Gjest gloria Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 fikk meg en ny iphone for noen uker siden, og i går skulle jeg motta en mms. først ble den ikke mottatt. fant så ut at jeg må ha noe som heter "mobildata" skrudd på, for at jeg kunne motta denne type meldinger. medfører ikke dette kostnader? litt tåpelig om en ikke kan sende mms uten at en først må skru på denne knappen. ville jo helst sett at knappen stod på hele veien, uten at det kostet noe... ...eller er det jeg som har misforstått?
Yme Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 MMS blir beregna som noe eget, og har en egen pris. Det skal ikke være nødvendig å skru på mobil data, da telefonen burde skru den på automatisk, om den har en innkommende mms.
Cata Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Det medfører ikke kostnader å motta MMS via mobildata, men når du har den funksjonen på så kan iPhone kommunisere med andre dataenheter rundt. I stor grad styrer du jo dette selv, men hvis du er utenlands og ikke dønn sikker på hva telefonen "vil gjøre" så kan det være greit å ha det avslått. Skal du selv sende MMS så vil det naturligvis koste det som mobiloperatøren din oppgir.
Yme Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Må man ha mobildata på hvis man vil motta mms på en iPhone? Det hørtes merkelig ut.
Cata Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Må man ha mobildata på hvis man vil motta mms på en iPhone? Det hørtes merkelig ut. Av naturlige årsaker så har jeg ikke prøvd, siden mobildata er på når jeg er innenlands (og jeg er sjelden utenlands). Og enda sjeldnere er det vel at noen sender meg MMS nå for tiden. Men synes det virket veldig logisk at den må være på både for at man skal kunne sende og motta.
Yme Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Det er ikke sånn på andre telefoner, så jeg kan ikke se for meg at det skal være sånn på iPhone. MMS fantes jo lenge før mobiler kunne gå på nett også.
Gjest gloria Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 nettopp. er ikke interessert i å ha mobildata på konstant, dersom dette fører til økt telefonregning. at det koster å sende mms er jeg også klar over, men når iphonen ikke mottar disse meldingene uten at mobildata er slått på, så blir jo det litt merkelig? og nei, den ville ikke motta mms før jeg skrudde den på... vil det da si at jeg har betalt for å motta mms'en? ...sånn sett var det greiere med en "dritt-telefon". alt var mye enklere før i tia:P
Yme Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Det hørtes klønete ut, ja... Alle telefoner jeg har hatt, inkludert min gamle iPhone (den første modellen, tror jeg) kunne motta mms (etter jeg hadde hatt den et år, siden den i utgangspunktet ikke hadde støtte for mms i det heletatt) uten at jeg hadde på data. Hvis de har forandra på det i ettertid, er det ganske idiotisk av dem... Er det ikke apple som liksom skal gjøre alt så enkelt for folk?
Cata Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Jamen det fører ikke til økt regning å ha mobildata på hele tida så fremt man ikke har spill eller liknende greier som driver og kopler seg opp mot nettet hele tiden. Min er påslått hele tiden når jeg er innenlands og jeg har til sammen ca . 60Mb datatrafikk i måneden.
Gjest gloria Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 å? men under mobildata står det følgende "slå av mobildata for å begrense databruk til wi-fi, inkludert e-post, nettlesing og push-varsler". dette har altså ingenting med kostnader å gjøre? så fremt en f.eks. ikke bruker apps som facebook/wordfeud eller internett generelt?
DysterPytten Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Det er ikke sånn på andre telefoner, så jeg kan ikke se for meg at det skal være sånn på iPhone. Joda, på min HTC, så må mobildata være på for å motta mms.
Cata Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 å? men under mobildata står det følgende "slå av mobildata for å begrense databruk til wi-fi, inkludert e-post, nettlesing og push-varsler". dette har altså ingenting med kostnader å gjøre? så fremt en f.eks. ikke bruker apps som facebook/wordfeud eller internett generelt? Nei, -eller - det er i allfall ikke min erfaring. Jeg hadde jo hørt om fenomenet da jeg fikk iPhone for et år siden og fulgte nøye med på regningene en tid, men eneste tullet jeg har hatt var at jeg i et par måneder (tilsynelatende) brukte opp datapakken min på nullkommasvisj, men da jeg kontaktet Telenor kundeservice så fikk jeg vite at det skyldtes en feil hos dem, så mitt reelle forbruk var langt lavere. Jeg har imidlertid pushvarsler slått av på omtrent alle app'er og for den del på mail også. Mobildata er imidlertid åpent hos meg. Mail gir jeg ganske enkelt beskjed om å sjekke mail på kommando, så den ikke ligger der og søker hele tiden. Sånt kan det nok bli litt penger av når man er vekk fra det trådløse nettverket.
Yme Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Joda, på min HTC, så må mobildata være på for å motta mms. Jeg har hatt 2 telefoner fra HTC, og ingen av dem har trengt det.
DysterPytten Skrevet 24. november 2011 #14 Skrevet 24. november 2011 Jeg har hatt 2 telefoner fra HTC, og ingen av dem har trengt det. Synd, for min MÅ det. Og jeg mottar og sender en del mms.
Yme Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Hvorfor er det synd at mine ikke trengte det?
M0niq Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 nettopp. er ikke interessert i å ha mobildata på konstant, dersom dette fører til økt telefonregning. at det koster å sende mms er jeg også klar over, men når iphonen ikke mottar disse meldingene uten at mobildata er slått på, så blir jo det litt merkelig? og nei, den ville ikke motta mms før jeg skrudde den på... vil det da si at jeg har betalt for å motta mms'en? ...sånn sett var det greiere med en "dritt-telefon". alt var mye enklere før i tia:P Man må ha mobildata på for å motta MMS. Dette fordi det krever GPRS/3G for å kunne sende/motta denne type meldinger. Mens SMS kun trenger vanlig mobilnett (GSM). Det er rett og slett størrelsesforskjellen mellom MMS og SMS som gjør at de krever ulike nett for å kunne bli sendt/mottatt.
Yme Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 Man må ha mobildata på for å motta MMS. Dette fordi det krever GPRS/3G for å kunne sende/motta denne type meldinger. Mens SMS kun trenger vanlig mobilnett (GSM). Det er rett og slett størrelsesforskjellen mellom MMS og SMS som gjør at de krever ulike nett for å kunne bli sendt/mottatt. De skal kunne skru på nettverket automatisk, så man mottar mms uten å måtte være tilkoblet nettet. Alle telefoner jeg har hatt, har gjort det... Alt fra gamle Nokia-telefoner, før det var normalt å bruke internet på telefonen, til iPhone og Android-telefoner.
Carrot Skrevet 27. november 2011 #18 Skrevet 27. november 2011 lenke Tabellen nedenfor viser kravene og mulighetene for Her står det at man må ha på mobildata...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå