Gjest Gjest Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Vil ikke si jeg støtter det, men begynner snart å lure på om det er det som skal til. Var å butikken i stad og der så jeg en gutt, sikkert 14-15 år som drev åstakk hull på brusflaskene med noe skarpt og drev å klemte på potetgullposene. Jeg ba han slutte med det. Han brydde seg ikke og svarte meg frekt. Så kom det ei dame og sa til han om han kom snart. Da spurte jeg dama om det var sønnen hennes og hun sa ja. Jeg forklarte hva han gjorde og hun ble sur på meg. Ba meg slutte å stikke nesa opp i andres saker. Jeg sa da at det er faktisk folk som skal kjøpe de varene og som sikkert ikke vil ha det ødelagt. Da sa hun til meg "du skal ikke ha potetgull på hverdager da. De er sikkert byttet ut til lørdag". Med en slik holdning, som jeg også har sett blant andre, så er det vel ikke rart at ungene oppfører seg som idioter? Hvordan i all verden kan foreldre bare stå å se på at barna gjør hærverk, plager andre og sånt? Sa i fra til butikken da så vet ikke hva som skjedde videre, men håper de ble snakket til. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 De kan ikke straffes for det barna gjør, men de kan bli erstatningsansvarlige. Noe jeg håper de gjør i dette tilfellet. 6
smilo Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Det skulle vært min unge... Da hadde han nok værsågod å erstatte det han hadde ødelagt! Jeg synes det var supert gjort av deg å både ta det opp med mor og med butikken... 7
Gjesten Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Bra du sa fra til butikken, så får de i alle fall byttet ut varene. Kanskje de legger merke til gutten og, og følger litt ekstra med når han er på besøk. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Ja,ja, folk får de ungene de fortjener.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Hvordan i all verden kan foreldre bare stå å se på at barna gjør hærverk, plager andre og sånt? Sa i fra til butikken da så vet ikke hva som skjedde videre, men håper de ble snakket til. I dette tilfellet ble moren medskyldig i det hun ikke hindret barnet i å gjøre hærverk. Dette burde politianmeldes, og moren skulle vært tiltalt og fengslet for medvirkning til hærverk. I Norge ville hun riktignok kun fått beskjeden straffeutmåling, hadde det vært i USA hadde hun vel risikert flere års fengselsstraff. Barnet var for ungt til å straffes, men et skikkelig politiavhør kunne muligens være med på å skremme poden fra å gjøre slikt i fremtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 I dette tilfellet ble moren medskyldig i det hun ikke hindret barnet i å gjøre hærverk. Dette burde politianmeldes, og moren skulle vært tiltalt og fengslet for medvirkning til hærverk. I Norge ville hun riktignok kun fått beskjeden straffeutmåling, hadde det vært i USA hadde hun vel risikert flere års fengselsstraff. Barnet var for ungt til å straffes, men et skikkelig politiavhør kunne muligens være med på å skremme poden fra å gjøre slikt i fremtiden. Moren kom jo først etter at skaden var skjedd. Dette er ikke i nærheten av å bli dekket av medvirkningsbegrepet, med mindre du mener moren har tilskyndet gutten til å handle som han gjorde eller på annen måte styrket hans forsett.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 http://www.ung.no/aldersgrenser/858_Når_kan_du_gjøre_hva.html 15 år •Du er over den kriminelle lavalder og kan bli straffet med fengsel eller pengebot hvis du bryter loven. •Du kan settes i varetekt, men dine verger skal varsles og har bestemte rettigheter
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 http://www.ung.no/aldersgrenser/858_Når_kan_du_gjøre_hva.html 15 år •Du er over den kriminelle lavalder og kan bli straffet med fengsel eller pengebot hvis du bryter loven. •Du kan settes i varetekt, men dine verger skal varsles og har bestemte rettigheter Javel...
Sweet77 Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Vil ikke si jeg støtter det, men begynner snart å lure på om det er det som skal til. Med en slik holdning, som jeg også har sett blant andre, så er det vel ikke rart at ungene oppfører seg som idioter? Hvordan i all verden kan foreldre bare stå å se på at barna gjør hærverk, plager andre og sånt? Uansett så ville straffene sannsynligvis hjelpe bare på de foreldrene som er samvittighetsfulle fra før, mens de som virkelig trenger å skifte holdning ikke ville bry seg. Som damen i åpningsinnlegget ser ut til å være et eksempel på. Mange får unger uten å være skikket til å spre genene sine i det hele tatt, men det finnes jo ingen straff for det...
Fru Filifjonka Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Foreldrene er jo økonomisk ansvarlig når barn gjør hærverk? Så i det tilfellet burde moren ha betalt for de varene som sønnen ødela. 2
Sweet77 Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Moren kom jo først etter at skaden var skjedd. Dette er ikke i nærheten av å bli dekket av medvirkningsbegrepet, med mindre du mener moren har tilskyndet gutten til å handle som han gjorde eller på annen måte styrket hans forsett. Sannsynligvis ikke første gang ungen gjorde noe slikt, så det burde jo ikke komme som noen bombe på henne. Å la det passere og i det minste passe på inne i butikken er sterke signaler til ungen om at "det er greit". Vil mene at det bidrar til å styrke hans forsett, men om det holder i retten aner jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå