Gå til innhold

Hvordan oppfører man seg på visning?

Jotunjenta

Anbefalte innlegg

Hei.

Samboeren min og jeg begynner å tenke på å kjøpe oss et hus. Er det lov å gå på visning allerede nå bare for å lære seg å gå på visning, lære litt hva en skal se etter? Vi har helt blanke når det gjelder visning. Greit nok hvis det kommer masse folk, men hvis det blir bare oss to alene med megler, så kan det jo bli litt pinlig.

Skal man ringe til megler for å få komme på visning, eller dukker man bare opp? Hva snakker dere med megler om? Personlig, så ville jeg ha ønsket å få se leiligheten/huset for å se om vi liker den, og så ringe til papsen sånn at han kan komme å spørre om sånne hustekniske ting. Er det sånn at husene som regel blir solgt i løpet av første visning, slik at man må operere raskt? Eller rekker man å komme siden med papsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen lover som sier at dere ikke kan gå på visning allerede nå :wink: Megler vet jo ikke om dere skal kjøpe nå, eller om dere skal kjøpe om 3 år. Dere får sikkert spørsmål om å skrive dere opp på visningsliste, og blir så kontaktet når det kommer bud, evt megler ringer og lurer på om dere er interesert i å by. er dere nysgjerrig på hvor mye huset går for etc kan dere skrive dere opp, men jeg har vært på flere visninger der jeg har takket høflig nei, og sagt at denne leiligheten dessverre ikke var noe for meg. Orker ikke å få masse telefoner om en leilighet jeg ikke var interessert i.

Står det et visningstidspunkt er det bare å møte opp i løpet av det tidspunket. Står det: "visning etter avtale med megler" ringer dere å avtaler med megler.

Hva man snakker med megler om? Tja, meglerene prater som regel masse, men er det noe dere lurer på, så spør dere om det!

Hvor fort husene går, det avhenger hvor dere ser på hus, prisklassen på huset, beliggenhet, standard osv osv. ring et meglerkontor i nærheten, så vet de sikkert litt om det. Noe blir solgt før første visning, mens andre objekter står i flere mnd enkelte steder. Så jeg ville kanskje anbefalt og tatt med faren din på visning jeg da, for å være sikker. Men dette er altså avhengig av mange faktorer.

Tror det fins en del tips her på forumet om hva du må se etter på visning, hvis ikke står det som regel ofte i blad som Notaravisa, boligsider i vanlige aviser etc.

Lykke til på jakten etter hus! Tok oss en del visninger for å finne en leilighet vi likte innen vårt prisområde, men det gikk til slutt. Fordelen med at vi var på en del visninger, var at vi fant ut hva vi ville ha, og spesielt hva vi IKKE ville ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er i den første fasen, dvs at du titter litt for å se om du liker ting - da skal du bare rusle høflig rundt og si pene ting.

Når du vurderer å kjøpe (det vil i praksis si å forgjelde deg og sambo for "evigheten" og forplikte dere økonomisk for overskuelig fremtid) - ja, da tar du med deg papsen. Og da mener jeg at du skal åpne skap, titte inn under, bak og bortunder. Da må du vite "alt" om rør, vann, problemer, råte, sopp, heftelser, ting som ikke funker, vinduer som er ødelagt, dører som faller av, vannlåsen under kjøkkenvasken som er løs og har laget skjolder i parketten, drenering, mystiske hull, enda mer mystiske nymalte flater.... 8) skjønner?

Men det er når du planlegger å kjøpe. Før den tid kan du bare "leke turist" - gjør dere kjent med markedet, hva finnes, hva liker dere, hva kan dere få for den summen dere kan betale, hva må dere regne med av oppussing etc. Jo flere leiligheter dere har sett på før dere virkelig skal handle, jo bedre rustet er dere til å slå til fort (og by riktig pris) når dere faller for drømmeboligen! (Og det er lov å gå på visninger på drømmeleiligheter du aldri får råd til - ingen vet vel om ikke det var dere som vant 12 mill i lotto igår?)

LYkke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips alle sammen! Tror vi skal prøve oss på visning snart. Se hva man får for ulike summer, så vet vi litt mer når vi skal ha hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...