Kristingj Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Hei, jeg driver mye med håndarbeid, lager kort, strikker, lager smykker, broderer og hekler. Jeg fikk et tips for litt siden om å opprette et enmannsforetak, mye pga skatt. Jeg selger mye av det jeg lager, til venner og bekjente. Det er nå en gang slik at det fort koster mye å drive med slike hobbier, og når jeg selger dekker det for det meste bare utgiftene for materialene jeg bruker. Fikk høre at jeg kan sette alle utgifter til materialet på enmannsforetaket, og derfor også få igjen penger på skatten om jeg går underskudd. Er det noen som vet hvordan dette funker? Og jeg kjøpte nytt materialet for ganske mye penger for ett par uker siden. Hvis jeg har kvitteringen, kan jeg sette dette på et enmannsforetak som blir opprettet nå?
andy capp Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 For at du skal få fradrag på skatten av dette, må du får det godkjent som næringsvirksomhet. For å få det godkjent som næring må det for det første være egnet til å gi overskudd, i tillegg må det drives for eiers regning og risiko (i motsatt fall snakker man osm regel om et ansettelsesforhold) og det må være av et omfang som oveskrider det man vanligvis legger i en hobby. Ut fra det du sier dekker salgsinntektene så vidt utgiftene. Altså er dette pr i dag ikke egnet til å gi overskudd. Tror du vil få problemer med å få dette godkjent som næringsvirksomhet og dermed heller ikke få fradrag for utgiftene i forbindelse med ligningen. Dersom motivasjonen for å registrere et enkeltpersonforetak er å få igjen på skatten om du går underskudd, sier det meg at dette ikke er næringsvirksomhet som er liv laga.
Kristingj Skrevet 22. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2011 Hmm, oki, men utgiftene gjelder fortsatt, så jeg må ikke betale skatt på hver krone som kommer inn, men heller hver krone som er faktiske inntekter?
andy capp Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Nei. Så lenge dette kun er hobby får du ikke fradrag for utgifter og du skatter ikke av inntektene. Den dagen du ser at du faktisk går med overskudd, eventuelt bestemmer deg for at dette er noe du ønsker å drive med som næringsvirksomhet (ikke hobby lenger), må du registrere det som et foretak, føre regnskap og innberette dette sammen med selvangivelsen. Dette betyr ikke at du MÅ gå med overskudd, men det må være egnet til å gå med overskudd. Bakgrunnen for dette er at ikke alle skal føre opp utgifter til enhver "hobby" og dermed betale lavere skatt av sin vanlige arbeidsinntekt uten at det er mulighet for at dette skal gå med overskudd. Dersom det hadde vært mulig ville staten subsidiert vedkommendes hobby, og det er ikke tanken bak det. For at du skal få rett til fradrag for utgiftene, må myndighetene se at det her ligger en reell mulighet for økte skatteinntekter gjennom at du vil kunne drive dette med overskudd og dermed betale mer skatt (ikke mindre...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå