Gå til innhold

Jeg spiser ca. 1 spiseskje kanel om dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mener at man ikke bør spise mer enn en halv teskje, men jeg spiser sikkert en spiseskje. Elsker smaken av kanel, og har den alltid i teen(drikker noen kopper om dagen). Jeg har ikke merket noen bivirkninger med dette, men det kommer kanskje etter hvert? Har ikke leverskader fra før av.

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror du bør droppe det og heller bytte til cappucinodryss eller noe... Kanel er ikke bra i større mengder, nei.

Skrevet

ok.

Hva er det med deg? :gjeiper:

Skrevet

Hva er det med deg? :gjeiper:

Er det noe da? :gjeiper:

Skrevet (endret)

Det handler om veldig store mengder, en spiseskje kvalifiserer ikke til helseskadelig mengde.

Edit: jeg trodde du mente en spiseskje om dagen, men har du en spiseskje i teen flere ganger daglig, bør du kutte ned. Det er blant annt brukere av kanelbasert te som bes om å kutte ned på kanel.

Endret av chikako
Skrevet

Hvilke mengder er skadelige og på hvilke måter? Linker? :)

Spiser mye kanel selv så jeg ble litt nysgjerrig.

Gjest Badabing
Skrevet

Har ikke hørt at en spiseskje med kanel kan være skadelig. Har derimot lest at kanel skal være bra fordi det senker blodsukkeret og derfor beskytter mot diabetes.

• Liker 1
Skrevet

Det meste som selges i Norge er cassia-kanel, og denne inneholder en ganske høy konsentrasjon av cumarin. Når du får i deg såpass store mengder, bør du holde deg til Ceylon-kanel, som er langt mindre belastet.

Skrevet

Hm... Spiser også rundt en spiseskje kanel om dagen.. Hva kan skje, liksom?

Gjest NozMonster
Skrevet

Hm... Spiser også rundt en spiseskje kanel om dagen.. Hva kan skje, liksom?

morsomt ordspill! :skratte:

det var en del år jeg spiste utrolige mengder med kanel..faktisk over tre-fire spiseskjeer om dagen :sjenert: og det har aldri skjedd noe med meg så! pga kanelen ihvertfall :fnise:

Skrevet

morsomt ordspill! :skratte:

HAHA... Jada neida, den var planlagt, alstå! :skratte:

Skrevet

Kanel inneholder kumarin som kan gi skade i leveren hvis man inntar mye og anebefalingen er max 1/2 ts pr dag for voksne. Jeg er også glad i kanel men bruker ikke SÅ mye. Jeg kombinerer ofte kanel og kardemomme :)

Info fra Mattilsynet her

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser havregrøt hver morgen og det å bruke mindre kanel enn en halv teskje er totalt uaktuelt, så det blir mer kanel her i gården også. Kan ikke tro dette er mer farlig enn røyking og alkohol og tilsetningsstoffer og transfett. Foreldrene våre hørte heller aldri noe om dette.

Gjest kittycat
Skrevet

Jeg spiser havregrøt hver morgen og det å bruke mindre kanel enn en halv teskje er totalt uaktuelt, så det blir mer kanel her i gården også. Kan ikke tro dette er mer farlig enn røyking og alkohol og tilsetningsstoffer og transfett. Foreldrene våre hørte heller aldri noe om dette.

selv om vi ikkje har hørt om det betyr det ikkje at det ikkje er farlig! hakje hørt så mye selv, men folk tenker liksom "bare kanel". Kan være farlig likevel

Skrevet

Sier bare: Kos deg med kanelen din ;) Tror ikke du skal bekymre deg for det!

Vi mennesker er flinke til å finne noe å bekymre oss for; tror du skal ta det helt med ro når det kommer til kanel :fnise:

Skrevet

Jeg har nå bestilt ceylonkanel fra iHerb etter å ha lest denne tråden og googlet litt. Problem løst :)

Skrevet

Man velger selvføelig om man vil følge rådene eller ikke, men med det høy inntak (over 1,4g) riskerer man altså leverskader...

Sikkert smart å bytte til ceylonkanel, Tonje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...