AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, vet ikke hvorfor jeg skriver det... trenger bare å lufteproblemene litt. Jeg er så evig lei alt maset om penger og av alle som sier "det blir bedre" for det gjør jo ikke det! Jeg orker snart ikke mer, det føles ut som jeg er i en gladiatorkamp med "motgang" og alle på tribunen er regninger, kreditorer og diverse andre problemer. Og nå etter lenge i kampen så føler jeg at jeg kneler.. jeg vet ikke hvordan jeg skal ta det neste skrittet og jeg vet ikke om jeg orker å ta det... er så sliten.. Lang historie kort: Par i begynnelsen av tjueårene, 1 barn. Samboeren min mistet jobben han hadde rett før jul i fjor, noe som var tungt men vi var optimistiske og regnet med at han ville komme i jobb igjen snart, det gjorde han ikke. Han søkte og søkte men det var et hardt marked og tøff konkuranse. Det endte med mange måneder uten jobb hvor vi kun levde på mine permisjonspenger som var på under 10.000 i mnd, så kom husleie på 6000 og dere kan jo tenke dere.. vi skylder per dags dato greit store summer til venner og familie. Så startet han som selvstendig næringsdrivende, noe som hørtes ut som en kjempe idee, nå var redningen her! men nei... 40 % av inntektene gikk til innehaver av utstyr og hvis han lånte bilen ble det 50 %. Nå er han endelig eier av eget utstyr men det koster oss i mnd.. han jobber stortsett tolvtimers dager + - men pengene ser vi ikke noe til, for det kan fort ta 2 -3 mnd fra fullført jobb til utbetalig. Noe som igjen medfører at utgiftene og regningene hoper seg opp mens vi venter på hans penger og lever på meg så lenge. Jeg jobber deltid og tar all jobben jeg kan få men har ikke mulighet til å ta opp noe mer jobb fordi jeg ikke har noen faste arbeidsdager i uka. Så fikk jeg fem siffret baksmell på skatten i fjor fordi tabelltrekken min hadde ikke virket som den skulle. Det må betales nå ellers blir det stilt kausjon i noe jeg eier.. Dette tærer på forholdet vårt, for når vi sees må vi stortsett alltid prate om regninger og annet mas, han er som regel sliten og orker ikke og da begynner krangelen. Alt av penger inn går ut igjen før vi rekker å blunke og sånn har det vært en stund og sånn kommer det til å bli en stund... Beklager rotete innlegg, det er litt rotete i hode mitt om dagen.
Ildra Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Åh, hjelpes meg. Du trenger en klem, en kake og fridager fra slitet. Jeg føler virkelig med deg og håper at noen har fantastiske råd til deg og litt trøst og at det hjelper å hamre det ut gjennom tastene. Og nei, jeg er ikke spydig. Jeg har ikke vært i dine sko, annet enn at jeg har opplevd perioder der ender ikke møtes, å se mørkt på neste måned, og å få vondt i magen med tanke på årsavgifter og større regninger som kommer altfor ofte og altfor fort. Og det var bagateller i forhold til livet du leder nå, så jeg kan ikke tenke meg hvor hardt dette må slite på deg. Har dere hørt i kommunen deres om dere kan få økonomisk rådgivning? Eier dere fast eiendom? Muligheter til feks rammelån på hus/leilighet i en periode? Sånne løsninger beror jo om man har trygg inntekt i fremtiden. Om samboeren din er selvstendig nøringsdrivende pga en egen drøm, så bør han kanskje fortsette å søke seg som arbeidstaker mens han jobber og vudere å legge det på is. Selv om det kanskje er vrient nå som det er investert mye... Usj. Jeg har ikke annet å by på enn en virutuell klem. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Jeg har heller ingen gode råd, men sosialen, NAV, kommunen, gjeldsrådigving, DERE MÅ JO HA HJELP kjære dere! Bumper tråden, håper noen med peiling kan hjelpe!
Ergune Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Det kan være dere kan få noen kroner i bostøtte fra husbanken: http://www.husbanken.no/bostotte/ Det er lenke til kalkulator til høyre på siden.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Samboer ble selvstendig fordi han ikke fikk andre jobber, fordi det var en liten "sikkerhet" å være sin egen sjef uten mulighet til å få fyken, og fordi han fikk tilbud om jobb men da måtte han etablere seg først. Vi har faktisk snakket om at han må få seg en litt mer sikker jobb, men som du sier er det lagt mye penger og tid inn i firmaet nå. Vi er rådville.. Og tusen takk for virtuelle klemmer selv om det ikke hjelper så mye på situasjonen så er det godt å vite at folk forstår og vil hjelpe, så takk! Jeg var på NAV for et par uker siden, men så lenge vi hadde mat og tak over hodet ville de ikke gjøre noe.. Og jeg har sett på bostøtte før, og der ser de mest på inntektene og ikke fult så mye på utgifter til andre ting enn hus/lån så vi tjener i teorien for mye til å kunne søke støtte. Men gjeldsrådgivning/ økonomisk rådgivning har jeg ikke prøvd Hvor tar jeg kontakt da?
gullhjerte Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning Kanskje denne lenken kan være til noe hjelp? Det er tungt og trist å lese det du skriver, og jeg forstår så godt at dere synes det er tungt.. Men det som gjelder i økonomi: Klarer dere å øke inntekten deres og minske utgiftene på noen som helst måte? Kan mannen din finne seg en sikrere jobb? Jeg vet ikke hva slags jobber han har søkt, og hvorfor han ikke har fått jobb. Er han for kresen? Hvis det absolutt ikke er mulig for ham å få en fast inntekt, vil jo det han holder på med nå være en løsning, men har han full kontroll på alt? Skatter, avgifter osv? Regnskap? Kan du øke din inntekt? Kan dere på noen måte få færre utgifter? Selge noe som gir litt friske penger til gjeld? Har dere en bil dere kan kvitte dere med? Ønsker dere masse, masse lykke til. En god klem tror jeg dere trenger
AnonymBruker Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Takk for lenke og god klem gullhjerte Han var ikke kresen da han søkte, søkte på alt fra bil til lagerjobbing og han har fagbrev innen bil. På min jobb har jeg ingen faste vakter, noe som gjør at jeg en ikke har noen sikkerhet ift. hvilken vakter jeg kan ta på en eventuell annen jobb.Jeg kan få vakter som begynner 07.00 eller ender 09.30 - 10.30 Det eneste som gjenstår da er jo nattjobbing, noe som ofte krever kvalifikasjoner jeg ikke har(typ bartender,vakt) Og i tillegg har jeg jo en liten en som ikke vet at mamma har jobbet hele natten og står opp tidlig uansett.. Men takk for tips og råd uansett jeg skal sette meg ned og tenke nøye gjennom om vi har noe vi kan selge og kikke på lenker.
Gjest Iah Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Du kan jo søke en helt ny jobb, for å komme deg bort fra den du har nå. Det virker ikke som om den er noe å satse på da du ikke har noen faste vakter? 100% fast jobb bør jo være det du søker etter.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 Jeg tenker også at du selv også bør tenke på å søke jobber og se om det er mulighet til å få 100% fast. Hvordan står det til nå, hvor lenge er det til han begynner å få lønn fra firmaet sitt? Dere har lånt av familie og venner sier du, trenger dere å betale tilbake med en gang eller kan dere la være i en periode for å komme dere ovenpå igjen? Har dere annen dyr gjeld der det er mulig å kutte? Eventuelt reforhandle huslån eller lignende? Finnes det steder i budsjettet å kutte. Dyre forsikringer, dyre vaner, etc? Altså, finnes det noen som helst mulighet til å kutte kostanader hvis dere ikke klarer å øke inntektene, om enn bare for noen måneder? Jeg føler med dere, jeg har også en jobb der jeg først får lønn to måneder etter at jeg faktisk gjør jobben, og noen ganger blir det veldig, veldig tungt!
fionel Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 Uff sender deg en klem Som noen andre her skriver, du skal ikke søke deg etter en 100% stilling? Barnehage eller noe slikt, da har du alltid helgene fri med småtten din, også jobber du mens han er i barnehagen Da vil du ihvertfall øke intekten deres litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå