Gå til innhold

Må krydre alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har jeg blitt avhengig av krydder. Må krydre all maten. Kanel til frokostblandingen, peppermix ol på brødskiven, kyllingkrydder og oregano til middag osv. Moren min mener dette kan komme av mangel på næringsstoffer. Er dette sant, eller bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du krydre på grunn av at du føler kroppen har en trang til det?

Eller er det fordi du trenger mer smak. I så fall røyker du? Har hørt at mange røykere ofte trenger å krydre maten ekstra pga at smaksløkene har blitt dårligere

Endret av onlyme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med at det kan komme av mangel på næringsstoffer. Jeg kryddrer også alt, og jeg mangler ingenting. Det kan godt være at smaksløkene dine er lei av den maten du spiser, eller at maten du spiser trenger litt piff. Krydder (det meste av det) er jo veldig sunt, og gir fantastisk smak på mat. Du kan jo selvsagt ta en blodprøve hos legen, men jeg har ikke hørt om teorien til moren din før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du krydre på grunn av at du føler kroppen har en trang til det?

Eller er det fordi du trenger mer smak. I så fall røyker du? Har hørt at mange røykere ofte trenger å krydre maten ekstra pga at smaksløkene har blitt dårligere

Det er vel både det og at jeg føler maten blir realitvt smakløs ved å bare bruke f.eks salt til middag. Jeg røyker ikke nei ;) Men jeg har slanket meg ved hjelp av å ligge i kcalunderskudd, men dette skal vel ikke ha noe å si...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det mer som en uvane. Det er noen som tar grillkrydder på alt også.

Krydderblandinger er ofte tilsatt MSG (mononatriumglutamat) som er en smaksforsterker. Den er omdiskutert, men såvidt jeg kan finne ut er det ingen sammenheng mellom den og alvorlige sykdommer. Forutsatt at den brukes i normale mengder, men det gjør noe med smaken. Likevel er det mange som vil hevde det.

Prøv å ikke bruke så mye krydderblandinger, men heller bruke urter. Tørkede er helt ok. Urter er faktisk rike på antioksidanter og sunne. Pepper og chili er også sunt og greit!

Salt trenger du heller ikke så veldig mye av. Hvis du stadigvekk har en slags lyst, eller sug, etter noe så kan det være noe du mangler. Søtsug er også en slags bivirkning eller abstinens dersom du har spist noe høyglykemisk og blodsukkeret er på vei nedover kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...