Gå til innhold

For oss som IKKE gleder oss til jula

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var litt i tvil om hvor jeg skulle legge denne for juleforumet dreier seg først og fremst om det positive omkring jula.

Jeg kjenner at jeg skal være så glad når jula er over.

Hos meg går det først og fremst på økonomi og manglende familie. Jeg bruker penger på de få jeg har å kjøpe til. Ikke dyrt og flott, men gode gaver. Selv får jeg 2 stykker. Et år fikk jeg ingen. Jeg har ikke ork til å pynte så mye til jul. Ei økonomi til å kjøpe tre eller noe ekstra. Jeg tilbringer jula alene. Ingen nær familie lenger og alle andre er opptatt med sin familiejul. Jeg jobber gladlig i romjula sånn at andre kan få fri. Hadde fint jobbet julaften og 1. og 2. juledag dersom jobben hadde holdt åpent. I år er det av en eller annen merkelig grunn ekstra sårt. Jeg prater om jul med kollegaer og venner. Jeg gir de feedback på sine ting. Holder mest mulig kjeft omkring mitt.

Det må da være flere enn meg som har et anstrengt forhold til jula?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest badeand1

Jeg har ikke forhold til jula i det hele tatt.

Gleder meg ikke. Kanskje pga at "familien min" ikke er ordentlig familie (bortsett fra mamma og bestemor) og dermed har jeg ikke så mange å feire med.

Julegavepress som går ut over økonomien.

Også tenker jeg på alle de som må feire jul alene. Utrolig trist å tenke på. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg gleder meg ikke, har ingen lyst til å feire den med familien, aller helst har jeg lyst til å bare feire den alene i sofaen med hunden, mat jeg liker og en flaske vin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Jeg gleder meg ikke, har ingen lyst til å feire den med familien, aller helst har jeg lyst til å bare feire den alene i sofaen med hunden, mat jeg liker og en flaske vin.

Du MÅ jo ikke feire med dem hvis du ikke vil? =)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Du MÅ jo ikke feire med dem hvis du ikke vil? =)

Jeg prøvde det på bursdagen min, da kom hele gjengen på døra med kaker og gaver, til og med den gamle dårlig til bens-bestemoren min hadde krålet seg opp trappa mi. Da kan man ikke akkurat la være med å slippe dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en god del som ikke har så veldig mye overs til jul.

Selv hadde jeg fint klart meg uten, men jeg velger å delta siden min mor ble helt knust det ene året der jeg ikke kunne.

Skulle gjerne meldt meg helt ut uten dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Ikke akkurat godt å lese om andre som ikke har et postitivt forhold til jula, men allikevel godt at jeg ikke er alene.

Jeg har mange gode juler bak meg. Hvor jeg ofte har vært delaktig og hatt folk hos meg. Jeg har virkelig kost meg. Nå er familien splittet og ingen foreldre i live. I tillegg egen sykdom og knapp økonomi så tok jula plutselig en ny vending.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

jeg føler også noe veldig sårt med denne julen. gleder meg ikke overhodet. julen var da pappa kom hjem, spøkte og spilte pacmon (ofte med en cubansk sigar) hehe. sist jul slo jeg han i spillet. da satt han oppe til langt på natt for å komme på 1.plass igjen. pappa var den som holdt familien samlet. har vært en del drittslenging som han klarte å holde sjakk på. han gikk bort den 30.4 .. nå snakker øvrige familie (ja godt voksne 55+) stygt om pappa. det hagler skjeldsord om både den ene og den andre. dette godtar jeg ikke og vil helst være alene i jula selv om det blir trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

jeg føler også noe veldig sårt med denne julen. gleder meg ikke overhodet. julen var da pappa kom hjem, spøkte og spilte pacmon (ofte med en cubansk sigar) hehe. sist jul slo jeg han i spillet. da satt han oppe til langt på natt for å komme på 1.plass igjen. pappa var den som holdt familien samlet. har vært en del drittslenging som han klarte å holde sjakk på. han gikk bort den 30.4 .. nå snakker øvrige familie (ja godt voksne 55+) stygt om pappa. det hagler skjeldsord om både den ene og den andre. dette godtar jeg ikke og vil helst være alene i jula selv om det blir trist.

Uff, trist å lese. :/

Kondolerer. :dagens-rose:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul var greit før, med de 3 siste gangene har jula blitt ødelagt av kringling i familien, noe jeg ikke var en del av, men de som krangler klarer å ødelegge stemningen for alle.

Jeg slapper ikke av når jeg er med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul var greit før, med de 3 siste gangene har jula blitt ødelagt av kringling i familien, noe jeg ikke var en del av, men de som krangler klarer å ødelegge stemningen for alle.

Jeg slapper ikke av når jeg er med familien.

Mente selvfølgelig krangling, ikke kringling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var leit å lese. Ser jo at du har hatt noen gode juler med pappa og har mange gode minner omkring det. Ikke nok med at du skal gjennom din første jul uten ham, men får drittsnakk om ham i tillegg. Vil bare gi deg en :klemmer:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det på bursdagen min, da kom hele gjengen på døra med kaker og gaver, til og med den gamle dårlig til bens-bestemoren min hadde krålet seg opp trappa mi. Da kan man ikke akkurat la være med å slippe dem inn.

Det hørtes skikkelig kjipt ut, en familie som bryr seg så mye at de kommer på døra di med kaker og gaver.

Jeg tror nok det er mange som ville ha gitt alt i verden for å få bytte med deg.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Det hørtes skikkelig kjipt ut, en familie som bryr seg så mye at de kommer på døra di med kaker og gaver.

Jeg tror nok det er mange som ville ha gitt alt i verden for å få bytte med deg.

Vil de bytte med meg så skal de få lov til det, men da må de ta angstanfallene, hyperventileringen, den konstante hakkingen om at jeg ikke er god nok og panikken hele kvelden også. Rett skal være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de bytte med meg så skal de få lov til det, men da må de ta angstanfallene, hyperventileringen, den konstante hakkingen om at jeg ikke er god nok og panikken hele kvelden også. Rett skal være rett.

Vel, hvis de faktisk behandler deg dårlig, så er det selvsagt forståelig at du ikke ønsker å tilbringe høytider med dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke julen, rett og slett fordi jeg har to foreldre som ikke kan fordra synet av hverandre, men fortsatt bor sammen. Det er bare masse krangling, spydigheter og stress hele jula med dem rundt, og jeg gleder meg til jula er over og jeg kan legge meg i senga og puste lettet ut. De eneste jeg feirer jula med er mor, far og min yngre søster. Bestefaren min døde av kreft for ett par uker siden også, så det kommer til å bli uhyre tomt uten han nå også..

Endret av Hikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er egentlig et skikkelig julemenneske, men denne julen gleder jeg meg ikke så veldig til. Foreldrene mine skilte seg når jeg var liten, mamma giftet seg på nytt, men for et par år siden gjorde de det slutt også, og da ble det på en måte slutt på den tradisjonelle julefeiringen føler jeg. Er lenge siden jeg har feiret jul med pappa og hans samboer for han er ikke noe julemenneske. Julen var litt anstrengt de siste årene mamma og stefar var sammen, men var jo forsåvidt koselig for det for vi feiret som vi alltid hadde gjort. Nå har både mamma og stefar funnet seg nye partnere og denne julen skal brødrene mine feire jul med sin far (min stefar). Jeg kunne sannsynligvis ha feiret jul der jeg og, men føler det blir litt snodig. Er heller ikke veldig lysten på å feire jul med bare mamma og hennes samboer, som jeg egentlig synes er ganske harry. Savner julen slik den var da jeg var liten - hjemme hos mine besteforeldre, med to "foreldre" som fortsatt elsket hverandre, søsken, og onkler og tanter, kusiner og fettere. Føler jeg rett og slett har mistet mye av julegleden de siste årene. Det er virkelig familie som gjør julen koselig. Ender sannsynligvis opp med å feire jul hjemme hos broren til samboer dette året, som sikkert blir koselig, men allikevel føles veldig sårt.

Er også student nå, og har det egentlig ganske trangt økonomisk. Jeg liker å kjøpe gaver - synes det er gøy å gi folk ting de har lyst på eller trenger, og vil gjerne gi kjæresten min noe fint også. Hadde jeg bare skulle gitt gave til noen få hadde det ikke vært noe problem, men har nesten 15 nære familiemedlemmer som jeg ikke kan la være å gi gave til. Har dermed regnet ut at julen i år vil koste meg i hvertfall rundt 6000. Hadde jeg jobbet fullt hadde ikke dette vært noe problem, da ville jeg sannsynligvis brukt enda mer, men som student er det veldig sårt. Vil heller bruke Mastercard enn å ikke gi julegaver.

Så derfor gleder ikke jeg meg så veldig til julen i år. Håper å få på plass litt nye juletradisjoner om noen år. Da har sannsynlivis sambo og jeg kjøpt en litt større leilighet, fått et troll eller to, og kan feire jul hjemme hos oss med både hans og min familie. Tror det ville blitt veldig koselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg først og fremst på TS, og ikke dere som helst vil være alene og ha fred i jula.

Hva med å fylle jula med noe som gir litt mening? Om enn ikke for deg selv, så i alle fall for andre. Du er ikke alene om å ha det vanskelig i jula, og det er flere frivillige ordninger der man kan hjelpe de som trenger det, både med mat, husvære og selskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SweetThing

Jeg likte jula når jeg var lita, når jeg var blind for andre's feil, og ikke hadde blitt gammel nok til å utvikle mine egne meninger.

Med årene så har jeg distansert meg mer og mer ifra familien pga problemer. Jeg ser heller på mine nære venner som min familie, enn min ordentlige familie, føler de støtter meg mer og er der når jeg trenger de.

Det, og i tillegg til at foreldrene mine gjør jula alt for materialistisk. Veldig mye preget av at hvordan de andre som kommerpå besøk oppfatter familielivet vårt, og der vi lever. Rett og slett mye og leve opp til i forhold til rykte og hvordan de vil ta seg ut. Kommer fra en familie som har et veldig godt rykte fra nærområdet mitt, flere store firma, eiendommer og mye arbeidstitler. Mye press!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg først og fremst på TS, og ikke dere som helst vil være alene og ha fred i jula.

Hva med å fylle jula med noe som gir litt mening? Om enn ikke for deg selv, så i alle fall for andre. Du er ikke alene om å ha det vanskelig i jula, og det er flere frivillige ordninger der man kan hjelpe de som trenger det, både med mat, husvære og selskap.

Du vet vel at ulike organisasjoner overflommes av folk som vil jobbe frivillig julaften, men ikke ellers?

Ikke et alternativ for meg. Kollektivtrafikken slutter å gå tidlig ettermiddag og jeg har ikke bil. Alt for langt å gå hjem.

Sånn utover det så kunne jeg ha stilt opp på mye en julaften kveld eller 1. og 2. julaften og selv ha hatt en god opplevlese.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...