AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Når jeg står opp om natta og skal tilbake til soverommet, så hender det seg at katten går bak meg og tar rundt leggen min med labbene. Han klorer jo litt når han gjør dette, men jeg tror ikke han ønsker å skade meg ordentlig. Det samme skjer om morgenen når jeg skal på badet. Hvorfor gjør han dette, og er det noe jeg kan gjøre for at han skal slutte? Lurer forresten også på hva katten min mener med noen av lydene sine. Han sier omtrent "mih" eller "mjah" ganske kjapt noen ganger når jeg setter meg ved siden av han eller når jeg klapper han. Virker ikke som han er sur eller vil stikke av ellernoe..
Aurora M. Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Tipper den bare er leken og selskapssyk. Apropos mjauelyder så hadde Lillepus en fin link her i en annen tråd (den om pusen som piper). Katten min "prater" hele tiden hun, alle slags merkelige lyder som jeg har måttet lære meg å tolke.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Jeg tenker også at han vil ha oppmerksomhet.. Men det er så synd, siden det faktisk blir vondt etter hvert. Blir liksom redd for å stå opp, siden katten plutselig fanger meg. To ganger den siste uka har han gjort det samme med samboeren min, og da ville han ikke gi seg :/ ble store og dype kloremerker på leggene hans.. Ja jeg så den linken men synes ikke noen av eksemplene der stemte med lyden, om du forstår Jeg har alltid hatt katt, så jeg kan de vanlige eksemplene som sto i linken til Lillepus. Lydene katten min lager nå er nesten ikke mjauing, det høres mest ut som kjappe sukk/sutring.
Gjest Lille-pus Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Jeg tenker også at han vil ha oppmerksomhet.. Men det er så synd, siden det faktisk blir vondt etter hvert. Blir liksom redd for å stå opp, siden katten plutselig fanger meg. To ganger den siste uka har han gjort det samme med samboeren min, og da ville han ikke gi seg :/ ble store og dype kloremerker på leggene hans.. Det høres du som om han er mer enn bare "rimelig opplagt" når han kaster seg rundt anklene dine ? Jeg tenker som så; Han er spill våken. Han er full av jaktlyst og veldig leken. Han leker jakt-leken med dere og blir så revet med at han "tar i litt ekstra". Ja jeg så den linken men synes ikke noen av eksemplene der stemte med lyden, om du forstår Jeg har alltid hatt katt, så jeg kan de vanlige eksemplene som sto i linken til Lillepus. Lydene katten min lager nå er nesten ikke mjauing, det høres mest ut som kjappe sukk/sutring. Korte, raske lyder ? Uten laang-trukne avslutninger ? "Mrrp" ? I så fall høres det ut som han nærmest "kvitrer verbal glede" (sier noe slik som: "Nå er jeg glad altså !"/"Å ! Jeg gleder meg, for nå er du hos meg" / "Jeg liker deg ! Kos litt med meg" Hver katt må tolkes og forstå, men de grunnleggende reglene til Bjarne Braastad ligger som regel fast; Hvor i lyden katten legger trykket forteller hvilken mental tilstand katten er Det er en hel vitenskap for seg selv å forstå litt av hva en katt forteller når han/hun snakker til/med deg. Og noen er skikkelige "pratmakere" mens andre nesten ikke sier et eneste "ord" med lyd, men prater nesten bare med kroppen Jeg har to pratmakere (en han som kontinuerlig uttrykker seg verbalt ), og en hun som snakker som en foss, men blir slått ned i støvlene av ham - og så min funksjonshemmede hjertevenn; han snakker lite og som regel veldig lavt. Når han en gang per jubelår snakker høyt er det noe som virkelig haster og er særdeles v-i-k-t-i-g må vite, - i følge ham
Gjest Doh Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Det høres du som om han er mer enn bare "rimelig opplagt" når han kaster seg rundt anklene dine ? Jeg tenker som så; Han er spill våken. Han er full av jaktlyst og veldig leken. Han leker jakt-leken med dere og blir så revet med at han "tar i litt ekstra". Korte, raske lyder ? Uten laang-trukne avslutninger ? "Mrrp" ? I så fall høres det ut som han nærmest "kvitrer verbal glede" (sier noe slik som: "Nå er jeg glad altså !"/"Å ! Jeg gleder meg, for nå er du hos meg" / "Jeg liker deg ! Kos litt med meg" Hver katt må tolkes og forstå, men de grunnleggende reglene til Bjarne Braastad ligger som regel fast; Hvor i lyden katten legger trykket forteller hvilken mental tilstand katten er Det er en hel vitenskap for seg selv å forstå litt av hva en katt forteller når han/hun snakker til/med deg. Og noen er skikkelige "pratmakere" mens andre nesten ikke sier et eneste "ord" med lyd, men prater nesten bare med kroppen Jeg har to pratmakere (en han som kontinuerlig uttrykker seg verbalt ), og en hun som snakker som en foss, men blir slått ned i støvlene av ham - og så min funksjonshemmede hjertevenn; han snakker lite og som regel veldig lavt. Når han en gang per jubelår snakker høyt er det noe som virkelig haster og er særdeles v-i-k-t-i-g må vite, - i følge ham Min mjauer egentlig ikke han, høres bare ut som klaging av forskjellige typer. Så selv om vi har hatt han i nesten ett år er det ingen av oss som skjønner hva han mener TS:Katten vår har også pleid å hoppe på meg, men ikke klort og sånn da. Han har slutta nå da, er ett år. Han var bare leken..
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Du har sikkert rett i det ja, Lillepus. For han er kjempesnill ellers, og angriper oss aldri. Veldig flink til å unngå å ta oss når vi leker med han til og med når han holder rundt leggene mine kjenner jeg sjelden klor Må vel bare være litt ekstra forsiktig når jeg står opp sikkert, og kanskje løfte og kose litt med han. For han er rimelig oppmerksomhetssyk når han får se oss for første gang på et par timer. Mrrp kan det høres ut som ja, det er i alle fall veldig raske og korte lyder. Så gøy tolkning du hadde på det i alle fall :D han lager ofte disse lydene når vi koser oss, så det er absolutt ikke utenkelig. Det er bare så uvante lyder, for det høres ikke ut som ordentlig mjauing. Høres jo nesten ut som han er irritert, uten at han oppfører seg irritert. Har ingen problemer med å forstå når han vil ha kos, vil ut, vil ha mat og vil inn på et annet rom f.eks, så det er kun disse korte rare lydene jeg ikke helt forstår hva han vil med. Ellers snakker han veeeeldig mye og forteller meg alltid hva han har opplevd etter å ha vært ute en tur
Aurora M. Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 Disse korte lydene du beskriver betyr iallefall for Pusina mi: -Jeg kjeder meg! Skal det ikke snart skje et eller annet her? Hva som helst (men helst lek)!
ninuska_ Skrevet 24. november 2011 #10 Skrevet 24. november 2011 Mrrp er en kjent lyd her. Jeg har tolket det som et "Hei! Hva driver du med?". Eller hvis jeg spør det først, på menneske-språk, "Hva er det du gjør, pus?" , så får jeg et mrrp tilbake, og da er det et "Nå kommer jeg for å kose" for han kommer og gnir seg mot ansiktet mitt. Alltid Men det er nok bare oppmerksomhetsyk katt. Min pus, som gjør det samme, roer seg om jeg løfter han og koser han bak øret mens jeg snakker til han.
Gjest Lottiplott Skrevet 24. november 2011 #11 Skrevet 24. november 2011 På de to kattene jeg hadde, fikk vi mrrp som hilsen når vi kom hjem fra jobb, våkna om morgenen og generelt hver gang de kom inn. Høflige puser En sjelden gang kunne mrrp forekomme hvis de var litt oppmerksomhetssyke, da kom mrrp idet de hoppa opp I sofaen, senga etc:-)
Perelandra Skrevet 24. november 2011 #12 Skrevet 24. november 2011 Katten min drev på slik og tok etter leggene mine som liten og ungkatt. Før han ble for stor til det, fortsatte han gjerne "leken" med å klarte oppover buksebeina og sette seg på skuldrene mine. Det kunne noen ganger være irriterende, og jeg ble litt lei, men han var jo så søt sa! Han fortsatte med å gripe etter beina mine et par år mens han enda var ung. Ettervert som han har blitt eldre, sluttet han med det. Som flere har skrevet, tolka jeg det som at han ville leke, ha kos og oppmerksomhet. Han var, og er delvis fortsatt, en skikkelig mammadalt. De mrr-lydene brukes ikke bare til mennesker. Jeg har hørt katter som er gode venner bruke de til hverandre, eller kattemor bruke lydene til ungene sine. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå