AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Hei! Jeg begynte på høgskole i august, for en uke siden bestemte jeg meg for å avbryte studiet mitt. Dette var fordi jeg ikke trivdest og fannt ut at dette studiet var ikke noe for meg..Har kontaktet lånekassen og avsluttet lånet mitt nå. Fikk nå et brev fra lånekassen, der det blant annent stod at jeg er reknet som "faglig forsinket". Lurer på hva det vil si? Jeg har også tenkt å gå sonans etter jul, der jeg kan forbedre karakterene mine fra vidergående.Denne skolen koster endel, så jeg må søke om lån og stipend igjen. Har jeg fortsatt rett til stipend og lån, selv om jeg akkurat har avbrudd utdanningen min ? Og dersom jeg har fortsatt rett til stipend og lån, kan jeg søke om betalingsutsettelse på det låne jeg har nå? Håper på svar, trenger hjelp!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Alt dette står på Lånekassens sider.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Prøvde å lete på lånekassen, men fant ikke noen konkrete svar..
Pialill Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Det vil si at du har fått støtte for noe du ikke har fullført. Du kan ligge såpass langt bak som 60 studiepoeng (altså ha fått støtte inntil 90 000) og fremdeles få lån., men med en gang du kommer over får du problemer. Er det sånn at du nå neste studie du begynner på henger etter, kan du risikere å ikke kunne kvalifisere til lånn og stipend inntil du har tatt igjen noen av studiepoengene. Håper det hjalp litt! Du er jo fremdeles på første semester, så regner med at det er 30 studiepoeng du nå har fått støtte for (minus det du ville fått utbetalt i desember). Så om du fortsetter på et annet studie har du maks 30 studiepoeng å gå på før de nekter deg lån.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Takk for svar Har ikke helt satt meg inn i alle reglene og forskriftene til lånekassen akkurat...Men, nå når jeg skal forbedre karakterene mine ved å gå sonans, tar jeg igjen noen av de studiepoengene jeg har mistet da?
Gjest Iah Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Nei. Du produserer ikke studiepoeng ved å ta fag på VGS-nivå. 1
Pialill Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Jeg er usikker på hvordan det fungerer med videregående utdanning. Men er rimelig sikker på at du er nødt å ta poeng på høyere utdanning for å hente deg inn igjen. Og for å kunne ta igjen poeng må du enten gå et halvt år uten støtte fra lånekassen eller ta flere studiepoeng enn det som kreves av deg på et studie. Du kan for eksempel melde deg opp i ett ekstra fag hvert semester og ta igjen poeng på den måten. men det absolutt letteste ville vært om du tror du klarer noen av eksamnene i år. i det minste prøve å ta dem. uansett om du bare klarer en E ville det hjulpet veldig med tanke på at litt av lånet blir omgjort til stipend og du slipper å ha alt for magne studiepoeng å ta igjen
a_dive Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Ok, beklager for mye mas..Så det at jeg har avsluttet studiet mitt nå vil ikke ha noen konsenkvenser for videre utdanning og søking av lån og stipend ? Har lyst å søke på sosionom studie til høsten 2012
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Ok, beklager for mye mas..Så det at jeg har avsluttet studiet mitt nå vil ikke ha noen konsenkvenser for videre utdanning og søking av lån og stipend ? Har lyst å søke på sosionom studie til høsten 2012 Slik situasjonen er akkurat nå har det ikke noe å si, nei. Det har noe å si hvis du blir hengende enda mer etter.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Jo, det vil ha konsekvenser i den forstand at hvis du blir forsinket i studiet så har du mindre å gå på enn dem som ikke har kastet bort ett semester med støtte. Synes ikke ting er så vanskelig forklart her: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Forsinkelse_avbrudd_endringer/
a_dive Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Ok, den siden har jeg ikke lest på ser jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå