Gå til innhold

mareritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To netter har min datter på 2 år våknet opp og hylskreket. Det virker som om hun er våken, men jeg får ikke kontakt med henne. Hun skriker og skriker og virker nærmest hysterisk. Hun vil ikke ha smokke, ikke sitte i fanget, ingenting. I natt gjentok hun "pusse tennern sin" om og om igjen... Jeg har begge gangene tatt henne med opp, hatt henne i fanget og tviholdt henne. Da roer hun seg omsider. (kanskje etter 15 min) Dette har vært svært ubehagelige oppleveleser. Jeg regner med at hun drømmer, men er der det noe å gjøre med det? Er dette vanlig for denne aldersgruppen? Er det noen som har erfart lignende hendelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg hørt om. Kalles nattskrekk eller noe sånt. Som oftest gjelder dette gutter. Hvor ingenting hjelper, de må bare vente på at anfallet går over av seg selv. Det pleier starte i 2-års alderen. Men når det slutter for godt husker jeg ikke.

Skrevet

Huff da! :roll:

Datteren min på 2 år kan godt småskrike litt om natten, noe jeg har antatt vært mareritt. Men så ille har vi heldigvis ikke opplevd det.

Håper det går raskt over!

Skrevet

Takk for svar. Jeg søkte på natteskrekk på nettet og fant litt informasjon om det. Kjente igjen mye av det som stod der. Forskjellen på natteskrekk og mareritt er visstnok at dersom man har natteskrekk er det vanskelig å vekke barnet, det husker ingenting etterpå og barnet kan virke litt forstyrret og snakke usammenhengende. Man vet visstnok ikke hva som utløser disse anfallene og det anbefales at man beholder roen selv og førsøker å roe ned barnet så godt som mulig. Passe på at det ikke skader seg selv.

Er det noen som har erfaringer fra dette, vil jeg gjerne høre om det.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Vår sønn - nå 7 år hadde en kort periode med dette. Varte noen få dager av gangen og ikke mer enn to måneder.

Det er godt mulig dette er individuelt.

Det rare med natteskrekk er (med vår sønn iallefall ) at han la seg ned og sov igjen etter å ha hylt usammenhengende om uforståelige ting.

Helt rolig svært plutselig.

Forøvrig visste jeg ikke at det var natteskrekk før jeg leste denne tråden her jeg ! :D

Våre barn har fått en pose med fargede stener fra farmoren. Da hun gav det til dem sa hun at den måtte ligge under puten slik at de ikke fikk vonde drømmer. De har faktisk aldri mareritt.

Skrevet

I siste utgave av Foreldre og Barn sto det en liten notis on Nattskrekk. Der refereres det til en bok: Forstå barnet ditt 2-5 av Stein Erik Ulvund.

Ellers sto det ikke annet enn det som allerede er nevnt.

• 3 år senere...
Skrevet

Godt det ikke bare er hos oss *dytter opp gammel tråd*

Etter en lang og slitsom natt med hysteri og skriking skal jeg nå henge opp drømmefanger over sengen og har bestilt rosenkvarts som jeg skal legge under lakenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...