Gå til innhold

Selge en ting billigere, miste jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en jobber i en butikk, og selger en vare til prisen av en annen vare med viten og vilje (f.eks selger en liten kjele til 100kr når kunden kjøper en stor kjele til 250kr), er det grunnlag til å miste jobben?

Grunnen til at jeg spør er at jeg sladret på en kollega som gjorde dette idag, og er litt stresset for at jeg kanskje har gjort at han har mistet jobben..

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Hvis han ikke var i god tro, hvis han visste prisen og det ikke stod en annen prislapp på varen, vil jeg tro det kan være grunnlag for å miste jobben ja. Håper da det.

Skrevet

Jeg ville gitt ham sparken.

Skrevet

dersom han slo inn en liten kjele og ga kunden (bekjent) en stor, så er det jo svindel mot bedriften .

Eller ga han rabatt på den lille kjelen fordi kunden kjøpte en stor en og ?

Skrevet

Var ingen kjele, men kan forklare det.

Jobber i en større dyrebutikk. Noen kom inn og skulle ha 10 baby-mus (frossne, til slanger) som koster 14 pr stk.. Han gikk opp med kundene og skulle ordne det. Når han kom ned prøvde han å sjule musene, ved å pakke de inn under disken (i avispapir). Det funket ikke, så han reiste seg opp, stilte seg med ryggen helt mot meg (veldig unaturlig stilling for å pakke inn noe). Jeg så at han ikke pakket inn baby-mus, men store mus som koster 30kr pr stk. Så kunden betalte 140kr for noe de skulle betalt 300kr for. Han er reptilfreak og styrer med disse musene mye og vet 100% forskjellen på baby mus og store mus (baby mus har for det 1. ikke pels, og de er bittesmå. Store mus har mye pels og er 3-4 ganger så store).

Gjest Survival
Skrevet

Ja hvorfor skulle han ikke få sparken for det? Det er jo samme scenario.

Skrevet

Ja hvorfor skulle han ikke få sparken for det? Det er jo samme scenario.

vet scenarioet er det samme, jeg bare lurte på om det var grunnlag til sparken.. Brukte bare kjele-eksempelet først..

Skrevet

Får i det minste en skriftlig advarsel.

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor du sladra uten å spørre vedkommende først om han var obs på det og hvorfor han gjorde det jeg.....

Så hadde du sikkert fått et svar og kunne tatt det videre evnt.

Skrevet

Som flere skriver kan jo situasjonen du beskriver sammenlignes med underslag, og det kan gi grunnlag for avskjed:

Etter arbeidsmiljøloven § 15-14 ka en ansatt som «har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.» få avskjed, dvs "sparken på dagen".

Hadde jeg vært sjef og oppdaget dette, hadde jeg minumum gitt en skriftlig advarsel, men også vurdert sterkt å gi vedkommende avskjed...

Skrevet

Kjip kollega du er som sladrer :nei:

Kunne i det minste tatt det opp med kollegaen din først!

Jeg jobbet i en smykkebutikk, og ofte solgte vi ting til venninner med 50% avslag (skulle egentlig registreres som en del av rabatt-kvoten vår, men det skjedde aldri). Ingen sladret på den andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...