AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Klassen skal nå starte med lyrikk og jeg står rett og slett fast med å finne på et spennende opplegg... noen som kan komme med tips til hva jeg kan gjøre med klassen min for at lyrikk skal bli spennende???? Tusen takk!!
Hannus Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Klassen skal nå starte med lyrikk og jeg står rett og slett fast med å finne på et spennende opplegg... noen som kan komme med tips til hva jeg kan gjøre med klassen min for at lyrikk skal bli spennende???? Tusen takk!!
Hannus Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Når jeg gikk på ungdomsskolen hadde læreren vårt et opplegg der vi skulle rocke opp en norsk folkevise. Dette prosjektet var veldig spennende og morsomt. Men vi fikk også mye tid på oss til og gjøre det, ettersom det innebærer mye arbeid spesielt for dem som ikke kan musikkinstrumenter. Jeg er 18 nå selv, og husker godt at når jeg gikk på ungdomsskolen så ble jeg mest interessert og lærte mest når vi fikk gjøre noe praktisk. Lykke til :-)
Porcelain Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Åh, lyrikk er jo så kjekt! Har ikke undervis i det på ungdomskolen, men på vgs pleier jeg å starte med å vektlegge at ordet lyrikk er det vi kaller Lyrics på engelsk - for å få de vekk fra tanken om at lyrikk er tørre gamle dikt, og bare det. Deretter bruker jeg å vise et par eksempler, gjerne ta f.eks "Eg er ein båt utan vind" av Hauge, og spørre de hva de tror det handler om osv.. Dette blir fullstendig kaos, klokka er altfor sent, skal heller svare deg i morgen Men bruk masse ulike eksempler - bruk også sanger, la de skrive mye selv, osv. Vet ikke hvor mye språklige virkemidler vektlegges i ungdomskolen - jeg pleier å be de skrive tre setninger med en metafor i osv osv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 Takk for et godt innspill! Håper inderlig du husker tråden min i kveld Tenkte jeg skulle begynne med at alle elevene får en konvolutt hver med masse ord (et dikt som jeg klipper opp) også skal de lage dikt ut av det. Så blir det spennende å se hva vi gjør videre TS
Gjest WendyClear Skrevet 26. november 2011 #7 Skrevet 26. november 2011 Rap er jo også en slager blandt en del elever. Ellers kan det være morsomt med omskriving av avisartikler.
Porcelain Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Lyrikk er også en fantastisk anledning til å lære om ords kraft. Dikt er jo fortetting, men man kan få fortalt så utrolig mye med veldig få ord. Det er spennende å se om elevene ser dette. Men du, du kan gjerne sende meg en PM, så kan jeg se om jeg har noen opplegg liggende som du kan kikke på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå