Gå til innhold

Kattens ånde

ninuska_

Anbefalte innlegg

I det siste har ånden til pus vært helt uutholdelig. Om han leker, og biter på leken, så oser det en lukt.. jeg klarer ikke å beskrive den.

Stemmer det at de har dårlig ånde når de feller tenner? :sjenert:

Hva kan jeg gjøre? Jeg prøvde å se på dyrebutikken - men de hadde bare "pastiller" for å styrke tenner og lignende. Jeg trenger munnskyllevann for å bedre dette :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere som så overskriften og så for seg at dette var et klageinnlegg skrevet av Madammen til Katten? :fnise:

Ts, du bør få undersøkt tannkjøttet hans, det kan være betennelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hvis du presser fingeren mot tannkjøttet til katten, og tar den vekk, skal tannkjøttet bli like rosa igjen etter noen få sekunder. Hvis det blir lenge hvitt, er det noe galt med katten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvis du presser fingeren mot tannkjøttet til katten, og tar den vekk, skal tannkjøttet bli like rosa igjen etter noen få sekunder. Hvis det blir lenge hvitt, er det noe galt med katten

- og det samme er det dersom tannkjøttet er vedlig rødt.

Din lille "snuske-petter" er vel i tannbytte-alder ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå åpnet munnen. Det ser rosa ut. Eller.. jeg tror det er rosa. Den lille munnen har ikke all verdens med tannkjøtt å trykke på. Jeg trykket med fingeren der jeg klarte, og det ble rosa igjen ganske fort. Kanskje ikke på sekundet, men det returnerte til samme farge innen veldig kort tid. Er det litt det samme når vi trykker inn på vårt eget? Isåfall er det OK.

Han er snart 6 mnd gammel (om 2 uker) :)

Edit: Det er litt nyansert rosa, hvis det gir mening, fra tennene og opp, men det kan hende det er fordi jeg holder det oppe, så det blir litt lysere helt mot kanten, lengst vekk fra tennene. Og vi var hos dyrlegen for tre uker siden, og da var han helt fin.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Det høres ganske så normalt ut. Tipper han er midt i tann-fellingen jeg. den pelier å være sånn rundt 5 mnd. alder, og er ikke spesielt enkel å oppdage om man ikke er klar over det, - eller oppfatter dårligere ånde slik som du har gjort :)

- tennene er jo små, og de forsvinner oftest ned i magen sammen med maten :fnise:

Ikke få sjokk om du en dag sitter med en liten tann i hånden når dere har kost godt :)

Dersom han fremdeles har dårlig ånde når han er ferdig med å bytte tenner så foreslår jeg at dere tar en rask tur til vetrinæren for å sjekke tenner og tannkjøtt :)

Bare sånn for å ha nevnt det så kan det være veldig greit å venne ham pent og pyntelig til å pusse tenner.

Her pusses de resterende tennene til alle 3 med microfiber-vott fra Petosan.

På badet henger det 3 små "votter" side om side på en knagg-rekke sammen med "mors" håndklær :fnise:

Hver pus har sin egen tannbørste-vott ( det er ingen grunn til å byttelåne munnbakterier).

Vottene er lette å holde rene, enkle å bruke og fungerer over all forventning :biggrin:

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min fikk dårlig ånde da vi byttet til nytt for. Men nå har jeg ikke lagt merke til det på en stund så det er nok gått over av seg selv heldigvis :) prøvde forresten å pusse tennene hans men han hater tannkremen(tannbørsten var grei). Kanskje jeg skal prøve tannbørtevott?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske så normalt ut. Tipper han er midt i tann-fellingen jeg. den pelier å være sånn rundt 5 mnd. alder, og er ikke spesielt enkel å oppdage om man ikke er klar over det, - eller oppfatter dårligere ånde slik som du har gjort :)

- tennene er jo små, og de forsvinner oftest ned i magen sammen med maten :fnise:

Ikke få sjokk om du en dag sitter med en liten tann i hånden når dere har kost godt :)

Dersom han fremdeles har dårlig ånde når han er ferdig med å bytte tenner så foreslår jeg at dere tar en rask tur til vetrinæren for å sjekke tenner og tannkjøtt :)

Bare sånn for å ha nevnt det så kan det være veldig greit å venne ham pent og pyntelig til å pusse tenner.

Her pusses de resterende tennene til alle 3 med microfiber-vott fra Petosan.

På badet henger det 3 små "votter" side om side på en knagg-rekke sammen med "mors" håndklær :fnise:

Hver pus har sin egen tannbørste-vott ( det er ingen grunn til å byttelåne munnbakterier).

Vottene er lette å holde rene, enkle å bruke og fungerer over all forventning :biggrin:

Hvor lenge varer denne fellingen? Jeg skal sjekke ut en slik tannbørste! Han er ganske grei og lar meg styre med alt jeg lurer på, så jeg tror det skal gå fint å pusse tenner.

Kan det være fôret? Jeg byttet fôr for en stund siden, men det hadde kanskje vært merkbart før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvor lenge varer denne fellingen? Jeg skal sjekke ut en slik tannbørste! Han er ganske grei og lar meg styre med alt jeg lurer på, så jeg tror det skal gå fint å pusse tenner.

Sånn omtrent 2 mnd. :)

Begynner å felle tenner ved sånn rundt 4-5 mnd alder.

Siden din lille charmør er rundt 6 mnd nå så vil jeg tro han snart er ferdig med å bytte ut melketennene... :klo:

Men, du har kanskje ikke fødselsdato på ham ? (- og er han omplassert så blir det som regel en viss grad av gjetting inne i bildet når man etter beste evne skal forsøke å anslå alder :sjenert: )

Han høres ut som den snilleste ungkatten i verden :rodmer:

Bare hold ved like tilladelsen til å undersøke munnen hans.

Det vil dere begge to ha stor nytte av i årene fremover :)

Den lille votten er en nyttig sak, men om han har en bitteliten munn så er jo tannbørsten en fin oppfinnelse for å komme til på de bakre tennene (det er ikke like lett med en hel finger i en liten munn).

Kan det være fôret? Jeg byttet fôr for en stund siden, men det hadde kanskje vært merkbart før.

Å jada :fnise:

Foret kan fint gi en "noe annerledes ånde". Men, det burde ikke være påtagelig skikkelig dårlig ånde bare med forbytte. I allefall ikke dersom byttet var mellom to typer kvalitetsfor (noe det gjerne blir etersom en liten gutt blir eldre og ikke trenger hverken "babymat" eller "barnemat" lenger :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en katt på 2 år, og hun har veldig dårlig ånde. Nå har hun også begynt å tygge på plastikk. Når hun tygger så tygger hun kun bakerst i gjekslene. Kan dette også være tannstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn omtrent 2 mnd. :)

Begynner å felle tenner ved sånn rundt 4-5 mnd alder.

Siden din lille charmør er rundt 6 mnd nå så vil jeg tro han snart er ferdig med å bytte ut melketennene... :klo:

Men, du har kanskje ikke fødselsdato på ham ? (- og er han omplassert så blir det som regel en viss grad av gjetting inne i bildet når man etter beste evne skal forsøke å anslå alder :sjenert: )

Han høres ut som den snilleste ungkatten i verden :rodmer:

Bare hold ved like tilladelsen til å undersøke munnen hans.

Det vil dere begge to ha stor nytte av i årene fremover :)

Den lille votten er en nyttig sak, men om han har en bitteliten munn så er jo tannbørsten en fin oppfinnelse for å komme til på de bakre tennene (det er ikke like lett med en hel finger i en liten munn).

Å jada :fnise:

Foret kan fint gi en "noe annerledes ånde". Men, det burde ikke være påtagelig skikkelig dårlig ånde bare med forbytte. I allefall ikke dersom byttet var mellom to typer kvalitetsfor (noe det gjerne blir etersom en liten gutt blir eldre og ikke trenger hverken "babymat" eller "barnemat" lenger :rodmer:

Takk for så fyldig svar!

Han er omplassert, og han er nok ikke rundt 6 mnd akkurat, men et sted i nærheten.

Skal holde et øye med han, og se om det bedrer seg innen et par uker! Han virker jo frisk og pigg. Spiser som normalt og jeg ser ingenting "feil" i munnen.

Og ja, han er lille koseklumpen min :rodmer:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er tannsten ? Vi pleier å gi dyrene våre korallsand i maten. Det motvirker bl.a. tannsten.

Kan man se dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tannsten kan man se ja :)

Den legger seg som et lyst gul-orange belegg på tannhalsene.

Jeg tror vel ikke din "snuskepetter" er plaget av tannsten riktig ennå. Han er så ung, så ung.

Når han blir et par år så vil nok vetrinæren sjekke litt ekstra for tannsten når dere er inne på den årlige kontrollen med vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Er nok melkebissene som er på vei ut ja.

Vår lille hadde virkelig åndens makt da han var rundt 6 mnd. Tror det varte i ca. 3-4uker.

Nå er han 8 mnd og har helt normal puseånde :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Så hyggelig at det er flere puser som får nye tenner til jul :) Min ragdollgutt er midt i tannfellinga og har hatt stålånde i et par uker nå. Hjørnetennene nede i munnen har falt ut og blitt erstattet av nye små tannebisser, mens i overmunnen har han fremdeles dobbelt sett.

Han er en skikkelig koseklump og vil gjerne helt opp i ansiktet for å snuse og gnu, men det er jo litt upraktisk nå for tiden... Uff :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...