risiko for å få et barn med Downs syndrom. Alder er et foreldet risikokriterium i det øyeblikk man har en metode som kan peke ut høy- og lavrisikoindivider i alle aldersgrupper. http://tidsskriftet.no/article/896135 Norge er strenge med tilbudet om fostervannsprøve, fordi dette gir en økt sjangse for spontanabort. Men fosterdiagnostikk og fostervannsprøve er ikke det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #13 Skrevet 24. november 2011 Du ringer en privat klinikk og opplyser om hva du er ute etter - altså i ditt tilfelle få målt nakkefolden med tanke på risikovurdering av downs. Damen/mannen på telefonen kommer til å fortelle deg at dette må da gjøres mellom uke 11 og 13. Du bestiller en time. Voila! du møter opp og får gjort det du skal. Vet ikke helt hvor du bor hen i landet, men det er faktisk ikke slik overalt. Her hvor jeg bor, får du sannsynligvis høre dette: "Vi har ikke lov til å sjekke nakkefold med tanke på downs syndrom". Hos noen private klinikker opplyser de også om dette på nettsiden. De vil jo helt sikkert si ifra hvis nakkefolden er abnormalt stor, men man er nok ikke garantert noenting.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #14 Skrevet 24. november 2011 Vet ikke helt hvor du bor hen i landet, men det er faktisk ikke slik overalt. Her hvor jeg bor, får du sannsynligvis høre dette: "Vi har ikke lov til å sjekke nakkefold med tanke på downs syndrom". Hos noen private klinikker opplyser de også om dette på nettsiden. De vil jo helt sikkert si ifra hvis nakkefolden er abnormalt stor, men man er nok ikke garantert noenting. det er ikke snakk om at det ikke er lov, det er snakk om kompetansen. en vanlig ul kan hvem som helst utføre, for det er ingenting medisinsk som blir slått fast. mål av nakkefold og neseben er det en spesialist som utfører. Altså en som har utdanning innen dette.
onyx Skrevet 24. november 2011 #15 Skrevet 24. november 2011 det er ikke snakk om at det ikke er lov, det er snakk om kompetansen. en vanlig ul kan hvem som helst utføre, for det er ingenting medisinsk som blir slått fast. mål av nakkefold og neseben er det en spesialist som utfører. Altså en som har utdanning innen dette. Selvfølgelig blir det det, hva tror du eller UL er til for annet enn at engstlige gravide skal se at det er "noe" der? De sjekker at fosteret har riktig størrelse i forhold til hvor langt man er kommet, de sjekker organer, hodet, armer, bein etc. Å sjekke nakkefold og nesebein er ikke akkurat noe som krever superspesialkompetase når det kommer til å avdekke avvik, men videre utredning gjøres av spesialister ja.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #16 Skrevet 24. november 2011 Selvfølgelig blir det det, hva tror du eller UL er til for annet enn at engstlige gravide skal se at det er "noe" der? De sjekker at fosteret har riktig størrelse i forhold til hvor langt man er kommet, de sjekker organer, hodet, armer, bein etc. Å sjekke nakkefold og nesebein er ikke akkurat noe som krever superspesialkompetase når det kommer til å avdekke avvik, men videre utredning gjøres av spesialister ja. man trenger ingen spesialisering for å utføre en tidlig ul. Tidlig ul er ikke det samme som ordinær ul som blir utført mellom uke 18-20. Man må være spesialist for å utføre måling av nakkefold og nesebein for å fastslå avvik. Jeg har vært til forsterdiagnostikk selv så det er ikke synsing jeg driver med.
onyx Skrevet 24. november 2011 #17 Skrevet 24. november 2011 man trenger ingen spesialisering for å utføre en tidlig ul. Tidlig ul er ikke det samme som ordinær ul som blir utført mellom uke 18-20. Man må være spesialist for å utføre måling av nakkefold og nesebein for å fastslå avvik. Jeg har vært til forsterdiagnostikk selv så det er ikke synsing jeg driver med. Jeg har vært til fosterdiagnostikk (flere faktisk..) selv, så da er jeg vel like mye "ekspert" på dette som deg? Poenget mitt er at man ikke trenger være spesialist for å fastslå mistanke om avvik slik at man blir henvist videre til fosterdiagnostikk. Det er helt vanlig, for selv om de ikke har lov til å drive fosterdiagnostikk på vanlig UL så har de lov til å måle (men ikke spesifikt for å sjekke avvik for da driver de med fosterdianostikk) og er forpliktet til å henvise videre om de har mistanke om avvik.
Caramba Skrevet 24. november 2011 #18 Skrevet 24. november 2011 (endret) De måler nakkefold på veldig mange private klinikker i Oslo, hvertfal. Man trenger ikke reise så langt som til Danmark. Jeg gjorde det her i Oslo i begge mine svangerskap... Endret 24. november 2011 av Caramba 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #19 Skrevet 24. november 2011 Jeg har vært til fosterdiagnostikk (flere faktisk..) selv, så da er jeg vel like mye "ekspert" på dette som deg? Poenget mitt er at man ikke trenger være spesialist for å fastslå mistanke om avvik slik at man blir henvist videre til fosterdiagnostikk. Det er helt vanlig, for selv om de ikke har lov til å drive fosterdiagnostikk på vanlig UL så har de lov til å måle (men ikke spesifikt for å sjekke avvik for da driver de med fosterdianostikk) og er forpliktet til å henvise videre om de har mistanke om avvik. er jo det jeg sier.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #20 Skrevet 24. november 2011 Jeg ville heller hatt et barn med Downs enn å få en sønn som kom hjem og sa han var skeiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå