Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 år, og flyttet hjem igjen etter et år på folkehøyskole, for å jobbe, spare penger og ta noen privatisteksamener. Har en arbeidskontrakt som tilsier at jeg skal jobbe 16 timer i måneden, men siden jeg er vikar varierer timesesantallet i uka fra null til 25. Jeg får tak over hodet, beholde mitt gamle rom, mat på bordet omtrent hver dag og tilgang på bil. Per i dag betaler jeg ingenting annet enn bensin på bilen en gang i blant. Men jeg vil bidra med litt mer! Hva mener dere er rett og rimelig å betale i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på foreldrene dine sin økonomiske situasjon. Har de god økonomi, syns jeg ikke du skal betale for å bo hjemme. Rommet står jo tomt uten deg. Men har de dårlig råd, blir det annerledes. Da bør du bidra økonomisk.

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine bor ikke sammen, og moren min har ikke spesielt god råd. Derfor jeg vil bidra!

Skrevet

Jeg ville nok kanskje startet med å kjøpe inn litt mat og andre husholdningsartikler, og f. eks foreslå til moren din at dere kan bytte litt på innhandlingen. Slik sett bidrar du økonomisk, uten at det blir en "husleie" for å bo hjemme.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Hva med 1500-2000 kr? Det er jo ikke hva det faktisk koster at du bor der, men mer en symbolsk sum som er av en størrelse som gjør at moren din kan "kjenne" at du bidrar :)

Endret av Marla
  • Liker 1
Skrevet

høres ut som en god idé å bidra med ditt når det kommer til mat og husholdningsartikkler :) jeg fikk beskjed av mamma og de at jeg kunne bo hjemme så lenge jeg ville, gratis. men kravet var at jeg sparte et beløp tilsvarende av hva jeg ville betalt i husleie til boligkjøp el i fremtiden :) kan jo lage en sånn avtale med henne? Hvis du jobber burde du klare å fylle opp årskvoten på bsu og handle inn matvarer. Fremdeles har du råd til å spare opp til en tur om det er planen ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke følt meg særlig hjemme om jeg måtte ha betalt for å bo HJEMME. Herregud. For noen foreldre.

Skrevet

Jeg hadde ikke følt meg særlig hjemme om jeg måtte ha betalt for å bo HJEMME. Herregud. For noen foreldre.

Når du blir voksen engang vil du forstå at man ikke kan bo hjemme gratis hele livet. Man må betale for seg og klare seg selv etter at man er ferdig med vgs.

Da må man ut med vingene og klare seg i den farlige verden.

Har foreldrene god råd, og har mulighet til å ha barnet boende hjemme gratid en stund, så trenger man egentlig ikke betale noe. Da kan barnet få mulighet til å spare, men samtidig bør ikke foreldrene støtte annet enn gratid kost og losji. Så må barnet klare seg selv med egne regninger og hva det vil kjøpe av egen interessse + å spare penger om barnet jobber.

Har foreldrene dårlig råd, må barna ofte betale litt for seg. De må betale det det koster foreldrene å ha barnet boende hjemme, som mat og strøm og varmtvann. Det er rett og rimelig å betale for seg da, syns jeg. Man jobber jo sannsynlig om man bor hjemme etter vgs.

Om man går på skole fulltid, så har man vel en avtale.

Jeg har mer respekt for de som prøver å tjene penger selv og betale for seg selv, enn de som ikke gidder å tjener penger og lever på foreldrene.

• Liker 9
Skrevet

Når du blir voksen engang vil du forstå at man ikke kan bo hjemme gratis hele livet. Man må betale for seg og klare seg selv etter at man er ferdig med vgs.

Da må man ut med vingene og klare seg i den farlige verden.

Har foreldrene god råd, og har mulighet til å ha barnet boende hjemme gratid en stund, så trenger man egentlig ikke betale noe. Da kan barnet få mulighet til å spare, men samtidig bør ikke foreldrene støtte annet enn gratid kost og losji. Så må barnet klare seg selv med egne regninger og hva det vil kjøpe av egen interessse + å spare penger om barnet jobber.

Har foreldrene dårlig råd, må barna ofte betale litt for seg. De må betale det det koster foreldrene å ha barnet boende hjemme, som mat og strøm og varmtvann. Det er rett og rimelig å betale for seg da, syns jeg. Man jobber jo sannsynlig om man bor hjemme etter vgs.

Om man går på skole fulltid, så har man vel en avtale.

Jeg har mer respekt for de som prøver å tjene penger selv og betale for seg selv, enn de som ikke gidder å tjener penger og lever på foreldrene.

Jeg synes det er direkte ekkelt at du skal måtte betale for å bo et sted du i alle år har bodd. Som student har man ikke mye til overs, og da synes jeg det er på sin plass at foreldrene hjelper til.

Skrevet

TS skriver ikke at hun må, men at hun ønsker å bidra fordi mor har det litt trangt.

Tror det taler veldig mye mer for TS' modenhet enn det gjør for familieforholdet, for de som er redde for at dette gir en kald og utrivelig følelse av å bo hjemme.

TS: Jeg var litt i dine sko, bodde hjemme 19-20, uten fast og stabil inntekt dette året. Hos oss var ingenting derfor avtalt, men når jeg hadde inntekt, så brukte jeg endel på felleskassa, feks ved å handle inn endel nyttig, full tank på bil etc.

Når jeg ikke hadde noe særlig inntekt til å hjelpe til, så gjorde jeg husarbeid. Gjør mor glad å komme hjem fra jobb til nyvasket hus også. Og er en måte å bidra på.

• Liker 12
Gjest Lottiplott
Skrevet (endret)

Jeg betalte for meg hjemme fra jeg ble 18. Det var bare mamma og meg, og da hun fikk kreft og ble sykemeldt i flere år, ble økonomien håpløs. Jeg betalte mellom 1500 og 2500 pr/mnd, avhengig av hvor mye jeg jobbet. Skulle da bare mangle å bidra siden mat- og strømutgifter øker når man er to i stedet for en.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Lottiplott
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er direkte ekkelt at du skal måtte betale for å bo et sted du i alle år har bodd. Som student har man ikke mye til overs, og da synes jeg det er på sin plass at foreldrene hjelper til.

Det er mange foreldre der ute som rett og slett ikke har råd. Det forstår du vel?

Det er også de foreldrene som vi at barna skal bli voksne og ta ansvar, og krever at de betaler litt selv om foreldrene har råd.

Sånn er det å bli voksen.

Jeg husker da jeg kom hjem etter å ha vært 1 år på fhs, da skulle jeg jobbe 1 år og jeg måtte betale. Bodde med mamma, og hun hadde da god nok råd, men hun ville at jeg skulle lære

Jeg gråt fordi jeg syns det var fælt, men jeg betalte 1000 kr i mnd ...

Skrevet

Foreldre har ingen økonomisk ansvar for deg etter at du fyller 18.

De aller fleste bor hjemme gratis til de ferdig med vgs, og er 18-19 år.

Etter det forventer foreldre at man må ta ansvar for egen økonomi og betale for seg.

Det skulle bare mangle etter alle de pengene foreldrene våre har lagt ut for oss i 18-19 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er motstander av å betale en direkte husleie for å bo i barndomshjemmet sitt. Å betale for strøm, og å handle inn mat og husholdningsartikler derimot, er bare rett og rimelig.

• Liker 2
Skrevet

Når man er 20 og bor hjemme, synes jeg det er rett og rimelig at en betaler for maten en spiser. En voksen person (kvinne) spiser for 2000 kr mnd. Når TS flytter hjem til en mor som ikke har stort å rutte med, så synes jeg TS skal betale 2000 mnd, som er minst den merkostnaden moren ville fått med mat og strøm med en ekstra person boende hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men hvor lenge skal du forvnete å bo "hjemme" uten å bidra?

Ja, det har du helt rett i. Under forutsetning av at foreldrene har økonmisk evne til det. Det er ikke alle som faller under den kategorien.

Ellers er jeg enig med de som foreslår at ts kan betale for mat og husholdningsartikler.

Min "unge" er 21 og bor hjemme i en overgangsperiode. H*n betaler ikke husleie fordi h*n sparer til vidrer studier, men bidrar med å kjøpe litt mat, toalettartikler, kattesand og slikt + at h*n selvfølgelig stiller opp og gjør husarbeid uten at jeg må mase.

Fungerer fint hos oss, men jeg kjenner mange som ikke hadde hatt råd til det samme - det syns jeg man både skal respektere og ha forståele for!

• Liker 2
Skrevet

Jeg betalte mamma en tusenlapp i måneden mens jeg bodde der etter jeg begynte å jobbe, fra jeg var 19. Betalte jo også en del mat selv siden jeg er så kresen:p

Skrevet

Jeg betalte 1000 kr i mnd for å bo hjemme fra jeg var 20. Syns det var litt fælt siden det var hjemmet mitt, men ettehvert forstod jeg at de ville lære meg ansvar og økonomi - at ting kostet.

Så kjøpte jeg jo alt jeg ville ha selv ellers.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange kloke svar, folkens! Har kommet frem til at jeg betaler 50 % av grunnlønna mi (ca 1500), og eventuelt litt mer de gangene jeg tjener mye mer enn det. Tror det blir en god løsning både jeg og mor kan nyte godt av. Serverer nyheten sammen med nystekte scones i morgen :)

• Liker 7
Skrevet

off føler meg litt fæl her nå. Er 19 selv med friår og bor gratis hjemme. Hvis jeg handler på butikken med mine penger for jeg alltid i gjen + litt ekstra....Må si jeg også hadde blitt litt trist og syns det hadde vært fælt og skulle betale mine egene foreldre for å bo hos dem. Haha, for håpe jeg vokser litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...