miamia23 Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Heia:) Lurer på om jeg skal melde meg på crossfit i oslo! Noen som har noe erfaringer med dette? ser det er 2500 kr for obligatorisk forkurs, itillegg er det 825 kr per mnd, men dette inkluderer da fri tilgang på PT og tett oppfølging(...) er medlem på elixia idag og trives jo godt med det.. men kjenner at det hadde vært ok med en pt tilgjenglig og tett oppfølging... pluss at selvse treningsformen virker usedvanlig bra..
Gjest Wanted Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Har bare hørt fine ting om Crossfit.
Supraspinatus Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Jeg har god erfaring med crossfit. Jeg synes det er veldig artig. Det er viktig å merke seg at det er hardt og svært slitsomt selv om øktene er korte. Fokus på teknikk er veldig viktig. Det er derfor det finnes sånne on-ramp-kurs. Jeg har aldri vært på oslo-boxen, men jeg vet at flere av de som er instruktører der er veldig dyktige. Det er noe dyrere enn elixia, men jeg vil påstå at oppfølgingen er mye tettere på crossfit-sentre. Der jeg trener er det sjelden mer enn 10-16 deltagere og som oftest 1-2 trenere. De passer på at teknikken opprettholdes dersom man er sliten og de pusher en. Det er mange som er relativt sterke før de begynner og mange som ikke er det. Likevel er timene inkluderende for alle da du alltid har mulighet til å bestemme vekter selv. Tilfredsstillelsen er derfor stor når du endelig klarer en crossfit økt Rx'd (as prescribed). Jenter har som oftest lettere vekter på sin Rx. Har du peiling på hvordan timene er bygget opp og begreper osv? 1
miamia23 Skrevet 26. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2011 Jeg har god erfaring med crossfit. Jeg synes det er veldig artig. Det er viktig å merke seg at det er hardt og svært slitsomt selv om øktene er korte. Fokus på teknikk er veldig viktig. Det er derfor det finnes sånne on-ramp-kurs. Jeg har aldri vært på oslo-boxen, men jeg vet at flere av de som er instruktører der er veldig dyktige. Det er noe dyrere enn elixia, men jeg vil påstå at oppfølgingen er mye tettere på crossfit-sentre. Der jeg trener er det sjelden mer enn 10-16 deltagere og som oftest 1-2 trenere. De passer på at teknikken opprettholdes dersom man er sliten og de pusher en. Det er mange som er relativt sterke før de begynner og mange som ikke er det. Likevel er timene inkluderende for alle da du alltid har mulighet til å bestemme vekter selv. Tilfredsstillelsen er derfor stor når du endelig klarer en crossfit økt Rx'd (as prescribed). Jenter har som oftest lettere vekter på sin Rx. Har du peiling på hvordan timene er bygget opp og begreper osv? Takk for supersvar:) nei, en kompis av meg tipset om det og sa at jeg burde prøve det ut.. man må være med på et introkurs som koster 2500,- oblig. for alle. utover det så er det x antall timer hver dag osv.. http://www.crossfitoslo.no/ der står det jo en del.. men ja:) gleder meg.. trenger en ny utfordring så i think i am doing it:D
Supraspinatus Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Takk for supersvar:) nei, en kompis av meg tipset om det og sa at jeg burde prøve det ut.. man må være med på et introkurs som koster 2500,- oblig. for alle. utover det så er det x antall timer hver dag osv.. http://www.crossfitoslo.no/ der står det jo en del.. men ja:) gleder meg.. trenger en ny utfordring så i think i am doing it:D Ja det står en del der. Grunnen til at jeg spurte er fordi veldig mange, inklusive meg, ikke forstod helt hvordan timene egentlig er bygget opp. I begynnelsen altså. Timene er så og si alltid bygget opp rundt runder. Enten så mange runder som man klarer på en viss tid AMRAP (As many rounds as possible) eller en gitt serie med runder på tid. "For time". En annen ting er at pauser er alltid oppgitt. Er det ikke oppgitt noen pauser, så er det ingen pauser. F.eks kan en WOD (økt) være: Five rounds for time of: 40 m Overhead lunges, 25/15 kg plate 30 Wallball shots, 20/14 lb 40 m Farmer carry, 2 x 25/15 kg plates Timecap 30 min Makstid er i denne økten oppgitt til å være 30 min, men noen ganger er det ikke makstid, slik at økten er ferdig når du er ferdig med rundene. I økten over så må du fullføre en øvelse før du går videre. Altså først går du 40m gående utfall med en vektplate over hodet, så 30 wall ball, så skal du gå 40m bærende på en vektskive i hver hånd. Når den runden er ferdig begynner du på neste. Ingen pause. Med ingen pause, så mener jeg at det ikke er innlagt noen pauser, og det er meningen du skal presse deg så hardt som du orker. Det blir jo automatisk noen små pauser innimellom fordi du ikke klarer å holde på i ett sett. Økten over er veldig bein fokusert. Det varierer veldig om det er sånne "ensidige" økter og svært varierte. Det mye det som er gøy med hele opplegget. Det finnes også en del økter som er partner-wod. Da er man gjerne lag på 2, 3 eller 4 stk. Og så må man samarbeide om å ta runder osv. Veldig kjekt.
bergans Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 Jeg kjempetrives med crossfit. Veldig bra time, men du er nødt til å ha god teknikk for å få fullt utbytte av timen. Spesielt ser jeg at de som ikke kan å ta f.eks utfall, markløft og armhevinger (både brede og smale) sliter. Her tilbyr de timen to-tre ganger i uka, men jeg rekker bare å gå på en av de.
baltazar Skrevet 26. november 2011 #7 Skrevet 26. november 2011 Det her så da utrolig bra ut, kunne jeg virkelig tenke meg å prøve. Vet dere om de har dette i nærheten av Lillestrøm/Lørenskog? og er det noen spesiell øvelser man burde forberede seg på før en eventuell påmelding?
Supraspinatus Skrevet 26. november 2011 #8 Skrevet 26. november 2011 Det her så da utrolig bra ut, kunne jeg virkelig tenke meg å prøve. Vet dere om de har dette i nærheten av Lillestrøm/Lørenskog? og er det noen spesiell øvelser man burde forberede seg på før en eventuell påmelding? De aller fleste "box"-er har introkurs eller nybegynnertimer. Der lærer man det mest grunnleggende. Der jeg trener har de alltid en oppvarming og teknikkdel før selve WODen begynner. De fleste øvelsene i crossfit er velkjente. Varianter av markløft (som vanlig, sumo, sumo high pull, etc), knebøy (front, overhead, air, back, jumping, etc). I tillegg til olympiske løft og progressions til dette. En annen ting som er veldig vanlig i crossfit er pull up. Og somoftest er kipping lov. Det finnes i hovedsak to typer kipping, vanlig og butterfly. Det tar litt tid å lære seg god kipping. Noen vil kanskje påstå at det er juks, men det er en stor del av crossfit at det finnes triks for å gjøre øvelser raskere. I de mest kompliserte timene er det også turnøvelser i ringer. Egentlig trenger du ikke forberede deg veldig mye, men jeg råder deg til å gå på nybegynnertimer eller kurs selv om du skulle være en erfaren løfter fra før. På crossfit-Norge-bloggen er det vel listet alle offisielle crossfit-boxer. Det finnes dog noen treningsenter som kjører en slags crossfit-time, men som de ikke får kalle crossfit pga lisensregler. Eksempler på det er Elixias "X-fit".
bergans Skrevet 26. november 2011 #9 Skrevet 26. november 2011 (endret) De aller fleste "box"-er har introkurs eller nybegynnertimer. Der lærer man det mest grunnleggende. Der jeg trener har de alltid en oppvarming og teknikkdel før selve WODen begynner. De fleste øvelsene i crossfit er velkjente. Varianter av markløft (som vanlig, sumo, sumo high pull, etc), knebøy (front, overhead, air, back, jumping, etc). I tillegg til olympiske løft og progressions til dette. En annen ting som er veldig vanlig i crossfit er pull up. Og somoftest er kipping lov. Det finnes i hovedsak to typer kipping, vanlig og butterfly. Det tar litt tid å lære seg god kipping. Noen vil kanskje påstå at det er juks, men det er en stor del av crossfit at det finnes triks for å gjøre øvelser raskere. I de mest kompliserte timene er det også turnøvelser i ringer. Egentlig trenger du ikke forberede deg veldig mye, men jeg råder deg til å gå på nybegynnertimer eller kurs selv om du skulle være en erfaren løfter fra før. På crossfit-Norge-bloggen er det vel listet alle offisielle crossfit-boxer. Det finnes dog noen treningsenter som kjører en slags crossfit-time, men som de ikke får kalle crossfit pga lisensregler. Eksempler på det er Elixias "X-fit". Høres ut som et litt annet opplegg enn det de har her. Vi tar ikke pullups eller kipping, og har ikke turnringer. Det legges opp til at alle skal klare øvelsene, og pullups i seg selv er utfordrende for jenter pga lav muskelmasse på overkroppen, tyngre sess, mindre testosteron og generelt lite utviklete lats, biceps og deltoideus. Det siste selvsagt pga for lite prioritering og generell bruk. Vet du hvordan den crossfit-utgaven er på Elixia? Det er visst snart sånne åpne dager på det senteret som er i nærheten her, og jeg kunne tenke meg å prøve slike timer. Endret 26. november 2011 av bergans
baltazar Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 De aller fleste "box"-er har introkurs eller nybegynnertimer. Der lærer man det mest grunnleggende. Der jeg trener har de alltid en oppvarming og teknikkdel før selve WODen begynner. De fleste øvelsene i crossfit er velkjente. Varianter av markløft (som vanlig, sumo, sumo high pull, etc), knebøy (front, overhead, air, back, jumping, etc). I tillegg til olympiske løft og progressions til dette. En annen ting som er veldig vanlig i crossfit er pull up. Og somoftest er kipping lov. Det finnes i hovedsak to typer kipping, vanlig og butterfly. Det tar litt tid å lære seg god kipping. Noen vil kanskje påstå at det er juks, men det er en stor del av crossfit at det finnes triks for å gjøre øvelser raskere. I de mest kompliserte timene er det også turnøvelser i ringer. Egentlig trenger du ikke forberede deg veldig mye, men jeg råder deg til å gå på nybegynnertimer eller kurs selv om du skulle være en erfaren løfter fra før. På crossfit-Norge-bloggen er det vel listet alle offisielle crossfit-boxer. Det finnes dog noen treningsenter som kjører en slags crossfit-time, men som de ikke får kalle crossfit pga lisensregler. Eksempler på det er Elixias "X-fit". Fantastisk! Da må jeg finne ut av hvordan jeg skal kombinere det med annen rutine-trening som jeg ønsker å fortsette med.
Supraspinatus Skrevet 26. november 2011 #11 Skrevet 26. november 2011 Høres ut som et litt annet opplegg enn de har her. Vi tar ikke pullups, kipping og har ikke turnringer. Det legges opp til at alle skal klare øvelsene, og pullups i seg selbv er utfordrende for jenter pga lav muskelmasse på overkroppen, tyngre sess, mindre testosteron og generelt lite utviklet lats, biceps og deltoidues Det siste pga for lite prioritering og generell bruk. Vet du hvordan den crossfit-utgaven er på Elixia? Det er visst sånne åpne dager på det senteret som er i nærheten her, og jeg kunne tenke meg å prøve slike timer. Jeg har aldri vært med der selv, men har sett på. Det så ut som sirkeltrening på tid litt sånn tabata-style. Pushups, dips på benk, gående utfall, box jumps. Hos oss er pull ups mye brukt. Jentene gjør det også. Veldig mange klarer det etterhvert, og resten bruker strikk eller jumping pull ups. Nå er der jeg trener et 100% crossfitsenter, så det tiltrekker seg gjerne en litt annen kundemasse enn f.eks. Elixia, Spenst/Sats og lignende. Når det gjelder hvilke WODs som kjøres, så er det veldig mange av sentrene som bruker CrossFit HQs WOD. På den måten trener man forholdsvis likt over hele verden. Noen ganger er dog disse øktene i overkant vanskelige, tunge eller praktiske så det er langt fra alle som følger CF HQ. 1
barbocca Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 Noen som vet hvordan man kan trene crossfit når problemer med ryggen gjør at man ikke kan ta markløft, olympiske løft etc?
Supraspinatus Skrevet 27. november 2011 #13 Skrevet 27. november 2011 Noen som vet hvordan man kan trene crossfit når problemer med ryggen gjør at man ikke kan ta markløft, olympiske løft etc? Det er ikke bare vektløfting i crossfit, men hvis du ikke klarer å ha spenn i ryggen (arch), eller ikke klarer såkalt "hollow position" så vil du slite. Det er ganske mye hopp og sprett, tjo og hei så det beste er å møte opp på et senter og spørre treneren. Det kommer nok litt an på hvilke problemer du har. Mange kan jo løses med riktig trening, mens noen løses med hvile.
Supraspinatus Skrevet 2. desember 2011 #15 Skrevet 2. desember 2011 Hva er kipping? Du lager moment med kroppen for å gjøre en øvelse lettere. Det er mest vanlig i pull ups. Det er for å gjøre øvelsen mer tidseffektiv. Mange vil påstå det er juks. Og det er det hvis øvelsen skal gjøres "strict". Kipping gjør at du bruker litt flere muskler, og litt andre muskler for å utføre arbeidet. Arbeidet som utføres er forsåvidt det samme, bare at ved kipping utnytter du energien bedre. Det finnes hovedsaklig to typer kipping. http://www.youtube.com/watch?v=tAZaHzd6qAY.
miamia23 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 5. desember 2011 Supraspinatus! du e r flink altså! Har lært mye nå , nei, da blir det crossfit! 1
Supraspinatus Skrevet 5. desember 2011 #17 Skrevet 5. desember 2011 Supraspinatus! du e r flink altså! Har lært mye nå , nei, da blir det crossfit! Takk! Og flott. Tror ikke du kommer til å angre!
sommerbris2012 Skrevet 14. mai 2015 #18 Skrevet 14. mai 2015 Er på tide med et crossfit senter i Lillestrøm nå! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå