Gå til innhold

Billig julekalender til foreldre

Gjest Amalie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei 14 år gammel jente som ønsker å ordne en liten adventskalender for foreldrene mine i år. Ikke så store greier, men bare en liten ting hver dag for å vise at jeg er gled i dem..

Jeg har tenkt noen ting til enkelte dager;

-En liten sjokolade på søndag(til morgenkaffen!)

-Håndskrevne lapper med dikt e.l.

- Te/såper/lignende

Er det noen voksne som kan ha tips til ting jeg kan skaffe? Har ikke veldig mye penger,får 250 kr. den første desember, og før det kanskje et par hundre på fotballdømming, men vil i hovedsak spare til gaver til foreldre og venner..

Blir veldig glad for tips! :))

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du vært min 14-åring hadde jeg skrevet ønskeliste om rydding/støvsuging i gangen, vaffelsteking, snømåking e.l., støvtørking, støvsuging, vaske kjøleskapet og andre slike ting på en og annen lapp i tillegg til det du foreslår - dette kan du gjøre uten å legge ut penger og foreldrene dine synes sikkert at det er supert!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært min 14-åring hadde jeg skrevet ønskeliste om rydding/støvsuging i gangen, vaffelsteking, snømåking e.l., støvtørking, støvsuging, vaske kjøleskapet og andre slike ting på en og annen lapp i tillegg til det du foreslår - dette kan du gjøre uten å legge ut penger og foreldrene dine synes sikkert at det er supert!

Tusen takk! Det hadde jeg faktisk ikke tenkt lpå i år! Gjorde det som oppgave fra skolen før, men det er jo egentlig veldig smart! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror foreldrene dine vil sette enda mer pris på at du gjør hyggelige ting for dem (som f.eks. dikt o.l.), enn at de får ting. De vil nok helst at du skal bruke pengene på deg selv, og de setter nok mest pris på at du bruker tid på og prioriterer dem, og også avlaster dem litt med dagligdagse ting, så de ikke stresser mye før jul.

Andre "opplevelser" kan være:

- Du står opp tidlig og ordner god frokost (helst med hjemmebakte rundstykker)

- Du lager middag (som er klar til foreldrene dine kommer hjem fra jobb)

- Filmkveld med mor/far/begge + du baker/lager noe godt til filmen

- Vasking av bad/kjøkken/stue/gang, støvtørking, vinduspussing, pussing av sølvtøy, stryking av duker

- "klippekort" der du går ut med søpla f.eks. fem ganger.

- Kaffe og frokost på senga blir de nok også glade for.

Du kan f.eks. skrive: "Ikke tenk på middagen i dag, den lager jeg klar til kl. 16.20." "I morgen skal dere våkne til duften av nybakte rundstykker. Møt opp til frokost kl. 10.00".

:)

Edit: Brukte visst litt tid på å skrive dette, og absinthia kom meg i forkjøpet... :sjenert:

Endret av Grønt blad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror foreldrene dine vil sette enda mer pris på at du gjør hyggelige ting for dem (som f.eks. dikt o.l.), enn at de får ting. De vil nok helst at du skal bruke pengene på deg selv, og de setter nok mest pris på at du bruker tid på og prioriterer dem, og også avlaster dem litt med dagligdagse ting, så de ikke stresser mye før jul.

Andre "opplevelser" kan være:

- Du står opp tidlig og ordner god frokost (helst med hjemmebakte rundstykker)

- Du lager middag (som er klar til foreldrene dine kommer hjem fra jobb)

- Filmkveld med mor/far/begge + du baker/lager noe godt til filmen

- Vasking av bad/kjøkken/stue/gang, støvtørking, vinduspussing, pussing av sølvtøy, stryking av duker

- "klippekort" der du går ut med søpla f.eks. fem ganger.

- Kaffe og frokost på senga blir de nok også glade for.

Du kan f.eks. skrive: "Ikke tenk på middagen i dag, den lager jeg klar til kl. 16.20." "I morgen skal dere våkne til duften av nybakte rundstykker. Møt opp til frokost kl. 10.00".

:)

Edit: Brukte visst litt tid på å skrive dette, og absinthia kom meg i forkjøpet... :sjenert:

Tusen takk! Supre ideer!(lagde meg nettopp bruker, derfor nytt navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du er! :hjertesmil:

Du kan jo få noen til å ta et fint bilde av deg, som du putter inni en magnetramme til kjøleskapet.

Lag noen fine pakkelapper de kan bruke til julegaver.

Lag kakao en kveld.

Gi dem massasje,- her i huset synes vi det er kjempekjekt å bli tråkka på ryggen og leggene av ungene, og de synes det er morsomt selv også.

Pynt appelsiner med nellikspiker.

Vask og rydd i kjøleskapet.

Lag et album eller bok med fine bilder av dere sammen, og ordtak som illustrerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så snill du er! :hjertesmil:

Du kan jo få noen til å ta et fint bilde av deg, som du putter inni en magnetramme til kjøleskapet.

Lag noen fine pakkelapper de kan bruke til julegaver.

Lag kakao en kveld.

Gi dem massasje,- her i huset synes vi det er kjempekjekt å bli tråkka på ryggen og leggene av ungene, og de synes det er morsomt selv også.

Pynt appelsiner med nellikspiker.

Vask og rydd i kjøleskapet.

Lag et album eller bok med fine bilder av dere sammen, og ordtak som illustrerer.

Tusen takk! Kjempegode tips, skriver opp alt! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til tenåringer så hadde jeg blitt utrolig glad for en egen adventskalender. Ikke kjøp all verdens ting, men bidra heller med noe du kan gjøre. Jeg hadde blitt veldig glad for at noen lagde middag, vasket bad, støvsugde, inviterte til kakebaking (mamma kjøper selvfølgelig ingredienser), julekort og til- og fra-lapper, en gåtur (godt å gjøre noe i sammen med tenåringen og hvor praten da flyter lett), måke årets første snø osv. Jeg tipper at noe du gjør i hjemmet eller som dere kan gjøre sammen er gull verdt. Du kjenner jo mammaen din og vet hva som kan bety noe ekstra.

Skal du kjøpe noe så er en liten sjokoladebit en vinner. Andre ting er ansiktsmasker (billig på HM), et stearinlys mm. Dette kan være mandagsgaver og så lager du frokost på søndager. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde julekalender til mine foreldre for noen år siden, med lapper hvor det enten sto grunner til at jeg var glad i dem eller gode barndomsminner jeg hadde med dem. Det falt i veldig god jord :)

Men så er jeg 23 år og bor for meg selv da, kanskje det blir annerledes når du er 14 og bor hjemme. Da kan du jo også gjøre hyggelige gester for dem som andre har foreslått :)

Så flott av deg å ville gjøre noe koselig for foreldrene dine i adventstiden! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var 14-åringen sin det :rodmer: Så utrolig hyggelig å se at du vil gjøre noe slikt for foreldrene dine, de kommer nok til å bli kjempeglade uansett hva kalenderen inneholder :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DET var 14-åringen sin det :rodmer: Så utrolig hyggelig å se at du vil gjøre noe slikt for foreldrene dine, de kommer nok til å bli kjempeglade uansett hva kalenderen inneholder :)

:) Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...