Gå til innhold

Mat til barna

Spiser barnet ditt alltid ved spise/kjøkkenbordet?  

10 stemmer

1. 1. Spiser barnet ditt alltid ved spise/kjøkkenbordet?

• Ja alltid!
      3
    • flesteparten av måltidene (Mer enn 80%)
      5
    • desverre sjeldent
      1
    • aldri, de går med maten i hendene og går der de vil
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Syns så mange skriver om matflekker på vegger, sofa og generellt overalt.

Er det virkelig så vanlig at barne få gå rundt med mat i hendene?

Nå er vesla mi bare 4 mnd enda, men jeg tenker nå virkelig at hun alltid skal sitte med bordet når hun spiser!

Endret av Ruccola
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Han sitter som regel med bordet når han spiser, men noen ganger får han noe i hånda om han sitter med TV-en. Da sitter han jo på fanget vårt da så det begrenser seg litt hvor mye han får grist. Men vi har noen flekker i sofaen - mest andre ting enn mat da :tunge1:

Skrevet

Alle måltider foregår ved matbordet. Likevel blir det noen flekker. Eks: ungen er ferdig å spise, og jeg løfter ham ut av stolen, bare for å oppdage at jeg har glemt å tørke ansikt og hender. Snur meg for å hente kluten, og dermed er ettåringen i full fart rett mot vinduet, og banker på ruta med kaviar og majones på hendene...

Eller: ettåringen øver på å spise selv, og får holde grøtskeia selv. Det er veldig morsomt å VIFTE med skeia, full av grøt på. Dermed har du grøt på lampeskjermene, og når svigermor er på besøk, oppdager hun stivnet grøt på gardinstanga...

Eller: treåringen oppdager at du for en gangs skyld har glemt å sette på barnesikringen på kjøkkenskapet, og setter i gang å spise rosiner, kjeks og svisker, i stillhet (vel vitende om at hvis han blir oppdaget, er det slutt på godteriet). Før du oppdager hva han holder på med, har han smurt svisker på dørkarmene og kjøkkenskapene, og puttet en kjeks i lommen som han senere knuser og putter ned mellom sofaputene...

Eller: du har gjester og serverer kaffe og litt sjokolade eller kake i stua. Treåringen vil også ha, naturligvis, og slever sjokoladesikkel i sofaen. Han vil jo sitte sammen med alle de andre, selvsagt.

Men man unngår det meste av griseri ved å alltid spise ved matbordet, ja.

• Liker 2
Skrevet

Dei et dei aller fleste måltida ved kjøkkenbordet, men eg skal seie det blir gris likevel. Heile bordet, stolane, golvet, veggane... For ikkje å snakke om tøyet til ungane.

Innimellom får dei lov til å eta brødskiver medan dei ser barne-TV, då lagar eg doble skiver med "ikkje-grisete" pålegg. Eg sit jo i sofaen og et innimellom eg og (det reknar eg med dei fleste vaksne gjer), så kvifor skal ikkje ungane få lov, som kos?

Skrevet

He he - teori og praksis er to forskjellige ting. Mine 2 åringer (tvillinger) er fryktelig travle og aktive, og glemmer seg stadig ved matbordet, fyker opp og ned fra stolene, over og under bordet. Snur man ryggen til et lite sekund, så er det gjort! Går man på do f eks, da kan alt skje!!

Skrevet (endret)

Min 5- åring får spise kveldsmat foran tv mens jeg steller og legger småsøsknene, men kun hvis jeg skal legge alle tre alene. Er mannen hjemme så spiser alle tre rundt bordet og så legges de samtidig. Ellers er det mye flekker her også, det er fordi barna spiser mye frukt i sofaen... Pluss som andre sier, flekker på hender, selv om jeg prøver å være nøye med å tørke dem. Tror det er vanskelig å kombinere småbarn med et flekkfritt hjem.

Når det er sagt, for meg er det viktig å spise måltid sammen, ved spisebordet. Middag og frokost foregår alltid ved bordet, sammen som familie.

Endret av Caramba
Skrevet (endret)

Ps! Jeg har sofaer med vaskbare putetrekk, så hver tredje måned vasker jeg hele greia. Vi har vurdert å kjøpe litt fjongere sofa til stuen, men siden det meste av sofatrekk krever rens så venter vi et par år til..... Ingen vits med lekker, beige modulsofa akkurat nå, slik jeg egentlig ønsker meg...

Endret av Caramba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...