månki Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Hei! Jeg gikk rett fra vgs til sykepleierutdanningen. Jeg var utrolig lei (tror ikke det finnes ord for hvor lei jeg var) skolen på vgs, men følte at jeg "måte" begynne på noe siden jeg ikke hadde noen andre planer. Trivs relativt greit på studiet, men er veldig usikker på om det er dette jeg VIRKELIG vil. Føler litt at det var noe jeg begynte på bare for å ha noe å gjøre på.. Jeg har snakket litt med rådgiver om permisjon slik at jeg får pause fra skolebenken, og for å tenke meg om. Men hvor lurt er egentlig dette? Med tanke på jobb senere osv. Hvis jeg tar et år av så har jeg så klart tenkt å jobbe!
Gjest D_flatmajor Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Men hvor lurt er egentlig dette? Jeg vil si at det kan være meget lurt. Hvis alternativet er å ende opp med et halvveis gjennomført studium på grunn av manglende motivasjon eller lignende, så syns jeg permisjon høres ut som et mye bedre valg. Det er ulike grunner til at folk tar en lengre/kortere studiepermisjon. Jeg vil tro at en fremtidig arbeidsgiver setter pris på en ansatt som har tatt et reflektert studievalg, for noen kan det innebære et avbrekk. Så lenge du har tenkt å jobbe så virker det iallefall ikke som du "ikke gidder noe".
saltvann Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Er det ikke bedre for deg å ta et år fri for å jobbe og tenke om dette er det rette enn å gå videre og finne ut etter 2 eller 3 året at dette er noe du absolutt ikke vil! Siden du var veldig skolelei på vgs kan du ha godt av å ta et år fri Vil du jobbe turnus resten av livet? Som sykepleier, hvor har du mest lyst til å jobbe og hvordan er jobbmulighetene der? Vil du etterutdanne deg? Vil du klare å få gode nok karakterer for å kunne ta en etterutdanning? En sykepleier har mye ansvar, men er også veldig givende Prøv å tenk på andre yrker og se på positive og negative ting med de, og på sykepleien Har du lyst til å reise før du begynner å studere igjen? Eller vil du bli fort ferdig med studiene så du kan begynne å starte din egen familie? Håper du finner ut av det
Gjest Spinell Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Det kan være lurt å ta et års permisjon dersom man fyller året med noe. Dersom man ikke har noen plan for permisjonstiden, og rett og slett bare kommer til å surre har det ikke noe for seg. Jeg hadde et års permisjon fra mitt studium for å studere et annet fag. Vi var flere som gjorde det samme. Det har utelukkende telt positivt for meg, både personlig og i jobbsammenheng. Andre fra samme kull tok et års permisjon der de enten a) jobbet et halvt år for å spare penger for så å reise det neste halvåret b) jobbet med noe relevant hele dette året (Som sykepleierstudent får du f.eks sikkert mulighet for ufaglært arbeid på sykehjem. Det kan gi nyttig innblikk i framtidig arbeidssituasjon.) c) jobbe med humanitært arbeid Vi kom alle tilbake til studiene med ny inspirasjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå