AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Vet at det er mange sånne tråder, men vil gjerne forklare hvordan VÅR situasjon er da. Vi er et gift par med en baby. Mannen jobber og tjener 400 000 i året, jeg skal være student frem til juni. Da har jeg bachelorgrad og får en normal jobb, ikke spesielt godt betalt, men sånn passe regner jeg med. (aner egentlig ikke ) han har studert i 5 år og jeg i 4 da, så vi har jo en god del studielån til sammen. vi har 200 000 i egenkapital. tror dere vi vil få lån til å kjøpe noe til 2 mill nå for eks? eller må vi vente til juni? føler situasjonen i den leiligheten vi leier er uholdbar, det er alt for liten plass for oss. Håper på noen svar!
solkrem Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Jeg regner med dere må vente, men jeg vet også om folk som har hatt flaks og fått lån med banken med lav inntekt. Det skader i alle fall ikke å dra innom noen banker og spørre om lån. Selv om dere kanskje ikke får låne så mye som 2 mill, så får dere i alle fall vite hva de ulike bankene krever av dere. Og så får dere et mye bedre og konkret svar enn du kommer til å få her inne
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 En kompis av meg som tjener ca 450.000 kr og hadde 200.000 i EK, kjøpte nylig leilighet til 2 millioner. Det er altså ikke usannsynlig at banken vil låne til dere, feks kan dere ha avdragsfrihet frem til du er ferdig med studiene og fått deg jobb. Men endelig svar får du kun hvis dere kontakter ulike banker. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Tror banken også ser på fremtidsutsikter og utdannelse. Så om du nå tar en utdannelse der det er greit å få seg jobb kan det hende at dette blir tatt med i vurderingen av dere. Jeg ville i alle fall forsøkt. Lykke til.
FoxyFish Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Avtal et møte med banken og sett opp et reelt budsjett som viser at dere kan betjene et lån selv om en av dere er student. Det er ikke umuig å få til dette så lenge dere har god økonomisk sans og evnen til å formidle dette. Vi fikk lån da jeg fortsatt var student og ikke hadde jobb ennå, så det er absolutt mulig. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Tror det bør være muligheter for at dere får lån, hvis dere kan vise banken at dere er fornuftige økonomisk, og velger en leilighet som ikke er helt uoppnåelig / for ekstravagant. De er interesserte i å sikre seg kunder som er trygge betalere, det å ha (eller snart ha ferdig) utdannelse er positivt, og oppveier det "negative" med den ekstra byrden som studielånet gir, slik er innstillingen i allefall i min bank. Da vi gikk i banken for å be om et stort huslån sist, hadde vi også laget et månedlig ca-budsjett, som vi printet ut og viste til rådgiveren. For å vise at vi kom til å klare dette. Det telte også positivt, fortalte hun. Da så hun at vi hadde vurdert dette nøye, og ikke bare kastet oss inn i det. Lykke til!
Gjest Badabing Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Vi fikk lån før vi har helt ferdigutdanna, da vi hadde god dialog med de i banken. De visste at vi snart var ferdig, og at vi kom til å få jobb når vi var ferdige. Mener de tilrettela litt for oss, at vi hadde en periode med rentefritak eller i alle fall slapp å betale så mye i en periode også.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 En kompis av meg som tjener ca 450.000 kr og hadde 200.000 i EK, kjøpte nylig leilighet til 2 millioner. Det er altså ikke usannsynlig at banken vil låne til dere, feks kan dere ha avdragsfrihet frem til du er ferdig med studiene og fått deg jobb. Men endelig svar får du kun hvis dere kontakter ulike banker. Lykke til:) Hvis kompisen din er single og barnløs så har jo han mye bedre økonomi med sine 450 000,- enn en som må fø på samboer og et barn. Et barn som kanskje må ha barnehageplass blant annet. Det er litt skummelt å ta opp lån basert på framtidig inntekt, man vet aldri om framtiden blir som forventa. Mange tar fem avdragsfrie år, for om fem år har de jo mye høyere inntekt enn i dag, fordi den ene blir ferdig med studiene, kommer til å stige i gradene osv... Om fem år kan man ha blitt ufør, eller man er arbeidsledig. Og hvis da renta har steget noen prosentpoeng, så sitter man med det samme store lånet etter fem år, og fortsatt ikke den forventede inntekta...Da jeg måtte over på AAP så var jeg glad for at vi allerede hadde betalt avdrag i fem år. Og at vi i utgangspunktet lånte så lite at vi kan klare oss greit på bare halvannen inntekt... 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Jeg er singel og tjener 410 000. Ingen studielån eller andre lån. Master grad. Hadde 200 000 i EK. Allikevel fikk jeg tilbud fra Nordea på 1 200 000, fra Gjensidige på 1 070 000, fra DNB på 950 000 i år. Så, jeg vet ikke hvordan de tar til utregning at kjæresten din har deg og barne å forsørge på ei lønn. Tror dere kan spørre rundt, men resultatet kan være helt annerledes da du finner heltidsjobb også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå