Gå til innhold

har fisker følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om dette passer under kjæledyr, men..

Tror du fisk har følelser? Syns det er veldig synd på fisker som blir knekt av hodet på, eller slått så mye i en stein at de dør, jeg hadde ikke likt det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt oppdatert på dette, men mener at britiske forskere fant ut at fiske har følelser, men at de ikke fant ut om fiskene er bevisste nok til å vite at de har vondt.

Skrevet (endret)

Forskning sier at fisker føler smerte. Det er utrolig nok ikke så veldig mange år siden de fant det ut.

På den andre siden, så dør fisken, når man knekker nakken på den eller bløgger den under sløying - så jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet for fisketurene mine, jeg synes derimot at folk som driver sportsfiske der de ikke har tenkt å spise fisken, men bare måler den og slipper den ut, burde slutte med dette fluksens! Bortsett fra krokskader, følger det også med skader som til slutt kan ende med døden uansett for disse fiskene. Synes det burde ha blitt forbudt, da det bare er lek og ikke matauk.

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg har ikke lest studiene selv, men har hørt flere rapportere om ett eller flere (?) studier som viser at fisker kan føle smerte, ja. Om det var det du mente med følelser?

Det at de kan kjenne smerte er jo bare nok en god grunn til å avlive dem kjapt. Et hardt slag i hodet er vel ganske effektivt, for deretter å kutte over halsen? Ser ikke pent ut, men det har vel lite å si så lenge fisken dør kjapt.

Skrevet

Det kommer an på hva du mener med følelser. Fiskens indre følelsesliv kjenner jeg ikke så mye til, men jeg er sikker på at det eksisterer det og. Jeg har hatt mange akvarier, og vært vitne til både sorg og glede. Bl.a hadde jeg to fisker som hang sammen som erteris, de lekte sammen, hvilte sammen, ja i det hele tatt.. Når jeg av en eller annen grunn måtte ta opp den ene med håven først, ble den andre urolig og stresset, og dertil enda gladere når kompisen kom tilbake. :) Den ene døde først, og jeg er er 100% sikker på at den andre døde 2 dager etter av sorg rett og slett.

Når det gjelder smerte er det jo heller ingen tvil. Jeg vet det høres ekstremt ut, men jeg klarer ikke å fiske med stang fra land lengre. Jeg vet jo ikke hvor vondt det gjør å bli halt til land med en krok i kjeften, men ubehagelig må det hvertfall være...

Det vrenger seg i meg når folk bare slenger fisken i båten eller på land og overlater den til å kveles, og når stolte fiskere står der og holder en fangst i været som spreller av smerte.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på om fisking hadde blitt "oppfunnet" nå, så ville folk reagert og sett på det som dyremishandling. Er rimilig sikker på at fisken kan føle smerte, hvorfor skulle den ikke på lik linje med andre dyr?

Fisker ikke av prinsipp selv, husker at det var utrolig moro, men har ikke samvittighet til det... :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...