Gå til innhold

HJelp til å tolke strikkeoppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg strikker et hjerte, glattstrikk. I oppskriften står det at jeg skal begynne med tre maske og øke på annenhver pinne til jeg har 19 masker. Deretter skulle jeg strikke 8 pinner videre.

Det har jeg gjort. Her kommer problemet:

"Fell på neste p (vrangen) den midterste m og strikk hver del ferdig hver for seg."

Kan noen hjelpe meg å tolke? Jeg forstår ikke om jeg skal felle bare en maske, eller om jeg skal felle fra den midterste og så ta opp igjen når jeg skal strikke resten etterpå? Det er0 toppene på hjertet som er igjen.

Det står jo videre forklaring for høyre og venstre del, jeg bare har stoppet litt i "skillen".. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du kommer til midten, så feller du en maske. Resten av maskene setter du på en maskeholder (ser ut som en stor sikkerhetsnål) eller på en annen pinne som du ikke skal bruke (men da må du passe på at den ikke faller ut!) Så snur du arbeidet og strikker bare frem og tilbake på den første halvparten med masker.

Når den "hjertetoppen" er avsluttet, setter du resten av maskene tilbake på pinnen din, og strikker den "toppen" på samme måte.

Håper det var litt mer forståelig.

Gjest Lottiplott
Skrevet

Ja :jepp: Takk :)

Men hvordan feller jeg bare den ene? Skal jeg strikke to sammen, og så sette den tilbake på venstre pinne igjen?

Har strikket en del før, men ikke på oppskrift :-p Går mest i skjerf her.. :sjenert:

Skrevet

Ja :jepp: Takk :)

Men hvordan feller jeg bare den ene? Skal jeg strikke to sammen, og så sette den tilbake på venstre pinne igjen?

Har strikket en del før, men ikke på oppskrift :-p Går mest i skjerf her.. :sjenert:

Tror kanskje jeg hadde strikket 8 masker, og så strikket to sammen, slik at jeg endte opp med ni masker på hver pinne. Når det ikke står noe mer spesifikt i oppskriften så pleier det å bety at det ikke er så farlig nøyaktig hvordan man feller.

Gjest Lottiplott
Skrevet

Nå fikk jeg det til! Takk for hjelpen! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...