Gå til innhold

hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunkatten min på ca 8mnd ble sterilisert for rundt 3 uker siden, og har nå plutselig begynt å tisse inne. Det har aldri vært et problem før nå. Hun tisser på golvet rundt kattedoen, selv om jeg alltid sørger for at den er ganske så "ren" (bytter ofte sand, og fjerner bæsj etterhvert som hun går på do...) og foran ytterdøra.

Noen som har hatt samme problem?? Noen tips til hvordan jeg kan få henne til å slutte?

Har forresten strødd pepper alle stedene hun tisser, har hørt at det skal hjelpe.

Kan også legge til at jeg har en hankatt (som jeg hadde før jeg fikk henne), men at de går veldig godt overens, så jeg vil ikke tro at dette kan ha noe å si.

Blir veldig glad for svar... Hilsen frustrert :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjedde min hankatt da vi flyttet, men det var pga nye omgivelser. Ene hunpusen min bæsjer noenganger utenfor om hun ikke liker sandtypen eller jeg er to timer forsen med å skifte sand. Vanlige årsaker er:

- Ikke ren nok kasse

- Endringer i hjemmet(ommøblering/flytting/ny katt/ny kjæreste)

- Endringer i hierarkiet i kattemiljøet i nabolaget/hjemme

Skrevet

Skjedde min hankatt da vi flyttet, men det var pga nye omgivelser. Ene hunpusen min bæsjer noenganger utenfor om hun ikke liker sandtypen eller jeg er to timer forsen med å skifte sand. Vanlige årsaker er:

- Ikke ren nok kasse

- Endringer i hjemmet(ommøblering/flytting/ny katt/ny kjæreste)

Det kan også være tegn på urinveisinfeksjon, eller at katten har vondt for å late vannet. Eneste måten de kan si ifra på, er nettopp å gå på do utenfor kassen. Jeg ville ringt veterinæren som steriliserte og hørt om det kan ha en sammenheng med selve inngrepet, og h+forhørt meg videre om hva jeg kunne ha gjort :)

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Green Lady har et svært viktig poeng som det er verd å enten sjekke ut av saken, eller få undersøkt nærmere.

En rask time hos vetrinæren anbefales.

Dette da det ofte er slik at dersom å tisse på kassen forbindes med smerte så unngås kassen til å tisse i. Ganske logisk. Man unngår steder som forbindes med smerte.

Siden det er såpass kort tid siden inngrepet, og problemet ikke har vært tilstede før inngrepet, så er vetrinæren første stopp :)

Pepper tror jeger bortkastet. Vask heller skikkelig ihht. "3 punkts listen" beskrevet her

Lykke til :)

Skrevet

Er dette innekatter ?

Å såfall så er det enkelte katter som nekter å tisse og bæsje i samme kasse.

Reglen er at man skal ha antall katter +1 antall doer.

Skrevet

Siden katta har blitt kastrert så kan det hende at rangordningen har endret seg. Fertile katter er gjerne "overlegne" kastrater...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...