Gå til innhold

Varme dusjer under graviditet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i å ta meg en varm dusj. Har vel til tider tatt litt for varme dusjer, slik at jeg var helt rød på hele kroppen.

Er dette farlig for fosteret ? Har lest på en del forum, hvor noen sier at en dusj ikke varer så lenge at det er skadelig, mens andre sier en bør unngå dette for en hver pris.

Noen som kan gi et klart svar på dette ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning og da fikk jeg råd fra lege at jeg skulle ta varme bad/dusj.

Skrevet

Jeg er veldig glad i å ta meg en varm dusj. Har vel til tider tatt litt for varme dusjer, slik at jeg var helt rød på hele kroppen.

Er dette farlig for fosteret ? Har lest på en del forum, hvor noen sier at en dusj ikke varer så lenge at det er skadelig, mens andre sier en bør unngå dette for en hver pris.

Noen som kan gi et klart svar på dette ?

Jeg gjorde akkurat det samme som deg :) Og barnet min er friskt og fint. Jeg har ikke hørt at man ikke skal ta varme dag, men at man ikke skal sitte i boblebad for der er det varmet vannet rundt magen hele tiden.

Skrevet

Takk for svar !

Godt å høre at flere har/har hatt det slik som meg.

Er rundt fjerde måned, og tenker som så at det

kanskje er litt "sent" at jeg bekymrer meg nå.

Men det er godt å høre at flere har gjort det,

og ikke opplevd noe negativt ved det.

Skrevet

Det man er redd for når det gjelder varme bad og varm dusj er at blodtrykket ditt og barnets blodtrykk stiger. dette er ikke bra. Tror forøvrig det blir ubehagelig for deg før det blir det for barnet. Alt med måte. :)

Skrevet

Ble anbefalt varme bad dersom jeg følte det hjalp for ryggsmertene. Og jeg har hele tiden tatt varme bad. Og trent. Dessuten, på føden får man tilbud om badekar på rommet.

Skrevet

Jeg leste et sted at hvis barnet begynte å sparke veldig i forbindelse med et varmt bad så var ikke det nødvendigvis positivt. Men det skal vel litt til å bli overopphetet under en dusj?

Skrevet

Grunnen er vel at babyen/gravidemagen ikke kan temperaturregulere seg selv. Men hvor varmt har man det egentlig i badekaret? Og folk er jo gravide når de bor ved ekvator, der utetemperaturen fort kan bli over 40 grader.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk høre da jeg var gravid at det ikke var farlig å ta seg et varmt bad hjemme, men at man burde unngå varme offentlige bad, og da spesielt boblebad. På grunn av bakterievekst. Men jeg vet ikke hva som er riktig.

Tror vel også at du som gravid får det ubehagelig før fosteret i magen.

Skrevet

Det man er redd for når det gjelder varme bad og varm dusj er at blodtrykket ditt og barnets blodtrykk stiger. dette er ikke bra. Tror forøvrig det blir ubehagelig for deg før det blir det for barnet. Alt med måte. :)

Hvis du tar deg en veldig varm dusj eller bad så er faren blodtryksfall, ikke stigende blodtrykk.

Men det er ikke heldig det heller.

Det blir helt klart ubehagelig for deg, før det er farlig for babyen.

• Liker 1
Skrevet

Det jeg har skjønt er at man skal være forsiktig med at hele kroppen blir for varm. En varm dusj tror jeg gjør lite da det tar kort tid å kjøle seg ned igjen etter den. Varme bad skal da også være greit iom at leger og jordmødre anbefaler det mot smerter.

Badstue er kanskje det som jeg har hørt flest advarsler rundt pga kombinasjon av høy varme og luftfuktighet.

Alt med måte sier jeg og er enig i at du selv må føle på din kropp hva som er greit for deg. Jeg kan f.eks. ikke ta lange varme dusjer da jeg blir kvalm og svimmel av det, men det gjelder jo ikke for alle.

Jeg fikk høre da jeg var gravid at det ikke var farlig å ta seg et varmt bad hjemme, men at man burde unngå varme offentlige bad, og da spesielt boblebad.

Dette er visst "gammelt". Jeg ble anbefalt å reise til svømmehallen for lett trening i varmebasseng og avslutte med boblebad. Slimproppen stenger jo inn til fosteret så jeg tror ikke det er en større risiko for infeksjoner som gravid enn det er når man ikke er det.

Skrevet

Det er ikke så heldig med varme bad tidlig i svangerskapet. For varmen kan virke uheldig på den tidlige utviklingen av fosteret. Derfor skal man blant annet ikke ta boblebad.

Men dusjing går helt fint. Varmen blir ikke konsentrert rundt magen på samme måte.

Skrevet

Takk for svar, nok en gang :D

Det er godt å høre at dere alle har den samme meningen.

Det roer i allefall ned en bekymret førstegangsfødende!

Ser at det jeg leste på andre forum om varme dusjer under

graviditet kanskje var litt "hysterisk".

Da skal i allefall jeg fortsette med gode varme dusjer,

selv om temperaturen kanskje blir litt under det jeg

bruker å ha til normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...