Gjest Alenemor Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Sist jeg vasket klær fant jeg en kondom i lomma til min 14-årige sønn. Jeg ble helt perpleks, synes han er alt for ung til å ha sex. Jeg tok det opp med han på en rolig måte, spurte om han hadde sex. Jeg sa også at det var kjempefint at han tenkte på prevensjon og at det var veldig modent og voksent. Han ble tydelig flau og sa at han hadde aldri hatt sex, at han ikke engang har kjæreste. Han sa han hadde fått kondomen fra en i klassen som igjen hadde fått den av en eldre bror. Jeg vet ikke helt om jeg tror på han, men uansett sa jeg at jeg synets han var for ung til å ha sex og at det faktisk er ulovlig. Men at dersom han nu velger å ha det så er det flott at han beskytter seg. Jeg sa også at dersom han senere trengte kondomer kunne han få det hos helsesøster eller jeg kunne kjøpe til han. Han syntes det var flaut å snakke med meg, men jeg tror han også syntes det var litt fint. Så nå lurer jeg på om jeg skal fortelle dette til faren? Vi er skilt og har et ok, men ganske kjørlig forhold. Tenker at jeg kanskje svikter tilliten til sønnen min om jeg forteller det? For hvis det er en tullesak og han faktisk ikke har sex så blir han kanskje såret hvis jeg sladrer til faren? Hva synes dere?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Jeg husker ihvertfall at da jeg var 12-14 år så var det mange av guttene i klassen som gikk rundt med kondomer i lommeboka fordi det var "kult", de hadde ikke sex av den grunn. Ville valgt å stole på sønnen. 21
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Slapp av, det er helt normalt. Hilsen mann
Gjest shirleys-secret Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Jeg ble også busta med kondom i lommene da jeg var 14. Selv om man har en kondom, trenger det ikke å bety at man verken har sex eller har tenkt å hatt det. Grunnen til at jeg hadde kondomen var rett og slett at jeg og vennene mine syntes de var moro å tulle med. Syns ikke du skal fortelle faren om funnet. Han har jo ikke noe med det, og dersom du forteller det kan det føre til at sønnen din blir skuffet og ikke stoler på deg angående viktige og liknende ting senere. 7
Potetgull Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Gutter på den alderen syns det er veldig spennende med slike ting, så det er ikke overaskende om han snakker sant og han faktisk fikk den fra en kompis. Og sex når man er 14 år er ikke ulovlig, det er kun ulovlig om en 14 åring har sex med en over 16 år. To 14åringer kan fint ha sex sammen. 1
Pinkee Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Dette er ikke noe du trenger fortelle far, som flere her sier, så er det mest sannsynlig at gutten snakker sant. Gutter(og jenter) på den alderen synes slikt er spennende og tøft, kuult å ha i lomma lizzzom Synes du har gjort helt rett, snakka rolig med gutten, å fått svar, da verner du om den tilliten å holder det for deg selv. Da mine var på den alderen kom dem hjem fra skolen med drøssevis av kondomer, som dem hadde fått på skolen i forbindelse med noe seksualundervisning. Vet dem ble testa, men trur det var uten dame i bildet. Så la dette bli en sak mellom deg og gutten. En dag er det far som finner slikt i skittentøyet, å da får han ta sin samtale med gutten. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Spørs litt hvilken grunn du har for å fortelle far. Er det for å være lojal til far, å inkludere far? I så fall er svaret nei, du trenger ikke si ifra. Hvis ønsker at sønn og far skal ha en mann-til-mann-sexprat (noe som sikkert er gunstig uansett..) er svaret ja. Her er fakta: Ungen kommer mest sannsynlig til å pule snart, i værtfall i løpet av et par år. Han har kondom. Knallbra, som forelder har du kommet lengre enn mange 2
Gjest Alenemor Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Takk for mange gode tilbakemeldinger. Fint å se at dere er enige med meg, ønsker ikke å svikte tilliten hos min sønn så dette blir mellom han og meg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Mange 14-åringer har sex i dag. Når det er sagt husker jeg selv da jeg var på den alderen, både jenter og spesielt gutter gikk med kondom i lommen og syntes det var skikkelig kult. 2
StrawberryQueen Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Hvis han blir seksuelt aktiv snart, så kan du trøste deg med at han har prevensjon, og skjønner at den er noe annet enn "snålt formet ballong" :gjeiper: Jeg ville heller ikke fortalt faren, dette forblir noe mellom deg og sønnen, ett bra grunnlag for tillit mellom dere senere. Jeg ble også fersket med kondomer, i sminkepungen, og moren min trodde det verste. Hun lagde en utrolig stor sak ut av det, og jeg følte at jeg ikke kunne snakke om slikt med henne. Mange foreldre synes det er altfor tidlig å gjøre prevensjon tilgjengelig på ungdomsskolen. Men de foreldrene skulle bare ha visst at nettopp barna deres var de som var innom oftest hos helsesøster med mistanke om kjønnsykdom eller graviditet! Åpenhet om sex gir sunt og trygg bilde på sex 1
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke ulovlig for en på 14 å ha sex. Det er ulovlig for en over 16 å ha sex med en under. Ser ikke problemet heller. Vær glad han bruker kondom om han er aktiv. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Tror jeg fortalte sønnen min allerede ved 8-9 års alderen at han måtte huske prevensjon og alltid ha med seg sine egne kondomer. Da mine gikk på ungdomskolen oversvømte huset vårt med kondomer i alle regnbuens farger,varianter og smaker.. (viste ærligtalt ikke at utvalget var så stort hihi) Det ble utdelt på skolen, og de syntes det var rå kult åleke med. Kan være han syntes det var flaut når du kommer med en lang lekse om at det ikke er lov,han er for ung etc.. i dagens "sextider" med både trekant på tv -og internett synes jeg det er mye bedre at man kan prate om slike ting uten at barn eller voksne skal synes det er flaut.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Da jeg var 14 fikk vi utdelt kondomer av helsesøster på skolen under seksualundervisning. I tillegg kan det som andre nevner være "kult" å ha. Synes ikke du skal fortelle det til faren jeg, det er jo ikke noe å snakke om. 1
Casall Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Husker fra jeg var yngre, at det var helt normalt at guttene gikk rundt med kondomer. De hadde ikke nødvendigvis sex likevel. Uansett ser jeg ikke helt problemet, han har ihvertfall skjønt at han må beskytte seg dersom det evt. skjer.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 Slapp helt av. Kondomer får de av venner, kjøper selv eller får av helsesøster. Jeg kjøpte selv kondomer til sønnen da han var 13 år. Ikke fordi jeg trodde han skulle bruke de, men fordi at han skulle få gjøre seg kjent med kondomer før det ble aktuelt. Kondomer er spennende i den alderen og jeg synes det er flott at gutter har testet det ut på egenhånd før det blir alvor.
Gjest Alenemor Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke ulovlig for en på 14 å ha sex. Det er ulovlig for en over 16 å ha sex med en under. Ser ikke problemet heller. Vær glad han bruker kondom om han er aktiv. Uansett om det er lovlig eller ikke, jeg synes det er for tidlig å ha sex når man er 14 år. Synes samfunnet generelt er alt for sexfiksert og selv om program som f.eks "Trekant" sikker har sine gode siden mener jeg bestemt at det skaper et press på dagens unge som ikke alle er modne nok til. Jeg tror det "forventes" at man tidlig har sex, og ikke bare hvilken som helst sex. Nei, det skal være så avansert at det er ikke måte på, fellesonanering, trekant osv. Virler nesten som om det er uvanlig dersom man ikke har sex når man har tippet inn i tenårene. Jeg er sikkert gammeldags og akterutseilt, men jeg synes barna i dag blir presset til å bli voksne altfor fort. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Det jeg husker best fra seksualundervisningen på ungdomskolen er at en av jentene ikke kunne være med, hun måtte nemlig ta en abort... Det er en fordel om kondomer innføres før sex. Noen debuterer tidlig, derfor bør ungdom få en innføring i kondomer tidlig. Kondomer er ikke farlig, sex i seg selv er ikke farlig, men sex uten kondom kan faktisk være farlig! 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Jeg mener å ha lest/hørt at ungdom som får skikkelig seksualundervisning gjerne venter lengre før de debuterer, og når de først gjør det så bruker de prevansjon.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. november 2011 #19 Skrevet 24. november 2011 Jeg vil igjen påpeke at jeg synes det er viktig at far tar en sex-samtale med gutten også. Men jeg regner med at far har vett nok til å innse dette av seg selv, uten kondomfunn i bildet
StrawberryQueen Skrevet 25. november 2011 #20 Skrevet 25. november 2011 Jeg syns det er bra at det er større fokus på sex. Da jeg var tenåring, hadde moren min aldri den samtalen med meg. Det jeg kan om sex, lærte jeg på skolen, samtaler med helsesøster, og venninneprat. Det jeg ikke syns noe om, er kjendiser som bruker seg for å selge. Som Rihanna, ho kan være litt på kanten i blant. Ho er en flink sanger, ho trenger ikke å vifte sånn med skrittet :gjeiper: Trekant er ett underholdende og lærerikt program, som passer best til ungdom som allerede er seksuelt aktive en stund, ikke 13-14 åringer. Mener jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå