Gå til innhold

Trenger mattehjelp i 1T idag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og regner matte, 1T, og holder på med brøk.

Sliter med en oppgave, så håper noen kan hjelpe?

I en klasse er det 21 elever. En tredel er jenter.

a) Hvor mange jenter er det i klassen?

b) Hvor stor brøkdel av elevene er gutter?

En dag var 2/7 av guttene og ingen av jentene borte fra skolen.

c)Hvor stor brøkdel av elevene var borte denne dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

a: En tredel jenter? Da må du dele 21 på 3, og gange med en (andelen jenter)

b: Hvis du har tre epler og tar bort 1 (jentene), hvor mange epler har du igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a: En tredel jenter? Da må du dele 21 på 3, og gange med en (andelen jenter)

b: Hvis du har tre epler og tar bort 1 (jentene), hvor mange epler har du igjen da?

a) så det er rett å ta 21/1 * 1/3 = 7?

b) 3/3 - 1/3 = 2/3?

Men hva med c, den var vanskelig ... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen klarer dette algebra-stykket hadde det vært fint også.

(Sjetteroten av b opphøyd i andre ganget med roten av b) delt på (b i tredje ganget med roten av b i tredje)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Ingen som kan hjelpe med c)?

Da må du dele antallet gutter på 7 og gange med 2 - da har du antallet elever som er borte fra skolen. Hvordan går du da videre for å finne brøkdelen dette tilsvarer av klassen?

Prøv å visualiser det stykket sier, da kommer du langt på vei. Tegn opp klassen på et ark om så.

Har du ikke begynt å øve til prøven før idag? og sitte klokken 5 på morgenen dagen før eksamen og finne ut at en ikke kan brøk er en dårlig strategi. Da har du kanskje lært til neste gang :)

Endret av WendyClear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen klarer dette algebra-stykket hadde det vært fint også.

(Sjetteroten av b opphøyd i 24 ganget med roten av b) delt på (b i tredje ganget med roten av b i tredje)

TS

skal det stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c) Kan regnes ut direkte slik:

2/3 * 2/7 = 4/21

Gutter utgjør 2/3 av elevene, 2/7 av guttene er borte.

Logisk tilnærming: Antall gutter i klassen = 2/3 * 21 = 14

2/7 av guttene er borte: 2/7 * 14 = 4 borte.

4 elever i en klasse av 21 er borte. Fravær som brøk: 4/21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra a) vet du at det er 7 jenter i klassen. Derfor vet du også at det er 21-7=14 gutter. 2/7 av guttene er borte. Dette tilsvarer: 14*2/7 = 4. Alle jentene er til stede så da vet du at 4 av 21 elever er borte denne dagen. Brøken blir 4/21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.

Jeg kommer nok til å ha flere spørsmål å¨lur iløpet av denne tirsdagen... :sjenert:

La ut et algebra-stykke. Skrev feil, så om noen er interessert i å se på innlegg nr.7, så blir jeg glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sjetteroten av b er det samme som b^1/6, kvadratrota av b er det samme som b^1/2 osv.

(b^1/6)^24 = b^(1/6*24) = b^4

da får du (b^4 * b^1/2)/(b^3 * b^3/2)

b^4 i telleren kan forkortes mot b^3 i nevneren slik at du står igjen med b i telleren. Da har du

(b * b^1/2)/(b^3/2) = (b^(1+1/2)) / (b^3/2) = (b^3/2) / (b^3/2) = 1

Dette ble fryktelig rotete uten penn og papir merker jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...