AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Hei! Jeg er vegetarianer, og har blitt anbefalt å starte på valleprotein (egentlig fordi jeg ikke tåler melk så godt og derfor holder meg unna melkeprodukter - men valleprotein er jo laget av melk??). Jeg trenger bare å vite litt om valleprotein, fordi jeg ser på nettet at det er mye brukt til bodybuilding og sånt! Så jeg forstår ikke helt hvordan det vil påvirke kroppen, fordøyelsen og matlysten min. Jeg trener ikke spesielt mye og spesielt hardt, jeg mosjonerer vel mer.. Jeg har ikke interesse av å gå noe særlig ned i vekt, men i alle fall ikke opp!! Hvor mye valleprotein bør jeg evt. ta hver dag? Og bør jeg være bekymret for at det kan finnes rester av anabole steroider og andre hormoner (leste at det kan finnes rester av det i mange pulvere hvis det blir produsert på samme sted og instrumentene ikke vaskes mellom) i det? Har kjøpt en stor boks økologisk valleprotein på helsekosten, så er ikke sånn at det er kjøpt på en shabby treningsnettside eller noe... Takk for svar fra dere kloke kg-ere
Supraspinatus Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Valle eller myse, som er mer vanlig å kalle det er et biprodukt av osteproduksjon. Når en yster melken får man ostemassen og mysen. På engelsk heter det "Whey". Myse kan inneholde spor av laktose, så dersom du ikke tåler laktose bør du være forsktig og kanskje prøve deg frem. Myse er velegnet til trening siden det tas fort opp og inneholder mye såkalte BCAA eller "branched chain amino acids". Hvorvidt du trenger det kommer vel an på hvor mye protein du får i deg. Myse inneholder alle de essensielle aminosyrene og er et komplett protein. Vegetarianere må være påpasselige med å tilpasse inntaket av ulike vegetariske proteiner slik at de til sammen får dekket behovet for essensielle aminosyrer. Det er ikke alle vegetariske proteinkilder som har alle. Du kan være rimelig sikker på at alt proteinpulver solgt i norske legitime forretninger er fri for anabole steroider. Det er ingen som tjener penger ved å lure forbrukerne til å gjøre noe ulovlig. Da ville i så fall hele foretaket fått et dårlig rykte og mest sannsynlig blitt straffet. Som vegetarianer bør du sette deg inn i kosthold generelt og hvorfor og hvor mye av de forskjellige makro, og mikronæringstoffene vi trenger. Dette er kunnskap som er svært viktig for å unngå ev underernæring eller ulike mangler. Veldig mange vegetarianere er slanke. Jeg tror ikke det er fordi de er nødvendigvis så mye sunnere, de bare spiser mindre.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Hei, Ts her. Takk for svar! Jeg kan relativt mye om kosthold, og syns jeg er flink til å få i meg det meste av det jeg trenger, bare ikke melkeprodukter. Kunne også vært flinkere til bønner og linser!! Vet du hvor mye jeg burde ta av valleproteinet? det står ikke noe dose på...
Supraspinatus Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Hei, Ts her. Takk for svar! Jeg kan relativt mye om kosthold, og syns jeg er flink til å få i meg det meste av det jeg trenger, bare ikke melkeprodukter. Kunne også vært flinkere til bønner og linser!! Vet du hvor mye jeg burde ta av valleproteinet? det står ikke noe dose på... Hvordan har du tenkt å spise det da? Myseproteiner smaker ikke godt i nøytral smak for seg selv. Jeg har smakstilsatt pulver som jeg blander med karbohydrater og lager en treningshake av. Du kan også lage deg en smoothie og putte litt proteinpulver i den. Hvor mye kommer jo an på hvor mye du vil ha. Det finnes ikke noen bestemt dose. Du må heller se på totalt inntak av proteiner gjennom døgnet. Hvor mye tilskudd trenger du? Og du gjør det lettere for andre å hjelpe deg om du kaller det myseproteiner. Jeg brukte litt tid på å finne ut hva "valle" var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå