manji Skrevet 13. desember 2003 #1 Skrevet 13. desember 2003 Dagbladet CNN Litt synd egentlig. Jeg likte å ha han her i Norge.
smilla1 Skrevet 13. desember 2003 #2 Skrevet 13. desember 2003 Enig med deg. Men samtidig så har jeg vært stor motstander av det som har vært gjort mot den. Er ganske så forb.... på amerikanerne som kan tillate seg å ta et vilket som helst dyr ut av sitt naturlige miljø.... Temme det og dereter tro at en tilbakeføring skal gå helt smertefritt. Det er så mye dobbelmoral at jeg blir helt kvalm. De har ingen problemer med å komme med pekefingeren og fordømme andre. Etter min menig og etter det jeg har lest, så har Keiko hatt et ganske tragisk liv. Spekhogerne er ganske sosiale dyr. Keiko har ikke klart å tilpasse seg de andre og har dermed blitt alene over lengre perioder. Amerikanerne er flinke til å lage tåredryppende filmer der ville dyr viser hvor fantastisk klok de er og for noen fantastiske venner de er for et søt lite barn. Alle filmene slutter med en lykkelig tilbakeførsel for dyret til dyrets naturlige miljø. Så skal jeg være ærlig så tror jeg Keiko har det bedre der den er nå.
trifolii Skrevet 13. desember 2003 #3 Skrevet 13. desember 2003 Ja ja... Så fikk han ei god jul da i alle fall! Lurer bare på hvem som nå skal betale for å få fjerna droget...
manji Skrevet 13. desember 2003 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2003 Ikke at jeg vet noe om hva som er normalt å gjøre med døde spekkhoggere, men jeg gjetter "dyremat" (?)
trifolii Skrevet 13. desember 2003 #5 Skrevet 13. desember 2003 Amerikanere fornekter seg ikke: Saksa fra http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/3353813.html : "David Phillips i Free Willy-Keiko Foundation sier de ennå ikke har bestemt om Keiko skal begraves på land." På LAND????? Hvordan hadde de tenkt at det skal foregå da??? Og hvor?? Sal de fly alle kiloene med død hval tilbake til USA, sånn at han kan få en verdig begravelse i en eller anna amerikansk fornøyelsespark da eller? Lurer foresten på hva jordlivet i det aktuelle området sier til å få så mange TONN å jobbe med på en gang jeg. Tipper det blir ei deilig suppe, som blir til et alvorlig forurensningsproblem til slutt. Lykke til...
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #6 Skrevet 13. desember 2003 På LAND????? Hvordan hadde de tenkt at det skal foregå da??? Og hvor?? Lurer foresten på hva jordlivet i det aktuelle området sier til å få så mange TONN å jobbe med på en gang jeg. Tipper det blir ei deilig suppe, som blir til et alvorlig forurensningsproblem til slutt. Det er da ikke første gang en hval har dødd.. Og man kan jo legge mer enn 2 cm jord over.. Jordelivet i området synes nok det er helt topp å få en gigakomposthaug som næringstilførsel! Og Keiko har jo bodd i en ganske liten fjord i de siste månedene. Alternativet til å begrave ham på land er vel å la ham flyte rundt i fjorden og råtne? Vente på at han skal synke? Mennesker kommer jo opp igjen når kroppen blåses opp av oksygen av forråtnelsesprosessen. Jeg synes det er omtenksomt av amerikanerne å ikke bare reise sin vei, og etterlate keiko flytende rundt som et råttent spøkelsesskip.. Dynamitt renner meg i hu, bruker de ikke dynamitt på hvaler som strander ellers? Eller parterer dem og graver dem ned? Jaja, bare fortsett å tillegge dem alt vondt dere kommer på, dere. For all del ikke tenk praktisk.
Gjest Poirot Skrevet 13. desember 2003 #7 Skrevet 13. desember 2003 Bra. Så kan sponsorene finne noe annet å bruke 100 mill kroner på....
Gjest lekebøll Skrevet 13. desember 2003 #8 Skrevet 13. desember 2003 Keiko bryr meg i grunnen midt i ryggen (for å si det pent), så lenge de som kan det sørger for å ordne opp så vi slipper en råtten hval flytende rundt.
VesleBråka Skrevet 13. desember 2003 #10 Skrevet 13. desember 2003 Dynamitt Senke hvalen i havet Prøvde å finne ut hva de gjorde med hvaler. Når de dør nært land, vaskes de gjerne opp på stranda av bølgene. Først fant jeg en morsom historie om hva man ikke skal gjøre (sprenge den). Så en side hvor staten har tatt på alvor at strandede døde hvaler lukter ille etter hvert. Statens forurensningstilsyn (SFT) har etablert en erstatningsordning hvor kommunene kan søke om kompensasjon for utgifter i forbindelse med f.eks sleping av hvalskrott ut til havs hvor de senker dem. Da kommer de kanskje ikke opp igjen da. Og jeg synes ikke det er noe verre at SFT betaler for utsleping av Keiko enn andre hvaler.. det får være måte på knussel. Han kom jo hit selv, ingen som plantet ham her.
Iset Skrevet 13. desember 2003 #11 Skrevet 13. desember 2003 sier "hvil i fred" jeg og. syns det er trist med dyre-dødsfall...
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2003 #13 Skrevet 13. desember 2003 Good riddance! svært så kald du er da, du er sikkert en flott person med masse empati
Gjest lurven Skrevet 13. desember 2003 #14 Skrevet 13. desember 2003 jeg er ikke så veldig lei meg for meg er det bare en død spekkhogger liksom skulle jeg sørget over alle dyr og mennesker som døde hadde jkeg ikke fått gjort annet
Gjest Donna Skrevet 13. desember 2003 #15 Skrevet 13. desember 2003 Huff - jeg ble litt trist inni meg jeg . Det er jo trist når noen dør - og Keiko var så søt. Spekkhugere er søte, minner om pandaer *ler*- og så lager de så morsomme lyder. Keiko er et fint navn - har det skrevet ned som mulig hundenavn på mulig hund nr to når den muligens kommer ....
Orthia Skrevet 13. desember 2003 #16 Skrevet 13. desember 2003 svært så kald du er da, du er sikkert en flott person med masse empati Hallo? Vi snakker om en død spekkhogger her!
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2003 #17 Skrevet 14. desember 2003 ja? et dødt levende vesen, med følelser. greit du ikke hadde noe nært forhold til ham akkurat, men å skrive good riddance syns jeg er i det kaldeste laget. reagerte på det.
Iset Skrevet 14. desember 2003 #18 Skrevet 14. desember 2003 åja, morrison. du syns det er KJEKT når dyr dør du. du skal vel ut å feire nå tenker jeg.
Edie Skrevet 14. desember 2003 #19 Skrevet 14. desember 2003 Det var en hval! Hallo! Sikkert trist, men skal man tenke sånn over alle dyr som dør?
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2003 #20 Skrevet 14. desember 2003 Det var en hval! Hallo! Sikkert trist, men skal man tenke sånn over alle dyr som dør? nei selvfølgelig ikke, jeg bare reagerer på kommentarene enkelte kommer med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå