She_Leiva Skrevet 21. november 2011 #1 Skrevet 21. november 2011 Hei, jeg har skuratt overtatt en litt eldre bærbar PC fra min tante. Den fungerer helt fint etter noen oppdateringer og er like rask som de datamaskinene som selges nå til dags. Det eneste problemet er at den bråker så innmari. Kan høre at dette kommer fra en eller annen vifte. Er det noe man kan gjøre med det? Går det an å slå av vifta på en eller annen måte, eller vil det skade maskinen? Er ikke veldig interessert i å påkoste laptopen masse penger ettersom at jeg klare å spare de utgiftene ved å få den gratis. Er selvfølgelig ingen KRISE om det ikke går an å gjøre noe, men jeg hadde blitt meget glad om det hadde vært en rimelig og lettvint løsning på dette. På forhånd takk for alle svar.
Gjest MorAase Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Å slå av viften vil føre til at de interne komponentene brenner opp. Det beste du kan gjøre er å rense maskinen for støv. 1
Gjest padawan Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 kjøp trykkluft på boks hos feks Clas Ohso og rens viftene på maskinen. jeg regner med dette ordner mye med hensyn til viftestøy.
Gjest padawan Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 du trenger ikke det. så nå at det var snakk om laptop så dette kan være litt mer tricky men noe du bør prøve.
Gjest MorAase Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Tar jeg ut vifta da? Om du ikke trives med bittesmå skruer så la være. Husk at du må ha antistatisk armbånd om du skal rote inne i maskinen.
She_Leiva Skrevet 22. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2011 Om du ikke trives med bittesmå skruer så la være. Husk at du må ha antistatisk armbånd om du skal rote inne i maskinen. Antistatisk? Oj, detta ble avansert... Kan jeg liksom bare spraye inn i "viftehull-åpningen"?
Gjest padawan Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 det er visse deler av hardwaren på maskinen som er veldig følsomme for statisk elektrisitet så det anbefales at du bruker en type armbånd som forindrer dette. jeg har bygget en haug med maskiner og aldri brukt det.
Gjest MorAase Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Antistatisk? Oj, detta ble avansert... Kan jeg liksom bare spraye inn i "viftehull-åpningen"? Helst alle andre hull på og i maskinen Ta ut batteri og CD-rom om mulig. Prøv så godt du kan å få luftstrømmen til å gå ut fra viftehullet, og ikke inn.
Gjest MorAase Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 det er visse deler av hardwaren på maskinen som er veldig følsomme for statisk elektrisitet så det anbefales at du bruker en type armbånd som forindrer dette. jeg har bygget en haug med maskiner og aldri brukt det. Du har ikke opplevd å få ustabile maskiner da? I såfall vil jeg si du har vært heldig. Ofte ryker jo minne og hovedkort gradvis om en sender en bitteliten EMP inn der. Ikke nødvendigvis med en gang, men over tid. Et år og to.
Gjest badeand1 Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Mamma støvsuger bare med en vanlig støvsuger under laptopen, hu. Funker fint det.
Gjest padawan Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 I såfall vil jeg si du har vært heldig. I got The magic touch
Zzyzx Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Du har ikke opplevd å få ustabile maskiner da? I såfall vil jeg si du har vært heldig. Ofte ryker jo minne og hovedkort gradvis om en sender en bitteliten EMP inn der. Ikke nødvendigvis med en gang, men over tid. Et år og to. Man kan jo unngå det ved å utlade på annet vis, blant annet ved å holde i kabinettet. Vi er to her som stadig herjer med maskinvare og ingen av oss har til dags dato opplevd maskinvare som ødelegges pga statisk elektrisitet. Det betyr ikke at det ikke kan skje, for all del. Jeg må åpne min laptop også, for det er et kast i en av viftene slik at den høres ut som en vindusvisker. Skikkelig plagsomt.
-Jiinxs- Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Det kan vel være at eldre laptop bråker litt mer enn dagens, eller vet du at den ikke lagde så mye lyder før? Har heller aldri brukt sånn antistatisk armbånd når jeg bygget pcene mine. Selv om jeg ikke hadde hatt noe imot å gjøre det i framtiden. Har ikke hatt noen problemer med pc-komponenter.
She_Leiva Skrevet 25. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 25. november 2011 Tror nok den alltid har bråkt litt, men nå er det jo også slik at den er en 2003-modell og de har ALDRI renset Pc-vifta, så det har nok samlet seg litt støv iløpet av 8 år tenker jeg. ?
-Jiinxs- Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 (endret) Jeg hadde bare brukt støvsugeren over vifteinngangen. Suger alt raskt og enkelt ut, om du kverker pcen med det så er det en risk du må velge å ta eller ei ;p Men på min stasjonære pc så bruker jeg trykkluft greia jeg kjøpte på Clas Ohlson. Endret 25. november 2011 av -Leon-
She_Leiva Skrevet 25. november 2011 Forfatter #17 Skrevet 25. november 2011 Altså, det er jo selvfølgelig ikke KRIISE om den skulle gå ad undas. Jeg investerte jo ikke noe i den og jeg skulle jo opprinnelig ha meg en ny en uansett, men det er jo ganske kjipt om den skulle kapitulere, ettersom jeg trodde at casen var løst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå