AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Del Skrevet 22. november 2011 Sitter og regner matte, 1T, og holder på med brøk. Sliter med en oppgave, så håper noen kan hjelpe? I en klasse er det 21 elever. En tredel er jenter. a) Hvor mange jenter er det i klassen? b) Hvor stor brøkdel av elevene er gutter? En dag var 2/7 av guttene og ingen av jentene borte fra skolen. c)Hvor stor brøkdel av elevene var borte denne dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Savagedlight Skrevet 22. november 2011 #2 Del Skrevet 22. november 2011 a: En tredel jenter? Da må du dele 21 på 3, og gange med en (andelen jenter) b: Hvis du har tre epler og tar bort 1 (jentene), hvor mange epler har du igjen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #3 Del Skrevet 22. november 2011 a: En tredel jenter? Da må du dele 21 på 3, og gange med en (andelen jenter) b: Hvis du har tre epler og tar bort 1 (jentene), hvor mange epler har du igjen da? a) så det er rett å ta 21/1 * 1/3 = 7? b) 3/3 - 1/3 = 2/3? Men hva med c, den var vanskelig ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #4 Del Skrevet 22. november 2011 Ingen som kan hjelpe med c)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #5 Del Skrevet 22. november 2011 Om noen klarer dette algebra-stykket hadde det vært fint også. (Sjetteroten av b opphøyd i andre ganget med roten av b) delt på (b i tredje ganget med roten av b i tredje) TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 22. november 2011 #6 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Ingen som kan hjelpe med c)? Da må du dele antallet gutter på 7 og gange med 2 - da har du antallet elever som er borte fra skolen. Hvordan går du da videre for å finne brøkdelen dette tilsvarer av klassen? Prøv å visualiser det stykket sier, da kommer du langt på vei. Tegn opp klassen på et ark om så. Har du ikke begynt å øve til prøven før idag? og sitte klokken 5 på morgenen dagen før eksamen og finne ut at en ikke kan brøk er en dårlig strategi. Da har du kanskje lært til neste gang Endret 22. november 2011 av WendyClear Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #7 Del Skrevet 22. november 2011 Om noen klarer dette algebra-stykket hadde det vært fint også. (Sjetteroten av b opphøyd i 24 ganget med roten av b) delt på (b i tredje ganget med roten av b i tredje) TS skal det stå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 22. november 2011 #8 Del Skrevet 22. november 2011 c) Kan regnes ut direkte slik: 2/3 * 2/7 = 4/21 Gutter utgjør 2/3 av elevene, 2/7 av guttene er borte. Logisk tilnærming: Antall gutter i klassen = 2/3 * 21 = 14 2/7 av guttene er borte: 2/7 * 14 = 4 borte. 4 elever i en klasse av 21 er borte. Fravær som brøk: 4/21. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #9 Del Skrevet 22. november 2011 Fra a) vet du at det er 7 jenter i klassen. Derfor vet du også at det er 21-7=14 gutter. 2/7 av guttene er borte. Dette tilsvarer: 14*2/7 = 4. Alle jentene er til stede så da vet du at 4 av 21 elever er borte denne dagen. Brøken blir 4/21. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #10 Del Skrevet 22. november 2011 Takk takk. Jeg kommer nok til å ha flere spørsmål å¨lur iløpet av denne tirsdagen... La ut et algebra-stykke. Skrev feil, så om noen er interessert i å se på innlegg nr.7, så blir jeg glad for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #11 Del Skrevet 22. november 2011 Husk at sjetteroten av b er det samme som b^1/6, kvadratrota av b er det samme som b^1/2 osv. (b^1/6)^24 = b^(1/6*24) = b^4 da får du (b^4 * b^1/2)/(b^3 * b^3/2) b^4 i telleren kan forkortes mot b^3 i nevneren slik at du står igjen med b i telleren. Da har du (b * b^1/2)/(b^3/2) = (b^(1+1/2)) / (b^3/2) = (b^3/2) / (b^3/2) = 1 Dette ble fryktelig rotete uten penn og papir merker jeg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå