Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en eldre førstegangsprøver på 36 år, samboer er 35 år. Jeg lurer på når man kan oppsøke lege hvis man ikke blir gravid med det første? Tiden jobber vel heller mot oss enn med oss...

Både familie og venner mener at vi bør ta kontakt med lege allerede etter 6mnds prøving grunnet vår alder og ikke være nødt til å vente 1 år som man vanligvis gjør.

Jeg lurer også på hva som skjer i første fase av en eventuell utredning?

Når vil det være aktuelt med inntak av diverse medikamenter? Jeg har stabile sykluser på 24-26 dager samt eggløsning jf EL tester.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så er ikke 36 år å betegne som "godt voksen" når det gjelder å bli gravid, du må minst ha passert 40. Jeg ville ventet ett år som er det vanlige og første bud er å slutte å stresse med å bli gravid- da blir du det hvertfall IKKE.

• Liker 1
Skrevet

For et teit svar over..

Kan du ikke kontakte legen din og høre hva han/hun mener?

• Liker 1
Skrevet

For det første så er ikke 36 år å betegne som "godt voksen" når det gjelder å bli gravid, du må minst ha passert 40. Jeg ville ventet ett år som er det vanlige og første bud er å slutte å stresse med å bli gravid- da blir du det hvertfall IKKE.

Jeg stresser ikke, det er heller familie og venner. ;) Dessuten har jeg hørt at grensen for prøverør for kvinnen er 40 år.

Skrevet

Jeg stresser ikke, det er heller familie og venner. ;) Dessuten har jeg hørt at grensen for prøverør for kvinnen er 40 år.

Å la seg styre av familie/venner er det dummeste du kan gjøre. Men hvorfor ikke bare ringe legen og høre fra han/hun foreslår?

Skrevet

Å la seg styre av familie/venner er det dummeste du kan gjøre. Men hvorfor ikke bare ringe legen og høre fra han/hun foreslår?

Ja jeg skal ta kontakt med lege men ville bare orientere meg litt på forhånd, høre om andres erfaringer i samme situasjon.

Skrevet

Over 35 år så sier man ofte 6 mnd prøving får du kontakter lege. Men det kommer litt ann på legen også, noen vil at du venter lenger.

Så sant du har regelmessige sykluser så har du ikke noe åpenbart problem (bortsett fra kanskje alder), så dette går sikkert fint! Må jo være litt positiv også. ;)

Tenk så mye du vil på det, det går ikke utover evnen til å bli gravid. Men det blir slitsomt.

Skrevet

Et år er vel 'etter boka', men det er vel ingen som sier at dere ikke kan oppsøke legen akkurat når dere vil :sjenert:

Skrevet (endret)

Normal "prøvetid" når man har passert 35 er seks måneder, da utredningssirkuset tar tid.

Du har regelmessige sykluser, det er ett godt tegn men ingen garanti. Første usikkerhetsmoment er at syklusene er litt korte, er lutefasen tilsvarende kortere kan du ha problemer med å få egget til å feste seg. Kartlegg dette selv ved EL tester eller temping, avdekker du utfordringer (kortere lutefase enn 11 dager) tar du kontakt allerede nå.

I tillegg til dette kan det være en rekke andre ting man kan se ved innvendig ultralyd og blodprøver. Husk at årsaken til at man trenger hjelp i 1/3 av tilfellene er hos mannen, og i 1/3 av tilfellene er kombinasjonen av dere.

Og dette med stress er bare tull, innlegget til Pria er noe av det mest unødvendige jeg har lest her inne på lenge. Dersom dere (mot formodning) må gå veien om prøverør kan dette ta 1-2 år i det offentlige, selv om man slipper litt foran i køen i din alder. Alder er den viktigste faktoren for å lykkes med prøverør.

Så i deres tilfelle ville jeg bedt om en henvisning for å utelukke feil, og eventuelt bli henvist videre, allerede etter seks måneder. Husk at man som regel har mange muligheter til å bli gravid også i ventetiden mellom timer og prøving/feiling av ulike metoder, blant annet tar det ofte ca tre måneder fra fastlegen henviser til du får time hos gynekolog første gang.

Endret av Atheene
  • Liker 3
Skrevet

Normal "prøvetid" når man har passert 35 er seks måneder, da utredningssirkuset tar tid.

Du har regelmessige sykluser, det er ett godt tegn men ingen garanti. Første usikkerhetsmoment er at syklusene er litt korte, er lutefasen tilsvarende kortere kan du ha problemer med å få egget til å feste seg. Kartlegg dette selv ved EL tester eller temping, avdekker du utfordringer (kortere lutefase enn 11 dager) tar du kontakt allerede nå.

I tillegg til dette kan det være en rekke andre ting man kan se ved innvendig ultralyd og blodprøver. Husk at årsaken til at man trenger hjelp i 1/3 av tilfellene er hos mannen, og i 1/3 av tilfellene er kombinasjonen av dere.

Og dette med stress er bare tull, innlegget til Pria er noe av det mest unødvendige jeg har lest her inne på lenge. Dersom dere (mot formodning) må gå veien om prøverør kan dette ta 1-2 år i det offentlige, selv om man slipper litt foran i køen i din alder. Alder er den viktigste faktoren for å lykkes med prøverør.

Så i deres tilfelle ville jeg bedt om en henvisning for å utelukke feil, og eventuelt bli henvist videre, allerede etter seks måneder. Husk at man som regel har mange muligheter til å bli gravid også i ventetiden mellom timer og prøving/feiling av ulike metoder, blant annet tar det ofte ca tre måneder fra fastlegen henviser til du får time hos gynekolog første gang.

Tusen takk for veldig informativt svar. :) hva er lutefasen og hvor mange dager er normalt for denne? hvordan finner man ut av hvor lang lutefase man har ved hjelp av EL tester?

Skrevet

Tusen takk for veldig informativt svar. :) hva er lutefasen og hvor mange dager er normalt for denne? hvordan finner man ut av hvor lang lutefase man har ved hjelp av EL tester?

Lutefasen er tiden mellom EL og mensen. Den er vel normalt på ca. 2 uker.

Skrevet

Tid fra eggløsning til mens. Normalt 11-17 dager, i snitt 14 dager. Hos den enkelte kvinne er perioden konstant.

Ved EL tester får du en cirka lutefase, da man ikke kan vite helt sikkert hvor lang tid det tar fra eggløsningstesten er positiv til eggløsning skjer. Men du får en indikasjon. Ved temping vil man få en nøyaktig beregning av lutefase, men det krever en god del mer jobb.

Skrevet

Jeg er 30 og da jeg snakket med fastlegen og sa at jeg ikke har lyst å vente 1 år, sa h*n at det går greit med 7-8 mnd og etterpå kan jeg kontakte h*n å begynne med blodprøver og andre prøver. Nå er vi i PP4.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...