AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Jeg har studerer på høgskole og er inne i mitt siste år. Dvs mange eksamener og obligatoriske innleveringer. Jeg jobber i en dagligvarebutikk i helgene og noen kvelder i uka. Den siste tiden har det vært litt for mye for meg med både studier og jobb. Spørsmålet er vel egentlig om det er mulig å få sykemelding hos legen pga stress i denne tiden?
Gjest Spinell Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Er du eller er du ikke arbeidsfør, da? At du har valgt å ta en fast jobb ved siden av studiene er jo ingen andre enn ditt eget valg. Blir du stresset av dette må du nesten velge om du vil jobbe eller studere. Sykemelding er ingen "permisjonsordning", og de første 16 sykedagene dine er arbeidsgiver pliktig til å betale sykelønn. Dersom du ikke er syk, men rett og slett ønsker fri for å ha bedre tid til studiene må du ta ferie eller søke permisjon fra jobben. 3
Norbertine Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Du har vel faktisk ikke lov til å studere eller ta eksamen mens du er sykmeldt, så det skal ikke gå an. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Kan du ikke heller be om fri? TS her Takk for svar! Jeg har allerede spurt sjefen min men han er litt kjip fordi jeg får fri hele jan og feb pga praksis den tiden.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 TS her Okei skjønner. Takker for svar fra dere alle!
Honesty Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Legen vil neppe gi deg sykemelding på et slikt grunnlag, dersom h*n er seriøs. De fleste takler det helt greit å ha litt ekstra press på seg i en kort periode, og det lærer deg uansett noe som er gull verdt for ettertiden, nemlig hvordan man disponerer tiden sin når man har litt mindre av den enn man helst skulle sett at man hadde.
Ildra Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Jeg ville først forsøkt å bytte vakter med noen andre. Å sykmelde seg er litt umoralsk, du KAN sikkert, men lovlig er det ikke. Og hadde jeg vært sjefen din, og sagt nei til fri - og du hadde blitt syk de dagene du hadde bedt om fri.. Så hadde det nok påvirket godviljen min i fremtiden.
JohnS Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Ja og nei. Det er mulig å få sykemelding på grunn av stress, men det virker som du kanskje blander stress og «mye å gjøre» og ikke egentlig lider av en form for stress. Det er to forskjellige ting og man kan ikke nødvendigvis stille en stressdiagnose bare fordi du har mye å gjøre i en periode og blir sliten. I tillegg kan arbeidsgiver bestride både egenmeldinger og sykemeldinger dersom de mistenker misbruk (som bruk av egenmelding eller sykemelding for å få fri i en hektisk eksamensperiode er).
Gjest Spinell Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Du har vel faktisk ikke lov til å studere eller ta eksamen mens du er sykmeldt, så det skal ikke gå an. Er du sikker på at dette er helt korrekt? Jeg mener: dersom TS brekker benet må hun jo sykemeldes fra butikkjobben. Et benbrudd er likevel ikke til hinder for å avlegge en eksamen. I alle fall ikke så lenge det er en skriftlig eller muntlig eksamen uten praktiske øvelser. 3
JohnS Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Nei, det er ikke korrekt. På generelt grunnlag går det an å være sykemeldt fra en jobb og fortsatt være i en annen jobb eller et studie. Det er dog ikke så veldig relevant for TS.
Norbertine Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Er du sikker på at dette er helt korrekt? Jeg mener: dersom TS brekker benet må hun jo sykemeldes fra butikkjobben. Et benbrudd er likevel ikke til hinder for å avlegge en eksamen. I alle fall ikke så lenge det er en skriftlig eller muntlig eksamen uten praktiske øvelser. Jeg vet i hvert fall om folk som har vært sykemeldt fra jobb i en lang periode, som ønsket å ta noen fag samtidig. Dette var da ikke lov. Prinsippet er jo at studering ikke skal finansieres av sykepenger, er man frisk nok til å studere skal man kunne leve på stipend/lån (om man ikke går på tiltak under AAP eller lignende). I tilfellet du beskriver, regner jeg med at hun måtte søke om unntak? Et beinbrudd burde jo ikke være til hinder for å ta eksamen. Men det kan jo likevel være ganske firkantede regler på dette, så jeg vet ikke. I TS tilfelle er det uansett ganske usaklig at hun skal være for syk til å jobbe men likevel kunne ta eksamen.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 At du har tatt på deg for mye, er da virkelig ditt problem! Du kan ikke få sykemelding pga dette - mener du viekelig at arbeidsgiveren din skal betale deg lønn for at du skal sitte hjemme og kose deg med en kopp te mens du leser til eksamen? Noe så egoistisk! Da får du heller si opp jobben. 3
JohnS Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 At du har tatt på deg for mye, er da virkelig ditt problem! Du kan ikke få sykemelding pga dette - mener du viekelig at arbeidsgiveren din skal betale deg lønn for at du skal sitte hjemme og kose deg med en kopp te mens du leser til eksamen? Noe så egoistisk! Da får du heller si opp jobben. Jeg tror du er litt vel krass her. Poenget er nok ikke at TS vil ha sykepenger. Jeg tror heller det er at TS vil beholde jobben men slippe å møte opp i eksamenstiden. Altså at han/hun bare vil ha fri uten å få betalt. Hvis man bare uteblir fra jobben får man sparken. Hvis man har en sykemelding, gjør man ikke det.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #15 Skrevet 22. november 2011 Jeg tror du er litt vel krass her. Poenget er nok ikke at TS vil ha sykepenger. Jeg tror heller det er at TS vil beholde jobben men slippe å møte opp i eksamenstiden. Altså at han/hun bare vil ha fri uten å få betalt. Hvis man bare uteblir fra jobben får man sparken. Hvis man har en sykemelding, gjør man ikke det. Men hvis man har en sykemelding, så må fortsatt arbeidsgiveren betale ut lønn.
JohnS Skrevet 22. november 2011 #16 Skrevet 22. november 2011 Men hvis man har en sykemelding, så må fortsatt arbeidsgiveren betale ut lønn. Jeg bare påpekte at TS motiv ikke trenger å være et ønske om å svindle arbeidsgiver og trygdekontoret og at det dermed blir litt teit å angripe personen for det. 1
Rosalie Skrevet 22. november 2011 #17 Skrevet 22. november 2011 Jeg tror du er litt vel krass her. Poenget er nok ikke at TS vil ha sykepenger. Jeg tror heller det er at TS vil beholde jobben men slippe å møte opp i eksamenstiden. Altså at han/hun bare vil ha fri uten å få betalt. Hvis man bare uteblir fra jobben får man sparken. Hvis man har en sykemelding, gjør man ikke det. Og i den verkelege verda har ein ikkje krav på fri i eksamensperioden. Så velkommen ut av studentbobla, TS, og inn i den verkelege verda. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #18 Skrevet 22. november 2011 Jeg vet i hvert fall om folk som har vært sykemeldt fra jobb i en lang periode, som ønsket å ta noen fag samtidig. Dette var da ikke lov. Prinsippet er jo at studering ikke skal finansieres av sykepenger, er man frisk nok til å studere skal man kunne leve på stipend/lån (om man ikke går på tiltak under AAP eller lignende). I tilfellet du beskriver, regner jeg med at hun måtte søke om unntak? Et beinbrudd burde jo ikke være til hinder for å ta eksamen. Men det kan jo likevel være ganske firkantede regler på dette, så jeg vet ikke. I TS tilfelle er det uansett ganske usaklig at hun skal være for syk til å jobbe men likevel kunne ta eksamen. Vel, det er vel for de som da vil begynne med studier. Om du er sykemeldt som student så har du fullt rett på sykepenger og selvfølgelig ta eksamen. Finner ikke aktuell paragraf nå, men det er blitt nevnt i en diskusjon for noen uker siden her. Til TS, fortvilet situasjon! Skjønner hvordan du har det. Jeg jobber nesten fullt, med et tungt studie og er på sisteåret. Jeg prøver å bytte bort vakter i desember. Jeg hadde ikke villet sykemeldt meg pga stress, men vært litt ekstra snill med meg selv i denne perioden. Sånn jeg overlever.. Jeg gjør det koselig å lese, med mandariner og kaffe/te/kakao, tenner gjerne lys om jeg er hjemme osv. Du klarer det!! 1
agenda Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 (endret) Eksamensperioden kommer til samme tid hvert semester - jeg synes ikke det skal være sjefen din sitt problem at du planlegger dårlig. Ok, jeg er litt krass kanskje. Men er det ikke sant? Legger til: Lykke til med eksamen. Stå på! Endret 23. november 2011 av agenda
Gjest alille Skrevet 23. november 2011 #20 Skrevet 23. november 2011 Eksamensperioden kommer til samme tid hvert semester - jeg synes ikke det skal være sjefen din sitt problem at du planlegger dårlig. Ok, jeg er litt krass kanskje. Men er det ikke sant? Legger til: Lykke til med eksamen. Stå på! Planlegge dårlig? Veldig mange arbeidsgivere gir av prinsipp ikke mer fri i desember selv om det er eksamenstid, så det nytter ikke så veldig å planlegge lang tid i forveien hvis man har "feil" jobb. Mange butikker trenger fler ansatte i desember enn ellers, noe som matcher veldig dårlig med eksamen, og studentene må dermed jobbe mer i desember enn ellers. Man kan ikke da planlegge allerede i juli at man skal ha fri i desember hvis dette ikke er vanlig praksis på arbeidsstedet. Bakdelen med å ha jobb, uansett hvor mye man planlegger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå