Gå til innhold

Å vere naken rundt barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min lurer litt på dette..

Er det unormalt å vise seg naken for sine egne barn? De er 3 og 5 år.

Nå er det ikke slik at vi er nudister og går nakne rundt om i huset til daglig.

Men heller det at jeg kommer naken ut av dusjen, bare skifte undertøy, opp om natten om de er urolige, om morningen om far tar de i barnhehagen og jeg bare skal hjelpe til, er det ikke alltid jeg tar på meg en bh liksom.

Fått inntrykk av at dette er feil?

Skjønner ikke helt det, da nakenhet er det mest naturlige som finst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har aldri vært unaturlig i min oppvekst. Både nakne foreldre og nakne søsken har vært helt vanlig. Ikke som i å sprade rundt, men at man kan gå fra dusjen til soverommet, søsken bader sammen når de er små og denslags.

• Liker 10
Skrevet

Hos oss er vi nakne hvor det er naturlig å være naken, nettopp som i de situasjonene du nevner.

Skal jeg ut og gå inn til barna om natten slenger jeg på meg nattkjole/morgenkåpe men det er for å unngå å fryse ;)

Om noen av barna kommer i vår seng om natten tar mannen min på en boxer. Har aldri tenkt på at dette kan være feil??

• Liker 2
Skrevet

Ok, men hva om mine to barn skal bade inne i et boblebad sammen med søskenbarna sine på samme alder. Badedrakt og badebukse?

Svigerinnen min sa at da måtte de ha det på.

Når jeg var liten badet vi naken på stranden om sommeren, blandt andre nakne barn..

• Liker 1
Skrevet

at barn ser foreldre nakne er vel naturlig. hadde heller tenkt på det som rart om jeg aldri hadde sett foreldrene mine nakne..

Gjest frøken am
Skrevet

Så lenge BARNA synes det er ok og ikke bryr seg er det ikkeno problem.

Det hender jeg løfter treåringen ut av sengen, vi går på badet, han får på seg klær og begynner å leke. Dette gjør jeg som regel naken, pappaen og jeg legger oss litt igjen og slapper av.

Ellers dusjer han noen ganger med oss. Hender han går på potte mens vi går på do osv.

For en periode siden var han veldig spent på kroppen og forskjellene på han selv og oss.

Synes det er fint at man kan vise ungene at det er helt ok å være naken, trenger ikke være en big deal.

Det hjelper jo til med å styrke det naturlige forholdet til kroppen :)

• Liker 3
Skrevet

Ok, men hva om mine to barn skal bade inne i et boblebad sammen med søskenbarna sine på samme alder. Badedrakt og badebukse?

Svigerinnen min sa at da måtte de ha det på.

Når jeg var liten badet vi naken på stranden om sommeren, blandt andre nakne barn..

I boblebad/jacuzzi/badestamp bruker man jo vanligvis badetøy uansett (akkurat som i basseng), men er det snakk om et sånt hjørnebadekar man har inne på badet som blåser luft, så ville jeg sett på det som naturlig at alle barna var nakne. Slik hadde det vært i min slekt, i alle fall.

• Liker 10
Skrevet

Hvor har du fått inntrykk av at dette er feil? Frem til barna kommer i puberteten er det ingenting galt med det. Etter dette bør man være litt obs på barnas reaksjoner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er sunt at barna er vandt ti nakenhet, der det er naturlig å være naken selvfølgelig, hvis ikke tror jeg de fort kan ha problemer med å dusje på skolen osv. Barn skal ikke lært at nakenhet er ekkelt eller flaut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vokste opp i et hjem der mamma viste seg naken for oss i situasjoner der det var naturlig. Jeg tror det har gitt meg et godt forhold til egen nakenhet og har gjort meg i stand til å skille mellom nakenhet og sex, dessuten har det gjort at jeg ikke føler noen sjenanse for at andre skal se meg naken - f.eks i svømmehallgarderoben, der det tydeligvis er blitt uvanlig å dusje uten badedrakt nå. Æsj.

• Liker 4
Skrevet

Jøss er nakenhet virkelig så vanlig??

jaja da er det jeg som er rar.

Jeg har aldri vandret naken noe som helst sted! kunne ikke falle meg inn en gang. Tar alltid på minst undertøy før jeg går ut av badet.

Selv mannen min kan vel telle på en hånd de gangene han har sett meg helt naken...

dattern min på 1,5 er heller aldri naken på vandring. Det er ut av klærne, rett i badekaret og rett i pysjen.

• Liker 2
Skrevet

Jøss er nakenhet virkelig så vanlig??

jaja da er det jeg som er rar.

Jeg har aldri vandret naken noe som helst sted! kunne ikke falle meg inn en gang. Tar alltid på minst undertøy før jeg går ut av badet.

Selv mannen min kan vel telle på en hånd de gangene han har sett meg helt naken...

dattern min på 1,5 er heller aldri naken på vandring. Det er ut av klærne, rett i badekaret og rett i pysjen.

Høres ut som du har et litt "anstrengt" forhold til nakenhet..

• Liker 21
Gjest frøken am
Skrevet

Treåringen er masse naken og lufter seg om kvelden! Han elsker det!

:duskedame:

• Liker 1
Skrevet

Hvor har du fått inntrykk av at dette er feil? Frem til barna kommer i puberteten er det ingenting galt med det. Etter dette bør man være litt obs på barnas reaksjoner.

Til puberteten? Det synes jeg er alt for lenge. Jeg husker jeg syntes det var skikkelig ubehagelig å se foreldrene mine, spesielt faren min, naken. Ikke fordi jeg har et anstrengt eller unaturlig forhold til kropp, men bare fordi det er privat.

• Liker 6
Skrevet

Tror det er veldig viktig å vise barna at det er naturlig å være naken fremfor andre. Jeg vokste ikke opp med at dette var helt naturlig og "selvsagt", og jeg har et anstrengt forhold til det å være naken fremfor andre, i en svømmehallgarderobe f.eks.

Når jeg får barn skal det være naturlig å være naken i huset, i slike sammenhenger/situasjoner som TS beskriver. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri noen problemer med dette da jeg var liten. Jeg husker enda at jeg har dusjet og skiftet med pappa, selv om jeg ikke kan si nøyaktig hvor gammel jeg var da det sluttet. Så snart eldste søsteren min kom i puberteten sluttet han å komme naken fra soverommet og ned på badet om morgenen, og tok heller på seg boxer eller en morgenkåpe. Mamma har i alle år vist seg naken støtt og stadig, men vi er tre søstre da :) har ALDRI sett på det som ekkelt eller unaturlig at mamma har kommet ut fra badet naken for å finne seg klær. Vi har et veldig avslappet forhold til nakenhet i familien min, det er heller ikke noe stress om pappa skulle komme inn på badet mens jeg står i dusjen. Forutsatt at han ikke titter bak forhenget selvfølgelig. men om han skulle stikke hodet inn døren og spørre meg om noe ser jeg ingenting i veien for. At folk går på do (for å tisse vel og merke) uten å lukke døren er fremdeles ganske vanlig hjemme hos oss :fnise:

Syns så abslutt at søskenbarn og søsken som bader sammen i badekaret kan være naken! Det ser jeg på den mest naturlige ting i verden :) Selv har jeg flere ganger badet med nervøen min, og da er begge naken. Skal legges til at han bare er halvannet år da ;) hehe. men nakenhet burde være naturlig i en hver familie :)

• Liker 5
Skrevet

Treåringen er masse naken og lufter seg om kvelden! Han elsker det!

:duskedame:

:fnise: Bringer tilbake minner om yngre søsken som pleide å løpe for harde livet rundt i huset naken etter kvelds badet med foreldre og et håndkle på slep :ler:

• Liker 3
Gjest frøken am
Skrevet

:fnise: Bringer tilbake minner om yngre søsken som pleide å løpe for harde livet rundt i huset naken etter kvelds badet med foreldre og et håndkle på slep :ler:

Det er jo så deilig!

Lillesøsteren min pleide å si: "Jeg vil gå i naken!".

Så hun gikk i naken.

Da var vi jo små, men jeg og mamma og lillesøster kan f.eks dele badet når jeg er på besøk, eller de står i dusjen mens jeg flyr ut og inn.

Kjennes naturlig!

• Liker 1
Skrevet

Det er jo så deilig!

Lillesøsteren min pleide å si: "Jeg vil gå i naken!".

Så hun gikk i naken.

Da var vi jo små, men jeg og mamma og lillesøster kan f.eks dele badet når jeg er på besøk, eller de står i dusjen mens jeg flyr ut og inn.

Kjennes naturlig!

Det er det, pleier å vandre naken selv til tider :lol:

Ja når jeg er hjemme så deler jeg og mamma badet, pleier å være naken ganske lenge etter dusjen, smøre meg inn med krem, sminke osv. Så da står vi gjerne og babler i vei, enten mens hun er i dusjen eller holder på å tørke seg. Ingenting å være flau over :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...