AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Hei. Det har nå gått opp for meg at jeg har svidd av over 500 000 på en utdannelse jeg ikke ANER hva jeg skal bruke til.. Humanistisk selvsagt. Så, i en alder av snart 30 sitter jeg med en bacholer i Afrika/Asia-studier med spesialisering i språk (arabisk). Videre har jeg fullført alle fag på masternivå, med unntak av selve masteroppgaven. Oppgaven er lagt på hylla, jeg jobber nå med renhokd for et vikarbyråd. Da nedbetalingsplanen fra lånekassen nå kom i posten kunne jeg nesten sette meg ned å gråte.. Jeg har en utdannelse jeg ikke ANER hva jeg kan bruke til, dårlig lønn og stort lån. Noen med oppmuntrende ord, tips, erfaring for hva man kan gjøre med slike studier osv? Jeg vet at det ikke er mye aktivitet på dette underfora, likevell forsøker jeg meg på å spørre om hjelp.. Mu:(
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Har du prøvd å finne jobber som kan være relevant for utdannelsen din? Hva med lærer? Tolk?
Gjest finurlig Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Uff da, dette var kjedelig å lese.. Det må være utrolig deprimerende å være i en slik situasjon. MEN: Her er vi mange forskjellige mennesker, og vi har masse forskjellige svar til hva du kan bruke din kompetanse til, hvos du har en sjelden og verdifull kompetanse. For det første: Oljeleting i midtøsten er veldig aktuellt. Jeg ville tatt en tlf til NOV eller Statoil og spurt hva de kunne brukt din kompetanse til. Utenrikskorrenspondent? De trengs i alle land, spesiellt i arabiske land med mye uro og demokratiutvikling. Til og med NAV har bruk for rådgivere med din faglige og språklige kompetanse. Er du i tvil eller vil ha klarere svar enn hva du kan få av en student på 21 år, ta kontakt med det nærmeste karriereveiledningskontoret. I tillegg vil jeg anbefale deg å melde deg inn i Samfunnsviterne, de hjelper oss humanister med å selge oss selv inn i arbeidslivet, og kan hjelpe deg med store og små spørsmål innenfor dette. Masse lykke til, og håper dette svaret var til hjelp og trøst 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Norske skoler har et akutt behov for språkkompetanse, og arabisk er et aktuelt språk. Jeg hadde tatt noen telefoner til diverse skoler. Du tjener mer på det enn en vaskejobb, så det hjelper eventuelt på økonomien mens du ser på andre muligheter. 2
Luppa Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Husk at mange ender opp i jobber som ikke har noen direkte link til utdannelsen deres, bare det å ha en master er en fordel i seg selv! Så jeg ville ihvertfall gjennomført og skrevet masteroppgaven når du har kommet så langt! 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Tusen takk for oppmuntrende ord, tips og råd! Nå ble jeg så glad Ang. tolk osv. er det litt komplisert. Når man studerer arabisk så blir utfallet et annet en ved fek. spansk ol. Man lærer skriftspråket, gramatikk, uttale osv. Oppgavene skrives på engelsk eller norsk. Men, å faktisk lære seg å kommunisere på språket er noe som forventes å gjøre på egenhånd. Det er lite muntlig trening, og ordforråd er derretter. Etter 5 år hadde jeg aldri klart å holde en samtale på et annet nivå en høflighetsfraser. Æsj, det er dette som er så dumt. Det er et emne som er så fryktelig lite spesifikt, og det vanskelig å vise til kunnskap. Når jeg leser stillingsannonser på finn kan jeg ikke se at jeg er kvalifisert til noe mer en jeg hadde vært foruten studiet. At jeg ikke tenkte på det karrieremessige aspektet ved utdannelse når jeg var 18 river jeg meg i håret av! Jeg har forøvrig også 'fordypet' meg i islam. Men... Folk med religionsfag - hvilke muligheter har de da? TS
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Slapp av, du er ikke den eneste! Jeg har også svidd av flere hundre tusen kr på utdannelse. Det innvolverer privatskoler og utenlandsstudier og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har enda ikke funnet jobb siden jeg avsluttet studiet er frustrert og lei og lånet er skyhøyt! Men vi er nok ikke alene om det! Du er enda ung og det høres ut som om du har masse kompetanse. Du finner deg helt sikkert en bra jobb. Ta tiden til hjelp, finn en rådgiver du kan snakke med og ikke vær redd for å søke på jobber som ikke er 100% ditt felt. Mange store selskaper har behov for kompetanse og erfaring fra flere forskjellige felt. Jeg ville også vurdert å gjennomføre masteroppgaven. Det ordner seg nok. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 * Altså, 5 år på studiet generellt. Bare 2 år med selve språket.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Slapp av, du er ikke den eneste! Jeg har også svidd av flere hundre tusen kr på utdannelse. Det innvolverer privatskoler og utenlandsstudier og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har enda ikke funnet jobb siden jeg avsluttet studiet er frustrert og lei og lånet er skyhøyt! Men vi er nok ikke alene om det! Du er enda ung og det høres ut som om du har masse kompetanse. Du finner deg helt sikkert en bra jobb. Ta tiden til hjelp, finn en rådgiver du kan snakke med og ikke vær redd for å søke på jobber som ikke er 100% ditt felt. Mange store selskaper har behov for kompetanse og erfaring fra flere forskjellige felt. Jeg ville også vurdert å gjennomføre masteroppgaven. Det ordner seg nok. Det er litt godt å vite at man ikke er den eneste. Innimellom føler jeg meg så fryktelig dum og naiv. Hvorfor begynnte jeg ikke på BI liksom.. I følge nedbatalingsplanen er jeg fri i 2031.. Med en lønn på 140kr/t blir det noen laange år, og er ikke annet en deprimerende.. Håper du har rett med at det ordner seg, og det samme til deg! TS
Gjest Spinell Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Jeg tenkte, som noen over, på journalistikk. Man trenger ikke nødvendigvis være utenrikskorrepondent, men mange aviser har virkelig behov for folk som kan litt mer om verden enn navnet på 5-6 engelske fotballag. Humanitære organisasjoner/bistandsorganisasjoner kan også ha nytte av din kunnskap. Som det også er nevnt over; man finner utallige personer som jobber innen andre områder enn det de spisset seg inn mot under utdannelsen. Ulike offentlige etater, både på statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå kan ha saksbehandlerstillinger som kan passe. Det aller beste hadde sikkert vært om du hadde fullført masteroppgaven din mens du er i jobb, slik at du både har en grad å vise til pluss arbeidserfaring. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Jeg tenkte, som noen over, på journalistikk. Man trenger ikke nødvendigvis være utenrikskorrepondent, men mange aviser har virkelig behov for folk som kan litt mer om verden enn navnet på 5-6 engelske fotballag. Humanitære organisasjoner/bistandsorganisasjoner kan også ha nytte av din kunnskap. Som det også er nevnt over; man finner utallige personer som jobber innen andre områder enn det de spisset seg inn mot under utdannelsen. Ulike offentlige etater, både på statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå kan ha saksbehandlerstillinger som kan passe. Det aller beste hadde sikkert vært om du hadde fullført masteroppgaven din mens du er i jobb, slik at du både har en grad å vise til pluss arbeidserfaring. Takk for råd og innspill Spinell! Ja, du har nok rett. Mulig det er jeg som er spesiell, men jeg syntes bare det er så vanskelig å få oversikt over hva det evt. kan være aktuellt å prøve seg som.. Jeg ER ingenting konkret. Hadde jeg vært utdannet innenfor HR eller regnskap feks. så hadde jeg bare kunne tastet inn dette i søkerfeltet på finn også hadde det dukket opp en rekke aktuelle utlyste stillinger.. Nå har jeg bladd meg igjennom finn med alle mulige 'abstakte' søkeord i 2 dager snart.. Merker piffen går mer og mer ut av meg. Det virker jo nesten slik at man nå må ha papirer på utdannelse hvis man i det hele tatt skal kunne jobbe i en resepsjon.. Jeg blir helt matt. TS
Gjest finurlig Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Vet du, det nytter ikke å lete på finn eller nav etter jobb. Over 60% av ledige stillinger blir ikke utlyst en gang. Finn en del selskap som høres aktuelle ut, ring de og spør om de kan bruke noen med din kompetanse. Husk navnet til den du snakker med, og før det opp på søknaden, da har du et ben innenfor. Spør de du gikk i klasse med, hvor de jobber og hvordan de trives. Du har en spennende kompetanse, du får garantert bruk for den! 1
Gjest Spinell Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 (endret) Jeg synes alle jobbdatabaser er lagt opp til folk med en eller annen "yrkesskole". Det er lett å søke seg fram til stillinger som sykepleier og rørlegger, men ikke så enkelt for den som har en litt mer mangefasettert bakgrunn. Man må rett og slett bare følge med og finne ut av hvilke firmaer og organisasjoner som kan være aktuelle. Følger man med på "nye stillinger" hver eneste dag over tid, får man en viss oversikt Edit: Som finurlig sier: bortsett fra offentlige stillinger blir en stor andel jobber aldri utlyst. Jeg tror likevel det å følge med i NAV og finns databaser kan bidra til å gi en viss oversikt over de ulike typer jobber og firmaer/organisasjoner som finnes. Dette kan man igjen bruke til å lete etter liknende virksomheter. Det er også viktig å tenke nettverk. Det er viktig å kjenne noen som kjenner noen. Tenk etter om de du kjenner kan ha noen kontakter. Endret 22. november 2011 av Spinell
Månestråle** Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 (endret) Hvis jeg var deg ville jeg fullført masteroppgaven, uansett hvor tungt og vanskelig det virker. Dersom du har fullført mastergrad er det faktisk lettere å få jobb og du får den lønnen du fortjener. Hva med saksbehandlerstillinger hos Utlendingsdirektoratet? De har bruk for folk med kompetanse i språk, kultur og samfunn fra Midt-østen og Afrika. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en telefon dit og spurt hva slags kompetanse de har bruk for. Jeg ser også for meg at du kan jobbe på mottak, hva syns du om det? Endret 22. november 2011 av Månestråle** 2
attegløyma Skrevet 22. november 2011 #15 Skrevet 22. november 2011 Eg har og ein master i måke temmeleg abstrakt, men eg er ferdig med mesteren då... Fekk svært interessante jobbtilbud då eg flytta frå Oslo til mindre sentrale strok. Grunnlønn på 420 000 i året, ein god del overtid om eg vil, og ganske mange frynsegoder, som den iPaden eg sit og skriv på no til dømes samt sjølvsagt lågare bustadprisar. Var eg deg hadde eg gjort ferdig masteren, tatt PPU ved sia av å jobbe som lærar på vgs til dømes, evt søkt meg ut i utkanten og fått meg jobb på eit asylmottak, eller i kommunen, NAV etc. Du må ta eit tak i situasjonen sjølv. Ein god del jobbar vil ha folk som har studert, pga uttrykksevne til dømes, ikkje berre pga kva dei har studert. Men etter mi erfaring er det vanskelegare i byane. Så få administrativ erfaring, og reis så evt til byen att. Lukke til:)
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #16 Skrevet 22. november 2011 Eg har og ein master i måke temmeleg abstrakt, men eg er ferdig med mesteren då... Fekk svært interessante jobbtilbud då eg flytta frå Oslo til mindre sentrale strok. Grunnlønn på 420 000 i året, ein god del overtid om eg vil, og ganske mange frynsegoder, som den iPaden eg sit og skriv på no til dømes samt sjølvsagt lågare bustadprisar. Var eg deg hadde eg gjort ferdig masteren, tatt PPU ved sia av å jobbe som lærar på vgs til dømes, evt søkt meg ut i utkanten og fått meg jobb på eit asylmottak, eller i kommunen, NAV etc. Du må ta eit tak i situasjonen sjølv. Ein god del jobbar vil ha folk som har studert, pga uttrykksevne til dømes, ikkje berre pga kva dei har studert. Men etter mi erfaring er det vanskelegare i byane. Så få administrativ erfaring, og reis så evt til byen att. Lukke til:) Skjønner ikke hva du har master i, jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #17 Skrevet 22. november 2011 Jeg har migrene så jeg orker ikke å lese igjennom alt her nå, men ts: Kan du arabisk? Da har du muligheten til å dra i land SUPRE jobber, feks for politiet/frontex. De trenger masse tolker som både kan arabisk og islam/islamske skikker. Store selskaper som skal forhandle med arabiske land jakter også stort etter folk som kan arabisk. "arabisk er det nye kinesiske"
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #18 Skrevet 22. november 2011 Dette må da vel være god utdannelse i forhold til politidirektorat osv. De trenger folk som har peil på andre kulturer osv.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #19 Skrevet 22. november 2011 Skjønner ikke hva du har master i, jeg. Hun har master i noe temmelig abstrakt, kjære deg. 6
Gjest Anuket Skrevet 22. november 2011 #20 Skrevet 22. november 2011 Jeg fikk ikke det helt med meg, har du en mastergrad og mangler bare oppgaven? Hvis det er så kan du skrive en mastergrad som er spesifisert eksempelvis mot et emne som har med Midtøsten å gjøre, hvor du kan bruke dine tidligere fag og kunnskaper? Eksempelvis NAV har brukt for mennesker som forstår seg på disse kulturene, samme med andre lignende departementer. Ulike internasjonale selskaper trenger også konsulenter osv. Ikke gi opp! Jeg skal på master i historie neste år - jeg blir heller ingenting utenom historiker, men jeg prøver allerede nå å finne ut hvordan min kunnskap kan brukes. Det gjelder å tenke litt utenfor graden man har fått - men heller på hvordan du kan anvende eks fagene dine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå