Gjest Herr Drue Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 (endret) Som emnet sier, hvordan innleder man egentlig brev på norsk? I mange mailer seg jeg at folk skriver følgende: Hei, eller Til Drue, ...altså med komma etter «Hei». Men er det egentlig riktig? Jeg har alltid trodd at dette er den engelske fremgangsmåten. Hva er isåfall den norske? Punktum eller ingenting? Endret 22. november 2011 av Herr Drue
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Nå ble jeg usikker gitt. Jeg skriver enten med komma, eller uten noe som helst. Er nesten helt sikker på at det ikke skal være punktum. Orker dessverre ikke å gå og finne ordboka mi, der jeg tror det er en brevmal i midten hvis jeg ikke husker helt feil
Gjest Herr Drue Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Hvor er Ludovie når vi trenger henne?
Labello Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Hei TS, komma er fint det. Du kan også avslutte med: Mvh, Labello.
Gjest Herr Drue Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Kilder? Evt. hvor har du lært det?
Frøken Smilla Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Nei, på norsk skal det ikke være komma, det skal være punktum. På engelsk, derimot, skal det være komma. Det var i alle fall det jeg lærte på både videregående og da jeg tok norsk (og engelsk) på lærerskolen, og det som praktiseres i læreverk i norsk (og engelsk) for grunnskoleelever i dag 1
Gjest Herr Drue Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Nei, på norsk skal det ikke være komma, det skal være punktum. På engelsk, derimot, skal det være komma. Det var i alle fall det jeg lærte på både videregående og da jeg tok norsk (og engelsk) på lærerskolen, og det som praktiseres i læreverk i norsk (og engelsk) for grunnskoleelever i dag Dette var bedre etosbygging!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå