Gjest anonym2233 Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Hei alle sammen! Håper dere har en fin tirsdag =) Jeg driver og tar noen nettstudier nå, på nyåret er jeg da arbeidsledig (ahr fptt et bittelitte lån/stipend fra lånekassen - Som jeg har for en backup) Fra og med januar er jeg arbeidsledig og mister rett og slett hovedinntekten min (er per i dag vikar). Da lurer jeg på om noen vet om man har krav på dagpenger, eller kombinere dette ved nettstudier ? Det jeg så vidt vet, man har ikke krav på dagpenger om man er student, men nettstudier da? Det hadde vært kjempe fint med noen innspill her! Jeg tør dessverre ikke å ta kontakt med dem å spørre om dette, og kanskje la være å føre på at jeg leser på egen hånd når jeg skal sende det skjemaet i Januar.. =/ Føler jo at dem ikke trenger å vite om dette, eller at det skal være et problem da det er tap av hovedinntekt det dreier seg om og arbeidsledighet. Takk
andy capp Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Tor kanskje NAV og lånekassen "snakker" sammen... I tillegg er det faktisk slik at de fleste av oss faktisk har finansiert livsopphold under utdanning på egenhånd, enten gjennom jobb eller studielån. Føler ikke det blir akkurat rettferdig om noen "sniker" til seg stønader de strengt tatt ikke skal ha for å komme bedre ut enn de som følger regelverket. Snakk med NAV du, så er du sikker på at du gjør det riktig. Feilutbetaling, tilbakekreving og eventuell anmeldelse for uriktige opplysninger er ikke noe du vil oppleve... 3
Glynis Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 (endret) Jeg tør dessverre ikke å ta kontakt med dem å spørre om dette, og kanskje la være å føre på at jeg leser på egen hånd når jeg skal sende det skjemaet i Januar.. =/ Føler jo at dem ikke trenger å vite om dette, eller at det skal være et problem da det er tap av hovedinntekt det dreier seg om og arbeidsledighet. Du tør svindle, men du tør ikke spør om hva regler er? Fantastisk. Man har heller ikke lov til å føle når det gjelder statlig støtte. Endret 22. november 2011 av Glynis 3
Gjest anonym2233 Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 (endret) Du tør svindle, men du tør ikke spør om hva regler er? Fantastisk. Man har heller ikke lov til å føle når det gjelder statlig støtte. Jeg sier jo ikke at jeg tør eller tenkt å svindle, jeg sier det at hvorfor skal akkurat det hindre meg å i studere nettbaserte studier, evt kombinere dagpenger ved disse studiene? Sånn til info Glynis, så bør du lese mellom setningene før du trekker noen konklusjoner på en person som en "svindler". Jeg tror jeg er mer oppriktig og ærlig, enn dem som FAKTISK svindler. Jeg forstår deres prinsipp når det gjelder "vanlige"studenter. Da studerer man rett og sltt som alle andre studenter og få seg en deltidsjobb. Jeg er jo ganske opptatt av at dette skal bli gjort på riktig måte, derfor jeg spør:) Om det rett og slett kommer i veien for nettstudier, når du leser på egen hånd. Endret 22. november 2011 av anonym2233
andy capp Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Jeg sier jo ikke at jeg tør eller tenkt å svindle, jeg sier det at hvorfor skal akkurat det hindre meg å i studere nettbaserte studier, evt kombinere dagpenger ved disse studiene? Sånn til info Glynis, så bør du lese mellom setningene før du trekker noen konklusjoner på en person som en "svindler". Jeg tror jeg er mer oppriktig og ærlig, enn dem som FAKTISK svindler. Jeg forstår deres prinsipp når det gjelder "vanlige"studenter. Da studerer man rett og sltt som alle andre studenter og få seg en deltidsjobb. Jeg er jo ganske opptatt av at dette skal bli gjort på riktig måte, derfor jeg spør:) Om det rett og slett kommer i veien for nettstudier, når du leser på egen hånd. Da bør du kontakte NAV, ikke spørre på KG. Be om å få det skriftlig dersom de sier du kan kombinere dagpenger og de studiene du tar, da kan de ikke ta deg for det senere. Du skrev i åpningsinnlegget at du ikke tør spørre, er det fordi du frykter de sier nei? I så fall er du i mine øyne svært nær grensen til svindel, om ikke over.... 4
Gjest Iah Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Nei, det er ikke lov å ta nettstudier når du får dagpenger. Det vil være å anse som trygdesvindel. 3
Glynis Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Jeg er jo ganske opptatt av at dette skal bli gjort på riktig måte, derfor jeg spør:) Men du sier jo rett ut at du ikke vil spørre NAV! Det er jo fordi du er redd for å få et svar du ikke er enig i. Og jeg sier at sånn er det bare, du bestemmer ikke reglene. Du sier jo at du heller vil la være å føre på enn å spørre. Jeg skjønner ikke hva det er du tror jeg feiltolker her, for du sier det jo rimelig klart?
Gjest Iah Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Du skriver du er arbeidsledig fra nyåret, da har du jo enda over en måned på å finne deg ny jobb, og hvis du ikke er kresen bør det kunne la seg gjøre. Registrer deg hos vikarbyrå, de gangene jeg har gjort det har jeg fått tilbud om jobb på dagen. 1
Gjest anonym2233 Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 (endret) Da bør du kontakte NAV, ikke spørre på KG. Be om å få det skriftlig dersom de sier du kan kombinere dagpenger og de studiene du tar, da kan de ikke ta deg for det senere. Du skrev i åpningsinnlegget at du ikke tør spørre, er det fordi du frykter de sier nei? I så fall er du i mine øyne svært nær grensen til svindel, om ikke over.... Det kom kanskje litt feil ut Jeg må bare ta det som det kommer selv klart. Syns rett og slett å bare ta kontak med NAV og snakke med sånn saksbehandler der er litt ubehagelig, fordi du får svar som regel "ta en titt på nettsiden". Og ja, da tør jeg ikke. og det er slik jeg føler! Glynis: Altså, ja jeg er vil kanskje være u enig i det svaret jeg vil få. Så er jo det også forståelig HVORFOR, hadde jeg brukt argumentet mitt "jeg leser på egen hånd" og er student, så vil jo maaaaaange andre bruke den samme. Så forsvant jo den fordelen 1.2.3. Jeg bare delte ut en liten frustrasjon, jeg er ikke så tett i pappen som du visst nok anser meg som Grunnen til at jeg tok dette opp, var fordi ...om jeg forstod det riktig (har vært i kontakt med nav, og blir henvist til nettsiden!) Så kan jeg søke om dagpenger om du mister hovedinntekt, og det er nettopp det jeg gjør om ikke jeg finner jobb til Januar/ februar. Kan dem da nekte meg det selv om jeg tar nettstudier? Jeg spør her på KG, i tilfelle noen har fornuftige råd og forklare til en som kanskje ikke helt forstår dette! Håper jeg mer konkret nå.=) Endret 22. november 2011 av anonym2233
andy capp Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Vil fortsatt påstå at det beste er om du tar kontakt med NAV. Hva du får av svar her på KG hjelper ikke særlig mye om NAV finner ut av det og mener du har fått dagpenger du ikke har rett på....
Gjest anonym2233 Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Vil fortsatt påstå at det beste er om du tar kontakt med NAV. Hva du får av svar her på KG hjelper ikke særlig mye om NAV finner ut av det og mener du har fått dagpenger du ikke har rett på.... Det har du rett i. Er ikke så veldig faen av dem som allerede "svindler" dem, så vil ikke sette meg i samme bås akkurat.
Brukernavn Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Dette kommer jo helt an på hvilken type nettstudier du tar. Er dette studier som må tas til et bestemt tidspunkt (f.eks undervisning sanntid), er det normert til en viss studiebelastning (f. eks 50 % av fulltid)? Dersom dette studiet ikke påvirker din mulighet til å ta en hvilken som helst fulltidsjobb fra NAV, og du ikke har støtte fra Lånekassen kan du ha rett på dagpenger mens du søker ny jobb.
Gjest anonym2233 Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 Brukernavn: Takk for svar! Var nettopp det svaret jeg var ute etter ",
andy capp Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 (endret) Legg merke til at det står KAN ha rett på... Dette er det faktisk bare NAV som kan svare deg konkret på. Og det etter at de har all nødvendig informasjon, som hvilke studier, hvordan er studiet lagt opp, hvaor mange studiepoeng gir det, er det obligatorisk deltagelse på deler av kurset (i sanntid på nett) osv. Først da vil du få et svar du kan forholde deg til. Nå skriver jeg ikke dette for å være vanskelig etter at du har fått det svaret du var ute etter, men fordi jeg tidligere har jobbet i NAV og noe av det verste jeg var borti var brukere som "trodde" det var slik og sånn, fordi det hadde tanta til nabon til samboerns mor sagt... SPØR DE SOM HAR GREIE PÅ DET OG SOM AVGJØR OM DU HAR RETT PÅ DAGPENGENE!!! En liten tilføyelse: Det svaret du var ute etter sier egentlig ikke annet enn det vi andre har prøvd å si... Det kommer an på studiet... Spør NAV om det aktuelle studiet er til hinder for om du mottar dagpenger eller ikke. Endret 22. november 2011 av andy capp
Gjest anonym2233 Skrevet 22. november 2011 #15 Skrevet 22. november 2011 (endret) Da har jeg vært i kontakt med dem, og fikk da svar at jeg må sende inn bekreftelse fra studiestedet mitt og lønns- og trekkoppgave + det skjemaet.. Så ville jeg få et svar. Nå venter jeg spent. Jeg tror i alle fall jeg ikke vil forbli arbeidsledig så lenge, men det er alltid greit å prøve. Andy capp: Det var litt lettere å "forstå" det i og med det ble sagt på en enklere og fin måte, enn noe negativ kritikk fra enkelte. Er ikke akkurat så morsomt å bli stemplet på som en svindler, når en bare stiller par spørsmål og deler en liten frustrasjon. Jeg har i all fall nå vært i kontakt med NAV, kom over en hyggelig dame som var lett å prate med! Er vel litt avhengig også av hvem man kmmer i kontakt med? Endret 22. november 2011 av anonym2233
andy capp Skrevet 22. november 2011 #16 Skrevet 22. november 2011 Vet ikke om det var meg du tenkte på i forbindelse med å bli stemplet som svindler. Det var ikke min hensikt i alle fall, om det var meg beklager jeg det i så fall. Min hensikt var bare å få frem alvorligheten i å ikke si fra om forhold som kan bety en feilutbetaling... Konsekvensene kan være veldig store. Og til slutt: Det finnes hyggelige og dyktige ansatte i NAV
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #17 Skrevet 22. november 2011 Ifølge NAV her jeg bor er ingen typer studier greit så lenge du skal motta dagpenger. Jeg kjenner folk som fikk stopp i dagpengene bare fordi de søkte om å få lov til å studere (hadde ikke begynt på studier) på deltid/over nett. De fikk gjennopptatt dagpengene, men det ble mye styr først. Som det blir nevnt over her: Sørg for å få en eventuell godkjenning skriftlig. En enkelt NAV-ansatt kan ha feiltolket reglene og gitt klarsignal for noe som egentlig ikke er lov. Hvis du da gjør dette på grunnlag av en muntlig beskjed (som jo også du kan feiltolke) så ligger du tynt an hvis du blir tatt for dette senere. Med en skriftlig bekreftelse fra NAV står du trygt.
Gjest anonym2233 Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Vet ikke om det var meg du tenkte på i forbindelse med å bli stemplet som svindler. Det var ikke min hensikt i alle fall, om det var meg beklager jeg det i så fall. Min hensikt var bare å få frem alvorligheten i å ikke si fra om forhold som kan bety en feilutbetaling... Konsekvensene kan være veldig store. Og til slutt: Det finnes hyggelige og dyktige ansatte i NAV Absolutt ikke deg Andy, det var nok en annen her som jeg tok litt for gitt. Men en mening er mening, og en jo bare ærlig Takk for tanken, vil jo ikke utsette meg for kjipe konsekvenser som vil ramme meg økonomisk. Aldri fått skattesmell, skal søren ikke få NAV smell heller ", Anonymbruker: Ja... det hadde kanskje vært lurt, å få dette skriftlig per e- post eller brev!
Tropic Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Nei, du kan ikke ta et studie, på et universitet eller via nett eller hva som helst samtidlig som du mottar dagpenger. Om du får stipend fra lånekassen vil iallefall NAV finne ut av dette da det er inntekt!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #20 Skrevet 23. november 2011 Om undervisningen foregår utenom normert arbeidstid og studieprogresjonen er max 50% kan du beholde dagpengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå