Elensire Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Min kjære og jeg har en flott gammel jøtulovn stående i stuen i leiligheten, og det er denne vi primært sett benytter til oppvarming av leiligheten. Men vi er litt uenig i hva vi skal gjøre med spjeldet etter fyring (da mener jeg ikke avtrekket som justeres foran på ovnen). Jeg mener at det blåser og trekker såpass mye, og jeg kjenner det er betydelig kjøligere rundt ovnen dagen etter fyring, at spjeldet bør lukkes for å forhindre varmetap, og for å slippe å fyre hver dag fordi det blåser ute. Jeg tente nettopp opp, og jeg kunne både høre vinden ule i pipen, og jeg kjente at det trakk kaldt inni ovnen. Min kjære mener derimot at spjeldet skal stå oppe hele tiden, og at jeg bare tuller. Hva er det vanlige å gjøre? jeg føler at jeg fyrer litt for kråkene her nå...jeg vet jo at det er kaldt igjen imorgen uansett hvor god temperatur jeg klarer å få i dag/kveld. Må og legge til at vi ofte fyrer på ettermiddagen/kvelden siden vi begge ofte er ute på dagtid, og da mener jeg at det absolutt ikke burde være kaldt igjen om morgenen alt. Har noen av dere KG damer noen kunnskaper om dette?
absinthia Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Denne linken burde være til hjelp: fyringstips
HvittHus Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Når dere fyrer skal spjeldet være åpent, slik at ovnen får oksygen. Derimot bør spjeldet stenges når ovnen ikke er i bruk, slik at man stenger for kulde som synker ned pipa.
Elensire Skrevet 23. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2011 Tusen takk for svar og link! Den skal jeg vise mannen min. Forhåpentligvis så begynner vi å stenge spjeldet fremover, og da holder vi forhåpentligvis veldig mye bedre på varmen. Kanskje veden til og med rekker litt lenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå